Oryginalny artykuł: El INAH en Guerrero estudia piedra letra, conjunto ceremonial en cerro de Tlacoachistlahuaca, en la Zona Amuzga
Piedra Letra, prekolumbijskie centrum ceremonialne, prawdopodobnie służące kultom wody i słońca, położone w Tlacoachistlahuaca, gminie Costa Chica w stanie Guerrero, zostało zarejestrowane przez Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH). Jest to mało znane stanowisko archeologiczne, pomimo jego znaczenia jako przestrzeni współistnienia plemion Amuzga, Mixteków i wymarłych plemion Ayacatecos. Archeolodzy Cuauhtémoc Reyes Álvarez i Miguel Pérez Negrete z Centrum INAH Guerrero przeprowadzili inspekcje w sześciu miejscach: Huehuetónoc (gdzie znajduje się Piedra Letra), Limón Guadalupe, Jicayán de Tovar, Santiago Yoloxóchitl, San Cristóbal i Guadalupe Mano de León, i natrafili na jedenaście stanowisk z czasów prekolumbijskich, gdzie znaleźli fragmenty ceramiki, sztukę naskalną i pozostałości dawnych budowli.
![]() |
Widok Jicayan de Tovar (fot. Centrum INAH Guerrero) |
![]() |
Petroglify w Mano de Leon (fot. Centrum INAH Guerrero) |
Dziś region ten pozostaje tyglem kulturowym, z grupami Amuzga skoncentrowanymi w Tlacoachistlahuaca i Huehuetónoc, z grupami Mixteków w północnej części, takimi jak Limón Guadalupe i Santiago Yoloxóchitl. Istnieją również powiązania z Nahua, potomkami pasterzy z farm w El Carmen, w gminie Xochistlahuaca. Jego terytorium obejmuje formacje górskie oraz niewielkie doliny. Na szczycie wzgórza w pobliżu Huehuetónoc znajduje się Piedra Letra, które przez osiem wieków służyło jako miejsce kultu wody i słońca, o czym można wnioskować z motywów na kilku petroglifach.
![]() |
Pagórek kryjący dawną budowlę w Piedra Letra (fot. Centrum INAH Guerrero) |
Na szczycie znajduje się szeroka platforma z dwiema podstawami i innymi mniejszymi strukturami, połączona ze skalistą skałą, na której umieszczono petroglify datowane na okres epiklasyczny i wczesny okres postklasyczny (lata 650-1150) i późny okres postklasyczny (lata 1150-1521). Najwcześniejsze motywy sztuki naskalnej nawiązują do spirali, kropli, modelu boiska do gry w piłkę, postaci z okrągłym napierśnikiem oraz profilu jaguara, ozdobionego kropkami przypominającymi cętki. Innym motywem w Piedra Letra jest słońce z twarzą, które ze względu na technikę wykonania przypuszcza się, że pochodzi z późnego okresu postklasycznego, co potwierdza przypuszczenie, że na szczycie wzgórza odbywały się ceremonie związane z kalendarzem słonecznym i cyklem rolniczym, prośby o deszcz i urodzajność plonów.
![]() |
Kamień z zachowanych wizerunkiem jaguara (fot. Centrum INAH Guerrero) |
Badania archeologiczne wskazują również na obecność kilku stanowisk o monumentalnej architekturze. W pierwszym z nich, San Cristóbal, poza pagórkami, kryjącymi dawne budowle, odkryto gładkie granitowe stele, o wysokości do 2 metrów oraz kamienie z wyrytymi spiralami i okręgami. W drugim, Guadalupe Mano de León, odkryto platformę z pozostałościami murów i kamienną siekierką.
![]() |
Stela o wysokości dwóch metrów znaleziona w San Cristobal (fot. Centrum INAH Guerrero) |
Zdaniem archeologów petroglify i inne motywy znalezione na pozostałościach dawnych konstrukcji to najwcześniejsze znane elementy sztuki naskalnej z terenu gminy. Dlatego, aby wzmocnić identyfikację graficzną Tlacoachistlahuaca, zostaną one włączone do katalogu ikonograficznego. Archeolog Pérez Negrete podsumowuje, że takie podejście do Tlacoachistlahuaca pozwoli nam zagłębić się w pochodzenie ludu Amuzga, tematu zakorzenionego w pamięci ludu poprzez narracje, które często są ze sobą sprzeczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz