Najnowsze badania archeoakustyczne dowodzą, że już 3 tysiące lat temu w ceremonialnym ośrodku w Chavín de Huántar na centralnych wyżynach Peru, stosowano wymyślne sztuczki architektoniczne, aby osiągnąć pożądany efekt akustyczny. Manipulując formą i położeniem elementów architektonicznych oraz dźwiękiem z trąbek z muszli, wyrocznia z Chavín de Huántar "przemawiała" do swoich słuchaczy.
Miriam Kolar z Uniwersytetu Stanford prowadząca te badania mówi: "W Chavin odkryliśmy akustyczne dowody na selektywny transfer dźwięków między monolitem Lanzon a Okrągłym Placem: architektoniczny system filtrowania dźwięku, który wzmacnia częstotliwości emitowane przez 'Chavin pututus' (trąbki z muszli) oraz głos ludzki."
Lanzon to święty posąg przedstawiający najważniejsze bóstwo starożytnej kultury Chavín. Znajduje się on w centralnej sali będącej częścią podziemnych korytarzy Starej Świątyni w ceremonialnym i religijnym ośrodku Chavín de Huántar. Miejsce usytuowania monolitu jest połączone przewodem z Okrągłym Placem, będącym centrum ceremonialnym. Przewód został zaprojektowany tak, aby filtrował określony zakres dźwięku, a mianowicie zakres emitowany przez instrument "Chavín pututu".
Więcej o instrumentach z muszli (po angielsku)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz