Oryginalny artykuł: Investigan por qué una estructura Inca del siglo XV fue construida para amplificar y proyectar el sonido
Na suchych wzgórzach regionu Huaytará, samotny kamienny budynek, wzniesiony przez Inków w połowie XV wieku, skrywa tajemnicę, która dopiero teraz zaczyna być odkrywana. Z dala od tłumów zwiedzających Machu Picchu, ta unikalna konstrukcja, znana jako carpa uasi, jest badana przez interdyscyplinarny zespół badaczy, których prace sugerują, że jej podstawowym celem było wzmocnienie i projekcja dźwięku. Odkrycie to zmusza do ponownego przemyślenia naszego rozumienia prekolumbijskiej architektury andyjskiej i znaczenia zmysłów pozawzrokowych w społecznej i rytualnej organizacji tych kultur. Stella Nair, profesor historii sztuki na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles i specjalistka w dziedzinie sztuki i architektury rdzennych mieszkańców obu Ameryk, spędziła trzy tygodnie na badaniu budowli, pierwotnie zbudowanej na rozkaz Inki Tupaca Yupanqui na szlaku Qhapaq Ñan. Jej badania, będące częścią przygotowań do trzeciej książki o architekturze andyjskiej, skupiają się na cechach, które czynią tę budowlę wyjątkowym przykładem architektury Inków, słynącej z precyzji kamieniarstwa i trwałości konstrukcji, ale której oddziaływanie na zmysły wykracza poza to, co czysto wizualne.
![]() |
| Świątynia w Huaytara (fot. Stella Nair) |
![]() |
| Wygląd wnętrza światyni, jej dolna część to pozostałości oryginalnej świątyni Inków (fot. Municipalidad Provincial de Huaytará) |
Jak podkreśla Stella Nair, wiele osób, patrząc na architekturę Inków, jest pod wrażeniem kamieniarstwa, ale to tylko wierzchołek góry lodowej, Inkascy architekci również interesowali się tym, co ulotne, tymczasowe i nietrwałe, a dźwięk był jednym z nich. Dźwięk był niezwykle ceniony i stanowił niezwykle ważny element architektury andyjskiej i inkaskiej, do tego stopnia, że budowniczowie zaakceptowali pewien stopień niestabilności tej konstrukcji, właśnie ze względu na jej potencjał akustyczny. Nieodłączna niestabilność trójściennej konstrukcji jest, paradoksalnie, pośrednią przyczyną jej przetrwania. Większość podobnych konstrukcji, o ile istniały, prawdopodobnie uległa zniszczeniu pod wpływem upływu czasu lub trzęsień ziemi. Carpa uasi w Huaytará przetrwała, ponieważ, w zbiegu okoliczności historycznych, kościół San Juan Bautista został zbudowany na jej fundamentach, prawdopodobnie na polecenie hiszpańskich kolonizatorów. Ciężar i konstrukcja świątyni chrześcijańskiej działały jako element ograniczający i stabilizujący, zachowując dzieło Inków w zaskakującym przykładzie synkretyzmu architektonicznego.
![]() |
| Stella Nair, profesor z Uniwersytetu Kalifornijskiego (fot. Stella Nair) |
Aby odkryć tajemnice akustyki budynku, Stella Nair współpracuje z zespołem specjalistów od dźwięku pod kierownictwem profesora Jonathana Bergera ze Stanford University. Podział pracy jest jasny: praca Nair koncentruje się na formalnej i historycznej analizie architektonicznej, natomiast zespół Bergera zinterpretuje te dane, aby zbudować dokładny model akustyczny. Następnym krokiem dla badaczy z UCLA będzie wykorzystanie rysunków i modelowania trójwymiarowego, aby wysunąć hipotezę na temat pierwotnego kształtu sufitu, brakującego elementu, którego geometria i materiały determinowałyby zachowanie się dźwięku wewnątrz budynku. Połączenie obu podejść pozwoli na wygenerowanie wiarygodnej symulacji rozchodzenia się fal dźwiękowych w przestrzeni i ich emisji na zewnątrz. Jak podkreśla Stella Nair, badania mają wykazać, czy carpa uasi mogła wzmacniać dźwięki o niskiej częstotliwości, takie jak werble, z minimalnym pogłosem. Dzięki tym pracom po raz pierwszy będzie można określić, co Inkowie cenili pod względem akustyki w tym budynku. Projekt wykracza poza lokalne zainteresowania archeologiczne. Dla Stelli Nair badanie właściwości dźwiękowych 600-letniego budynku w Andach stanowi fundamentalny wkład w rozwijającą się dziedzinę nauki: archeoakustykę, gdyż badanie dźwięku jest w rzeczywistości kluczowe. Prace prowadzone są wraz z peruwiańskimi archeologami, których wiedza odegrała ważną rolę w opracowaniu kontekstu odkrycia.



Brak komentarzy:
Prześlij komentarz