Oryginalny artykuł: Ofrenda masiva de infantes dedicada a Tláloc fue coincidente con la gran sequía de 1454 en la Cuenca de México
Pomiędzy końcem lipca 1980 r. a początkiem stycznia 1981 r. zespół Projektu Templo Mayor (PTM) z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) odkopał depozyt ofiarny zawierający szczątki co najmniej 42 dzieci złożonych w ofierze bogu deszczu Tlalokowi, w nadziei na położenie kresu wielkiej suszy, która spustoszyła Dolinę Meksyku w połowie XV wieku. Leonardo López Luján powrócił do tego znaleziska podczas spotkania „Woda i Życie”, zorganizowanego w Meksyku przez Colegio Nacional. Podkreśla, że w ciągu 9 z 18 miesięcy składających się na kalendarz rolniczy odbywały się ceremonie mające na celu zapewnienie deszczu. Punktem kulminacyjnym niektórych rytuałów było składanie w ofierze dzieci uosabiających tlaloques, pomocników bóstwa deszczu.
Miejsce znalezienia depozytu ofiarnego 48 (źródło fot. INAH) |
Wnętrze depozytu ofiarnego z rzeźbami imitującymi dzbany z wizerunkiem Tlaloka (żródło for. INAH) |
Depozyt ofiarny został znaleziony w północno-zachodnim sektorze Templo Mayor, po stronie poświęconej Tlalokowi i pochodzi z etapu budowy IVa, z czasów rządów Montezumy Ilhuicamina (1440-1469), kiedy to doszło do spustoszenia spowodowanego suszą, która trwała od 1452 do 1454 roku, przy czym ostatni rok był najbardziej niszczycielski. Wahania klimatyczne głęboko wpłynęły na dynamikę gospodarczą i religijną. Depozyt ofiarny 48 jest świadectwem zbiorowej desperacji. Analiza stabilnych izotopów tlenu i fosforanów, przeprowadzona wiele lat później na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej pod kierunkiem dr Diany Moreiras Reynaga, wykazała, że osoby złożone w ofierze przez ścięcie pochodziły z nieokreślonego bliżej miejsca w obecnym stanie Oaxaca, z wyjątkiem jednego, pochodzącego z wyżyn Chiapas lub Gwatemali.
Wizerunki związane z suszą wspominaną w różnych źródłach (źródło fot. INAH) |
Leonardo López Luján zaznacza jednak, że jak podają udokumentowane źródła z XVI wieku, choć Montezuma Ilhuicamina nakazał rozdać ludności to, co znajdowało się w królewskich spichlerzach, to niedobory żywności spowodowane suszą i zarazami zmusiły rodziny do sprzedaży potomstwa. Totonakowie znad Zatoki Meksykańskiej i Cohuixcas z ziem dzisiejszego stanu Guerrero otrzymywali niewolniczą siłę roboczą w zamian za zaopatrzenie Mexików.
Część Templo Mayor pochodząca z czasów rządów Montezumy Ilhuicamina (żródło fot. INAH) |
Na wschodniej fasadzie Templo Mayor, należącej do etapów IV i IVa, zachowała się data ce tochtli (1 królik – 1454 r.), która architektonicznie i czasowo odpowiada depozytowi ofiarnemu 48, Leonardo López Luján wskazał, że Meksykański Atlas Suszy bezsprzecznie pokazuje, że w środkowym Meksyku w latach 1452–1454 odnotowano ogromną suszę. Wszystko wskazuje na to, że susze występujące na początku lata miały wpływ na kiełkowanie, wzrost i kwitnienie roślin przed kanikułą, natomiast jesienne przymrozki atakowały kukurydzę przed jej dojrzewaniem, co mogło doprowadzać do długotrwałego głodu.
Różne wizerunki boga deszczu Tlaloka (źródło fot. INAH) |
Początkowo Mexikowie próbowali złagodzić jego skutki, otwierając królewskie spichlerze w celu redystrybucji żywności wśród najbardziej potrzebującej ludności, dokonując jednocześnie masowych ofiar z dzieci w Templo Mayor, aby uspokoić wściekłość Tlaloka. Przez pewien czas w ten sposób starano się stawić czoło tragedii, ale nadmierny czas trwania kryzysu uczynił państwo bezbronnym, co doprowadziło do masowego exodusu jego mieszkańców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz