środa, 7 grudnia 2022

Ponowne odkrycie zaginionego malowidła

Oryginalny artykuł: Archeologists find ancient Peruvian fresco, lost for a century 

W północnym Peru ponownie odkryto prekolumbijskie malowidło ścienne, o którym wiedziano jedynie dzięki czarno-białym fotografiom wykonanym ponad sto lat temu. Malowidło pokrywa fragment muru świątyni Huaca Pintada, wzniesionej przez kulturę Moche, która kwitła w okresie od I do VIII wieku. Jak podaje kierujący pracami szwajcarski archeolog Sam Ghavami, malowidło odsłonięto w październiku bieżącego roku i zachowało się ono w bardzo dobrym stanie.

Fragment malowidła zdobiącego Huaca Pintada (źródło fot.: phys.org)

W 1916 roku mieszkający w Peru niemiecki etnolog Hans Heinrich Bruning usłyszał o tym miejscu po tym, jak grabieżcy próbowali je splądrować, ale nie znaleźli nic wartościowego. Pomimo to Bruning udał się tam i wykonał fotografie malowidła. W miarę upływu lat budowlę pokryła roślinność i o malowidle nikt już nie wspominał. Dopiero teraz dawnymi czarno-białymi zdjęciami zainteresował się Sam Ghavami i wyruszył na poszukiwanie zaginionego malowidła, co zajęło mu cztery lata.

Prace nad odsłanianiem malowidła (źródło fot.: phys.org)

Malowidło ma około 30 metrów długości i zostało wykonane w kolorach: niebieskim, brązowym, czarnym, czerwonym, białym i żółtym, które wyjątkowo dobrze przetrwały do naszych czasów. Jak podaje Sam Ghavami, jedna ze scen przedstawia procesję wojowników kierujących się w stronę bóstwa o ptasich cechach. Zdaniem archeologa, ukazane obrazy wydają się być zainspirowane ideą świętej hierarchii zbudowanej wokół kultu przodków i ich bliskich związków z siłami natury. Jednak dokładne zrozumienie przesłania, jakie niesie malowidło będzie stanowiło część dalszych badań, choć Sam Ghavami uważa, że  można je zinterpretować jako metaforyczne przedstawienie porządku politycznego i religijnego dawnych mieszkańców tego regionu.

Detal malowidła ukazujący dobrze zachowane kolory (źródło fot.: phys.org)

Malowidło pochodzi sprzed około tysiąca lat i – jak podkreśla Sam Ghavami – pokazuje mieszankę stylów i elementów dwóch preinkaskich kultur: Moche i Lambayeque (która zamieszkiwała północne wybrzeże Peru w latach 900-1350). Szwajcarskiemu archeologowi pomagali w pracach i poszukiwaniach peruwiańscy studenci. Najpierw jednak musiał on stoczyć długą batalię, aby uzyskać pozwolenie od właścicieli terenu, na którym znajduje się malowidło.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz