środa, 4 września 2013

Nowe znaleziska w Templo Mayor

Oryginalny artykuł:  Recuperan cuchillos que representaban a guerreros mexicas

Podczas prac wykopaliskowych prowadzonych w ramach Projektu Templo Mayor, którym kieruje meksykański archeolog Leonardo López Luján, znaleziono przedmioty stanowiące Depozyt Ofiarny oznaczony numerem 137. Przedmioty te znajdowały się w kamiennej skrzyni pod trzema płytami z andezytu i były związane z szóstym etapem konstrukcyjnym Wielkiej Świątyni – Templo Mayor – przypadającym na lata 1486-1502 n.e. Jak podaje jeden z badaczy, Diego Matadamas Gómora, w skrzyni umieszczona była rzeźba – z wizerunkiem boga deszczu Tlaloka – wysokości 21 centymetrów i szerokości 11,5 centymetra z zachowanymi jeszcze pozostałościami niebieskiego barwnika. Pod rzeźbą leżało około 800 najróżniejszych muszli, figurka wykonana z żywicy kopal i przedstawiająca bóstwo żyzności, a także korale i szczątki ryby z rodziny rozdymek. Te pochodzące z morza przedmioty wskazują na wyraźny związek z wodnym światem podziemnym.

Depozyt Ofiarny 137 (fotografia INAH)
Poza tym w skrzyni znajdowało się 28 krzemiennych noży, które mogą przedstawiać postacie przystrojonych wojowników. 27 noży wykonano z białego krzemienia, a jeden – umieszczony w centrum – z krzemienia w odcieniu kawowym. Noże mają drewniane maski, niektóre na tyle dobrze zachowane, że można jeszcze dostrzec zarysy ust. Inne są ozdobione spódniczkami z miedzianych dzwoneczków bądź – jak podała archeolog Erika Robles Cortés – mają okrągłe pektorały z masy perłowej, spotykane jako atrybuty bogów wojny, Huitzilopchtli i Tezcatlipoca. Znaleziono również drewniane strzały, berła z czarnego obsydianu i miniaturowe ostrza z obsydianu w różnych odcieniach, które to elementy wiązały się z wojownikami Mexików.

Krzemienne noże i pozostałości zdobiących je elementów (fotografia INAH)
Archeolodzy Alejandra Aguirre i Ángel González uważają, że są to przedstawienia wojowników świata podziemnego. Ich zdaniem krzemienne noże, znalezione we wcześniejszych depozytach ofiarnych i uważane jedynie za narzędzia wykorzystywane podczas składania ludzi w ofierze, mogłyby stanowić personifikacje wojowników lub bóstw.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz