czwartek, 4 grudnia 2014

Sztuka naskalna w Baja California (Meksyk)

Oryginalny artykuł: Expertos preservan el arte rupestre de Baja California

W północnej części półwyspu Baja California (Meksyk) badacze Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) prowadzą prace, których celem jest konserwacja licznych malowideł naskalnych i graffiti na terenie Sierra de Juárez. Projekt rozpoczął się już w 2013 roku i jest kierowany przez Sandrę Cruz. Na obszarze 180 hektarów zarejestrowano 23 miejsca z malowidłami naskalnymi, choć zwiedzającym udostępniono do tej pory jedynie pięć. Najważniejszym z nich jest stanowisko archeologiczne El Vallecito.

El Vallecito, Baja California, Meksyk 
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
W El Vallecito zachowały się wizerunki postaci ludzkich o nieproporcjonalnie dużych palcach u rąk i nóg. Wymalowane są różnymi odcieniami czerwieni, w stylu artystycznym określanym jako La Rumorosa. one dziełem Indian Kumiai, liczą ponad 500 lat i pochodzą z najpóźniejszego okresu zamieszkiwania tego rejonu.

Wizerunki postaci na skale w El Vallecito
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
Największa ilość najróżniejszych malowideł naskalnych znajduje się w miejscu nazwanym Cueva del Indio. Innym jest El Diablito, gdzie zachowała się - wymalowana w kolorze czerwonym - ludzka postać z nakryciem głowy przypominającym rogi. Oczy tej postaci oświetlane są promieniem słońca podczas przesilenia zimowego.

El Diablito (fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
Malowidła naskalne w Sierra de Juarez
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
Jak podaje Sandra Cruz, wstępne badania nałożonych na siebie warstw barwników wskazują, że na powierzchni skał pojawiają się wzory i motywy, które mogą odpowiadać różnym okresom historycznym. Na tym obszarze kulturowym natrafiono na świadectwa archeologiczne sprzed 3000 lat, a zatem część malowideł może pochodzić nawet z tamtych czasów. Potwierdzi to jednak dopiero dokładne datowanie barwników.

Malowidła i graffiti
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
Celem prac, związanych z konserwacją malowideł było także ustalenie składu podstawowych barwników. Zidentyfikowano szeroką paletę odcieni koloru czerwonego, pomarańczowy, ochrę, biały i czarny. Niektóre pigmenty uzyskano z uwodnionego tlenku żelaza i siarczanu wapniowego. Obecnie specjaliści starają się zbadać substancję lepiącą, do której zazwyczaj wykorzystywano materiały pochodzenia organicznego.

Prace nad konserwacją sztuki naskalnej w Sierra de Juarez
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH)
Sandra Cruz podkreśliła, że prace konserwatorskie prowadzone są w ramach projektu interdyscyplinarnego, którego celem jest ustalenie typu malowideł i ich kontekstu, stopnia zniszczenia oraz wpływu środowiska. Należy bowiem pamiętać, że obszar ten charakteryzuje się dużymi skokami temperatury, która zimą spada poniżej zera, a latem może dochodzić nawet do + 50 stopni Celsjusza. Zniszczenie malowideł następuje też w wyniku gwałtownych wiatrów, gdyż ich porywy powodują pokrywanie malowideł naniesionym przez nie materiałem, który przywiera do nich i uniemożliwia ich podziwianie. Podczas badań wykorzystuje się najnowocześniejsze technologie, jak fotogrametrię 3D, celowniki termowizyjne oraz cyfrowe mierniki temperatury i wilgotności. Prowadzony jest też rejestr fotograficzny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz