W 80. wydaniu specjalnym czasopisma Arqueología Mexicana przedstawiono dzieje koszenili, czerwonego
barwnika uzyskiwanego z insektów zwanych czerwcami kaktusowymi (Dactylopius coccus), pasożytujących na
mięsistych liściach opuncji.
Insekty zbierano, suszono i ścierano na proszek, a uzyskany w ten sposób
barwnik miał ogromne znaczenie dla kultur prekolumbijskich i znany był w
Mezoameryce już w okresie preklasycznym. Wykorzystywano go do malowania twarzy i ciała,
dekorowania naczyń z tykwy oraz farbowania tkanin, ptasich piór i sierści
królika. Najstarszy zachowany kawałek takiej tkaniny pochodzi z lat 600-500
p.n.e. i został znaleziony w jaskini Cueva
del Gallo, w meksykańskim stanie Morelos.
José Antonio de Alzate y Ramírez, rycina przedstawiająca
czerwce kaktusowe
|
W okresie postklasycznym barwnik stosowano również do
malowania manuskryptów, szczególnie misteckich (Cospi, Nuttall, Laud) i
kodeksów z Grupy Borgia, gdzie wykryto różne odcienie od różowego do
purpurowego. Analizy prekolumbijskich artefaktów wykazały, że barwnik niekiedy
rozcieńczano lub mieszano z glinkami i węglanem wapnia w celu uzyskania odcieni
od fioletu po szkarłat. Koszenilę sprzedawano na targowiskach, ale płacono nią
również daniny. Każdego roku do Tenochtitlan
dostarczano 65 cargas koszenili
(gdzie carga odpowiadała około 23
kg), głównie z Coyolapan i Coaixtlahuacan,
leżących na terenie dzisiejszego stanu Oaxaca. Z innych prowincji napływały
ufarbowane już tkaniny. W momencie dotarcia Hiszpanów na ziemie Meksyku,
głównymi obszarami pozyskiwania koszenili były: Tlaxcala, Huejotzingo, Cholula, Tepeaca i Tecamachalco
oraz niektóre ośrodki w stanie Oaxaca.
Jedna ze stron Kodeksu
Cospi
|
O barwieniu tkanin koszenilą pisał Hernán Cortés do króla
Karola V w 1523 roku, a trzy lata później dotarł do Hiszpanii pierwszy,
niewielki jeszcze transport koszenili. W Europie intensywna czerwień była
kolorem wiązanym z władzą i bogactwem, i tym samym preferowanym na szaty
monarchów, dostojników kościoła i szlachty. Cena koszenili sprawiła, że była
ona dostępna tylko dla osób o najwyższym statusie społecznym, a farbowane nią
tkaniny były oznaką prestiżu. Po złocie i srebrze, koszenila stała się
najważniejszym produktem pochodzącym z Nowego Świata. Wypływające z Veracruz
statki docierały do Sewilli, skąd rozprowadzano towar do innych miast
europejskich.
Worki z koszenilą jako danina podana w Kodeksie Mendoza
|
Od 1540 roku wykorzystywano koszenilę w Wenecji, która
była również centrum sprzedaży pigmentów dla artystów, co sprawiło, że
zainteresowali się nią malarze, w tym Tycjan. W 1570 roku rozpoczęto wysyłanie
czerwonego barwnika z portu w Acapulco w inną stronę świata, a mianowicie do
Azji i na Filipiny. W 1589 roku koszenila meksykańska była notowana na giełdzie
w Antwerpii. Ogromna sława koszenili wynikała z faktu, że świetnie nadawała się
również do farbowania wełny i jedwabiu, a kolory pozostawały nasycone i trwałe.
José Antonio de Alzate y Ramírez, scena przedstawiająca
zbieranie insektów z opuncji
|
Pod koniec XVI wieku koszenila z ośrodków w stanach
Tlaxcala, Puebla i Oaxaca trafiała do miasta Meksyk i stamtąd była
transportowana do portu w Veracruz. Statki dobijały już nie tylko do Sewilli,
ale i do Kadyksu, dostarczając rocznie około 100-138 ton koszenili. Pod koniec
XVII wieku liczba ta wzrosła do 160 ton przy coraz wyższej cenie, a w 1774 roku
wynosiła nawet około 690 ton. W 1777 roku, meksykański zakonnik José Antonio de
Alzate y Ramírez opublikował pierwszą obszerną relację na temat produkcji i
wykorzystania koszenili.
José Antonio de Alzate y Ramírez, scena
przedstawiająca zabijanie insektów
przez wrzucenie do gorącej wody
|
Jednak w latach 1783-1803 ceny barwnika zaczęły spadać i
zmniejszył się znacznie popyt, co mogło wynikać z narastających w Europie
konfliktów wojennych i zmian systemów sprawowania rządów. Na początku XIX wieku
ośrodki w stanie Oaxaca utraciły dotychczasowy monopol i produkcja objęła
Jukatan i Gwatemalę, a z czasem i Wyspy Kanaryjskie, gdzie w II połowie XIX
wieku wytwarzano więcej koszenili niż w Gwatemali i Meksyku. Jednocześnie
koszenila nie była już symbolem bogactwa i pojawiły się syntetyczne pigmenty do
farbowania tkanin, chociaż nadal była używana przez artystów, zwłaszcza malarzy
impresjonistów. Do dzisiaj koszenila jest też stosowana do farbowania tkanin,
przy produkcji kosmetyków i farmaceutyków oraz jako barwnik spożywczy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz