środa, 15 maja 2019

W Zultépec-Tecoaque specjalnie dobierano osoby składane w ofierze podczas rytuałów

Oryginalny artykuł: Cautivos de Tecoaque, aliados de Cortes fueron seleccionados para recrear mitos en sacrificios

Cztery lata temu odkryto szczątki kostne osób, należących do dużej grupy sprzymierzeńców Cortesa, która została pojmana w Zultépec-Tecoaque (stan Tlaxcala, Meksyk) (post: "Zultepec-Tecoaque dostarcza nowych informacji na temat pierwszych lat hiszpańskiego podboju"). Eksperci skrupulatnie badali wszystkie znaleziska i starali się ustalić, co wydarzyło się podczas sześciu miesięcy od momentu zatrzymania tej karawany w dniu 24 czerwca 1520 roku, kiedy to ludność Acolhua z Zultépec-Tecoaque stopniowo składała w ofierze jeńców, wśród których byli pochodzący z różnych regionów Mezoameryki mężczyźni, kobiety i dzieci. Archeolodzy Enrique Martínez Vargas i Ana María Jarquín Pacheco z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) przedstawili obecnie rezultaty swych prac, w tym rekonstrukcję wyglądu niektórych ofiar.

Rekonstrukcja wyglądu dwóch osób złozonych w ofierze; szczątki ludzkie
i artefakty znalezione w Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH)

Badacze zastanawiali się początkowo, dlaczego nie zabrano jeńców do Tenochtitlan, ale sądzą, że Mexikowie poprosili ludność Acolhua o przetrzymanie jeńców w Zultépec-Tecoaque jako ostrzeżenie dla ich sąsiadów, Tlaxcallan, będących sprzymierzeńcami Cortesa. Tysiące artefaktów i szczątki kostne pozwoliły stwierdzić, że wśród jeńców byli Hiszpanie, Tajnowie z Antyli, Tlaxcallanie, Totonakowie, Majowie, metysi, mulaci i zambosi. Wraz z ludźmi podążały liczne zwierzęta, w tym konie, krowy, barany, kozy, osły oraz psy mastyfy i jamniki. Natomiast świnie, podobnie jak psy, odgrywały symboliczną rolę towarzyszy w drodze w zaświaty. Archeolodzy natrafili na szczątki dziesięciu świń (pięciu dorosłych osobników i pięciu młodych), złożonych w ofierze i umieszczonych w zbiorniku na głębokości ośmiu metrów.

Stanowisko archeologiczne Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH)
Uzyskano również nowe informacje na temat tzompantli („ściany czaszek”), która znajdowała się po południowej stronie okrągłej świątyni w Zultépec-Tecoaque. Archeolodzy odtworzyli wygląd rzędów z czaszkami 14 osób. Czaszki były umieszczane w parach mężczyzna-kobieta, przy czym w części centralnej ulokowano czaszki totonackich mężczyzn, kilku Hiszpanek, mulatki i kobiety z Tlaxcalla. Obecność czaszek należących do kobiet nieco zaskoczyła badaczy, gdyż – jak podkreśla Enrique Martínez Vargas – zazwyczaj składano w ofierze wojowników i to ich czaszki najczęściej umieszczano na tzompantli. Jednak w przypadku Zultépec-Tecoaque zdołano ustalić, że wszystkie te kobiety były ciężarne w momencie śmierci, a w kosmogonii mezoamerykańskiej kobiety zmarłe podczas porodu były postrzegane tak, jak wojownicy ginący na polu walki i towarzyszyły słońcu w jego podróży przez świat podziemny.

Stanowisko archeologiczne Zultépec-Tecoaque (fot. Mauricio Marat, INAH)
Aspekt rytualny jest widoczny również w przypadku innych złożonych w ofierze osób i zdaniem badaczy, mieszkańcy Zultépec-Tecoaque odtwarzali w ten sposób mity o stworzeniu świata. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz