sobota, 18 lutego 2017

Odtwarzanie oryginalnych kolorów zabytków w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk

Oryginalny artykuł: El Museo Nacional de Antropologia analiza y recrea el color de sus colecciones

Kolekcja Narodowego Muzeum Antropologii w mieście Meksyk obejmuje około 126 000 najróżniejszych artefaktów znajdujących się w magazynie i 15 000 wystawionych w salach poświęconych archeologii i etnografii. Jak podaje dr Laura Filloy, od wielu lat specjaliści podejmują różne prace, które mają na celu nie tylko konserwację zabytków, ale również badanie ich oryginalnych kolorów, stosowanych barwników, substancji wiążących i i rodzajów skał oraz techniki wyrobu. Jednocześnie pozwala to poznać znaczenie poszczególnych materiałów, kontekst i przeznaczenie każdego przedmiotu. Obecnie, w ramach projektu skupiono się na rzeźbach z Sali Mexików.

Sala Mexików w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk (fot. Mauricio Marat, INAH)
Na szczególną wzmiankę zasługuje badanie rzeźb przedstawiających węże, w przypadku których zaobserwowano obecność pigmentów w kolorze czerwonym, niebieskim, ochry, białym i czarnym. Jest to pięć kolorów, które Mexikowie stosowali w przypadku kamiennych rzeźb. Pomocą służą różni specjaliści, w tym Noemie Kopczinski, znawczyni chromatyzmu w sztuce grecko-rzymskiej. Dodała ona, że bazalt jest bardzo porowatą skałą wulkaniczną i dlatego w zagłębieniach na powierzchni kamienia można było dostrzec liczne pozostałości pigmentów.

Po lewej: obecny wygląd kamiennej rzeźby węża; po prawej: wygląd rzeźby w czasach Mexików
(fot. MNA-INAH)
Dr Laura Filloy przekazała, że stosowana metoda obejmuje kilka faz. Najpierw bada się każdy zabytek przy różnym oświetleniu, z wykorzystaniem ultrafioletu i podczerwieni, aby lepiej poznać jego podstawowe cechy. W drugim etapie prowadzi się badania nieinwazyjne in situ, co umożliwia ustalenie podstawowego składu, techniki wytwarzania i barwy. W trzeciej fazie, choć nie zawsze koniecznej, pobiera się próbki i stosuje inne metody, na przykład dyfrakcję promieniowania rentgenowskiego. Dzięki dotychczasowym badaniom stało się możliwe odkrycie pozostałości barwników na wymodelowanej w stiuku głowie przedstawiającej króla Pakala z Palenque. Poza tym, dzięki spektrometrii ramanowskiej zdołano ustalić, że maska grobowa Pakala została wykonania z trzech rodzajów kamienia o zielonej barwie: jadeitu, albitu i kosmochloru. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz