W setną rocznicę śmierci Teoberta
Malera, Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH) oraz Uniwersytet w
Walencji zorganizowały w Narodowym Muzeum Antropologii (Miasto Meksyk) specjalną
wystawę w hołdzie temu wielkiemu artyście-podróżnikowi, który dzięki
swym dokładnym badaniom uważany jest za jednego z pionierów prac
archeologicznych.
Popiersie Teoberta Malera – rzeźba w Muzeum „Palacio Canton” w Meridzie (stan Jukatan, Meksyk) |
Teoberto Maler urodził się w 1842 roku w
Rzymie, choć jego rodzice byli narodowości niemieckiej. Do Meksyku wyruszył
jako żołnierz Maksymiliana I, przybywając do portu w Veracruz na pokładzie „La
Boliviana” 30 grudnia 1864 roku. Po śmierci Maksymiliana I i zwycięstwie armii
republikańskiej w 1867 roku, oczarowany Meksykiem Maler postanowił pozostać tam
na zawsze. Tak rozpoczęła się jego długa podróż po meksykańskiej ziemi,
trwająca – z wyjątkiem siedmiu lat – aż do śmierci w 1917 roku. Te wszystkie
lata swego życia poświęcił na fotografowanie ruin prekolumbijskich miast i
chociaż wielka pasja Malera rozpoczęła się od wizyty w El Tajín (stan
Veracruz), to bardziej znane są jego zdjęcia wykonane na ziemiach Majów.
„Wrażenia z podróży do ruin Cobá i Chichén Itzá” spisane przez Malera i wydane w 1932 r. w Meridzie przez José E. Rosado (Muzeum „Palacio Canton”, Merida) |
Teoberto Maler wytrwale popierał
zachowanie w Meksyku wszystkich pozostałości kultur prekolumbijskich, co miało szczególnie
duże znaczenie w pierwszych latach XX wieku, kiedy to wiele artefaktów
wydobytych ze Świętego Cenote w
Chichén Itzá zostało zrabowanych i wywiezionych z Meksyku.
Rękopis Malera na temat nadużyć dokonanych przez Edwarda H. Thompsona
podczas prac w Świętej Cenote w Chichén Itzá, 1911 r., Merida (Biblioteca Yucatanense) |
Na wystawie zaprezentowano około 30
fotografii wykonanych przez Malera na ziemiach meksykańskich stanów Campeche i
Jukatan oraz gwatemalskiego Petén. Kuratorka wystawy, dr María Luisa Vázquez de Ágredos Pascual z Uniwersytetu w
Walencji zaznaczyła, że fotografie ukazują zarówno pozostałości dawnych miast
Majów, jak i przyrodę oraz postacie tubylców, a zatem wszystko to, co Teoberto
Maler uważał za warte uwiecznienia. Będąc z wykształcenia architektem, Maler
potrafił na swych zdjęciach wspaniale oddać perspektywę piramid w Tikal bądź
rozległe place majańskich miast. Na fotografiach wykonanych w okresie od końca
XIX w. do pierwszej dekady XX wieku można podziwiać Grotę Loltún, zoomorficzną
fasadę świątyni w Hochob (stan Campeche), budowle w Chichén Itzá,
stele w Xcoralché (stan Jukatan) czy
też Wieżę w Nocuchich (Holpechén, stan Campeche). W wyprawach na tereny ruin
towarzyszyli Malerowi wieśniacy będący potomkami Majów i Metysami i to oni,
odziani w skromne płócienne stroje, spaleni słońcem i zadumani często pojawiają
się na fotografiach wśród prekolumbijskich zabytków.
Fotografia Malera przedstawiająca stele w Xcoralché (stan Jukatan) (Instituto de Cultura de Yucatan, INAH) |
Dyrektor
Narodowej Fonoteki INAH, Juan Carlos Valdez Marín zaznaczył, że chociaż dwie
największe kolekcje fotografii Malera znajdują się w Muzeum Peabody i w
Instytucie Iberoamerykańskim w Berlinie, to Fonoteka INAH ma w swych zbiorach
75 oryginalnych przedmiotów, wśród których znajdują się negatywy wykonane
techniką kolodionową, szklane klisze bromo-żelatynowe i obrazy pozytywowe na
papierze albuminowym. Większość tych materiałów należała do bibliofila i
kolekcjonera Felipe Teixidora, pozostałe pochodzą ze zbiorów
dokumentów poświęconych tematyce prekolumbijskiej, kolonialnej i etnicznej.
Fotografia Malera
przedstawiająca Wieżę w Nocuchich
(Holpechén, stan Campeche) (Instituto de Cultura de Yucatan, INAH) |
Antonio
Saborit z Narodowego Muzeum Antropologii podkreślił, że Teoberto Maler stał się
niemal legendarną postacią w historii
Meksyku i jest często cytowany przez badaczy kultury Majów. Na swych
fotografiach uwiecznił ruiny niemal 60 miast Majów, w wielu przypadkach rzadko
odwiedzanych w jego czasach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz