wtorek, 28 października 2025

Epigraficy identyfikują Ix Ch'ak Ch'een, która rządziła Cobá

Oryginalny artykuł: Epigrafistas identifican a Ix Ch’ak Ch’een, mujer que gobernó Cobá

Skała Fundacyjna, pierwszy zabytek związany ze zbiornikiem wodnym w Cobá i jeden z największych odkrytych na tym stanowisku archeologicznym w Quintana Roo, wciąż odkrywa sekrety swojej inskrypcji. Najnowszy odczyt hieroglifów wskazuje, że Ix Ch'ak Ch'een, sprawowała rządy w Cobá w VI wieku n.e. Inskrypcja ta została odkryta nieco ponad rok temu (post: „W Cobá odkryto panel z długą inskrypcją glificzną”).

Fotogrametryczny model Skały Fundacyjnej autorstwa Salvadora Mediny i Francisco Luny (członków Promeza).

Chociaż skała znajdująca się na skraju aguady w Grupie Nohoch Mul zawiera pewne fragmenty, które uległy erozji i konkrecje, prace koordynowane przez konserwatorkę Eunice Corazón Peraltę pozwoliły epigrafikom Davidowi Stuartowi z University of Texas w Austin (USA) i Octavio Esparza Olguínowi z Narodowego Uniwersytetu Autonomicznego Meksyku (UNAM) poszerzyć swoją interpretację. Według Octavio Esparzy, odkrycie to okazało się kluczowe dla uzyskania niepublikowanych dotąd danych na temat dynastii i wydarzeń historycznych, które miały miejsce w Cobá w okresie klasycznym, a konkretnie około VI w. n.e., ponieważ na powierzchni skały nadal można dostrzec fragmenty zawierające daty, wydarzenia, antroponimy i imiona bóstw.

Pozostałości Steli 30, wspominającej Ix Ch'ak Ch'een (fot. Octavio Esparza Olguin)

Na przykład możliwe jest ustalenie daty 9.6.15.6.9 (odpowiadającej 12 maja 569 r. n.e.), powiązanej z początkiem instytucji kaloomte', w miejscu zwanym Kehwitznal, czyli „Miejsce Góry Jelenia”, nazwa ta musi być związana z Grupą Nohoch Mul, gdzie w Cobá powstały konstrukcje o największych rozmiarach. Osoba związana z tym wydarzeniem to władczyni, której imię na Skale Fundacyjnej można wstępnie odczytać jako Ix Ch'ak Ch'een. Jest ona wspominana również na Panelu 7 oraz na Stelach 26 i 30 w Cobá, łączonych z budową boiska do gry w piłkę Grupy D lub nową fazą architektoniczną, a także z ukończeniem siódmego k'atuna w roku 9.7.0.0.0 (8 grudnia 573 r. n.e.).

Panel 7 z inskrypcją wspominającą Ix Ch'ak Ch'een (fot. Octavio Esparza Olguin)

Jak podaje Octavio Esparza Olguín, w tego typu zabytkach warianty imion nieznacznie się różnią, jak na przykład na Steli 30, gdzie jest ona określana jako Ix Ch'ak Ch'een Yopaat, podczas gdy w tekście źródłowym jest ona łączona z określeniem K'awiil; jednakże bliskość dat wskazuje, że chodzi o tę samą władczynię. Dalej autor zaznacza, że Skała Fundacyjna nawiązuje również do objęcia tronu przez władczynię, choć w tym przypadku data nie jest jasna oraz jej relacji z bóstwami opiekuńczymi tego miejsca, takimi jak Bolon Tz'akab Ajaw, czyli „Pan Niezliczonych Pokoleń”, które w narracji powiązane są z powstaniem Cobá.

Ix Ch'ak Ch'een przedstawiona na Steli 26 (fot. Octavio Esparza Olguin)

Według Octavia Esparzy Olguína, oprócz informacji o Ix Ch'ak Ch'een, tekst omawia fragmenty dotyczące węża witz', bytu kojarzonego ze zbiornikami wodnymi, który miał bliski związek z aguadą Grupy Nohoch Mul, transcendentalnym elementem krajobrazu dynastii Cobá, a w pobliżu którego hieroglificzny tekst został wygrawerowany bezpośrednio na płycie. Badania epigraficzne rozważają porównanie z inskrypcjami z innych stanowisk Majów. Porównując dane zawarte w tekstach z Okop (znanego również jako Yo'okop, w gminie José María Morelos) ze wzmiankami na Skale Fundacyjnej, można wnioskować o istnieniu powiązania między Ix Ch'ak Ch'een a Testigo Cielo, potężnym władcą Kaanul, chociaż, jak podaje Octavio Esparza Olguín nie znamy charakteru tej relacji. Prace wciąż trwają, więc oczekuje się, że nowe dane potwierdzą lub zmodyfikują dotychczasowe informacje.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz