poniedziałek, 6 lipca 2015

Wystawa poświęcona Drodze Inków

Oryginalny artykuł: Inka road still a monumental achievement after 500 years

Smithsonian’s National Museum of the American Indian w Waszyngtonie przygotowało specjalną wystawę poświęconą słynnej Drodze Inków, która stała się jednym z największych osiągnięć inżynieryjnych Ameryki prekolumbijskiej. Wystawa potrwa do 1 czerwca 2018 roku, a jej celem jest pokazanie, jak budowano Drogę Inków bez użycia metalowych narzędzi, koła i bez pomocy zwierząt pociągowych. System dróg, długości ponad 24 000 mil, biegnie poprzez ziemie Argentyny, Boliwii, Chile, Kolumbii, Ekwadoru i Peru, a jego utworzenie było nie lada wyzwaniem, biorąc pod uwagę tereny od pustynnych wybrzeży Oceanu Spokojnego po wysokie góry Andów, oddzielone od siebie dolinami, charakteryzującymi się bioróżnorodnością i wieloma jedynymi w swym rodzaju ekosystemami. Kuratorzy wystawy, Ramiro Matos i José Barreiro poświęcili sześć minionych lat na badania, podróże i dokumentację Drogi Inków.

Brama Rumi Colca w Cusco (fot. Doug McMains)
Artefakty zaprezentowane na wystawie mają zapoznać zwiedzających z najważniejszymi koncepcjami kosmologicznymi mieszkańców Andów, zasadami dwoistości, wzajemności i integracji, oferując także przykłady infrastruktury. Zebrano mapy, modele i 140 przedmiotów, w tym naczynie ceramiczne kultury Chavín (pochodzące z lat 800-100 p.n.e.), ozdoby ze złota, naszyjniki z muszli, kamienne rzeźby, figurki ze srebra i złota oraz tkaniny wełniane i bawełniane.

Odcinek drogi prowadzący do Machu Picchu (fot. Wright Water Enginners, Inc.)
Rozległy system dróg stanowił złożoną sieć komunikacyjną, służącą nie tylko do transportu towarów, ale wykorzystywaną również podczas ekspansji terytorialnej Imperium Inków oraz w celu kontroli administracyjnej i politycznej tak rozległego i zróżnicowanego obszaru podlegającego Inkom. Po konkwiście hiszpańskiej droga utraciła swoją oryginalną symbolikę i znaczenie polityczne, ale dla ludności indiańskiej pozostała świętą przestrzenią. Obecnie potomkowie Inków nadal korzystają z systemu dróg, a miliony ludzi posługuje się rodzimymi językami keczua i ajmara.

Odcinek Drogi Inków w Jujuy w Argentynie (fot. Axel E. Nielsen)
Wystawa ukazuje zwiedzającym wielkość i złożoność systemu dróg, które z Cusco - stolicy Inków i serca wszechświata - rozciągały się na cztery regiony suyos inkaskiego imperium Tawantinusuyu. Największym było Chinchaysuyu z terenami uprawnymi i wiszącymi mostami. Antisuyu obejmowało egzotyczne ziemie porośnięte lasami deszczowymi w Amazonii. Collasuyu to obszary pasterskie, gdzie wypasano lamy i alpaki, a także ziemie bogate w złoto, srebro i miedź, z systemem tampus - stacji przystankowych dla przemierzających te ziemie. Contisuyu rozciągało się w stronę morza i tu Inkowie zbudowali magazyny colcas i rozwijali uprawy tarasowe, czemu sprzyjał tamtejszy mikroklimat.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz