Ze względu na znaczny stopień erozji
kamiennych zabytków z inskrypcjami w majańskim mieście Cobá (stan
Quintana Roo, Meksyk), niewiele było wiadomo o tamtejszych władcach, choć część
z nich została zidentyfikowana przez takich epigrafików, jak Sven Gronemeyer,
David Stuart, Daniel Graña-Behrens i Stanley Guenter. Obecnie, jak podaje
Octavio Esparza Olguín (z Centrum Badań Majów Narodowego Uniwersytetu
Autonomicznego Meksyku), prace prowadzone
w ramach Projektu Archeologicznego Cobá, nowe fotografie w wysokiej
rozdzielczości i dokładna analiza kolejnych tekstów odkrytych w minionych
latach, rzuciły więcej światła na dzieje tego miasta. Dr Octavio Esparza
Olguín zwrócił uwagę na Panel 7,
odkryty w 2004 roku w pobliżu głównego boiska do gry w piłkę. Wyrzeźbiona na
zabytku inskrypcja obejmuje 74 bloki glificzne, zawiera dwie daty w systemie
tzw. Długiej Rachuby (pozwalającej na skorelowanie kalendarza Majów z
kalendarzem gregoriańskim) i wspomina początki dynastii w Cobá, sięgające V w. n.e.
Po prawej: fotografia Steli 25. Po lewej: fragment inskrypcji
z imieniem władcy Ux Man, poprzedzonym prestiżowym tytułem kalo’mte’ (fot. Octavio Esparza Olguín) |
Octavio Esparza Olguín podkreślił
również, że zdołano powiązać królów Cobá z poszczególnymi kompleksami
architektonicznymi na terenie miasta. Wiadomo, że pierwszych czterech lub
pięciu władców odegrało ważną rolę w tworzeniu najstarszej części, znanej jako Grupa Cobá. Na przełomie wczesnego i
późnego okresu klasycznego powstały kolejne zespoły budowli: Grupa D i Macanxoc. Inskrypcje wyrzeźbione na Stelach 11 i 25 oraz na Panelu 19 zostały ponownie sprawdzone i
dostarczyły interesujących danych na temat relacji Cobá z innymi ośrodkami
Majów. Na zabytkach przedstawiono postacie jeńców, którzy pochodzili z Motul de
San José (leżącego na brzegu jeziora Petén Itzá w Gwatemali) i z Uxul (stan Campeche, Meksyk).
W inskrypcjach z Cobá wspominane są
również inne ośrodki Majów, między innymi Ek’ Balam (stan Jukatan, Meksyk), Naranjo
i La Corona (Petén, Gwatemala). Chociaż do tej pory brak bezpośrednich
odnośników do innych miast, to Esparza Olguín zaznacza, że musiały istnieć jakieś
relacje z Calakmul, a przede wszystkim związki Cobá z Chichén Itzá, gdyż oba ośrodki były
regionalnymi potęgami na przełomie późnego i końcowego okresu klasycznego, w
latach 600-1000 n.e.
Czytaj też: Miasta Majów: Coba (stan Quintana Roo, Meksyk)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz