W
Cara
Blanca
(Belize)
archeolodzy
odkryli
kompleks
świątynny
Majów,
obejmujący
niewielki
plac
i
pozostałości
budowli,
z
których najważniejsza została
wzniesiona
w
pobliżu
cenote
o
głębokości
ponad
60
metrów.
Uczeni
sugerują,
ze
było
to
szczególne
miejsce
kultu
boga
deszczu
Chahka
oraz
bóstw
zamieszkujących
podziemny
świat
Majów.
Cenote
zostało
dokładnie
zbadane
przez
nurków,
którzy
wyłowili
fragmenty
najróżniejszych
naczyń
ceramicznych
(waz,
mis
i
dzbanów)
oraz
narzędzia
kamienne.
Niektóre
naczynia
były
ozdobione
motywami
falistych
linii
i
spiral,
odnoszących
się
w
ikonografii
Majów
do
świata
wodnego.
Jedno
z
naczyń
zachowało
wizerunek
jaguara,
zwierzęcia
wiązanego
ze
światem
podziemnym.
Owe
dary
ofiarne
datowane
są
na
końcowy
okres
klasyczny,
kiedy
to
wiele
ośrodków
Majów
było
już
opuszczonych.
Nurkowie badający cenote w Cara Blanca (Tony Rath Photography) |
Kierująca
grupą
badaczy
Lisa
Lucero,
archeolog
z
University
of
Illinois uważa,
że
nowo
odkryty
kompleks
świątynny
stanowił
szczególne
miejsce
kultu,
do
którego
przybywali
pielgrzymi
z
całego
rejonu,
aby
błagać
o
deszcz
i
aby
w
głębinach
cenote
składać
dary
bogom.
Jednak
miejsce
to
nie
zawsze
odgrywało
tak
znaczącą
funkcję
sakralną,
o
czym
świadczy
niewielka
ilość
przedmiotów
pochodzących
z
wcześniejszego
okresu.
W
raporcie
przygotowanym
dla
Cambridge
Archaeological
Journal,
Lisa
Lucero
i
archeolog
Andrew
Kinkella
z
Moorpark
College
w
Kalifornii
podkreślają,
że
liczba
darów
składanych
bogu
deszczu
zaczęła
wyraźnie
wzrastać
dopiero
po
okresie
suszy,
która
dotknęła
rozległą
część
ziem
Majów.
Badacze pobierający z cenote próbki drewna niezbędne do datowania (Tony Rath Photography) |
Antropolog
Douglas
Kennett
i
jego
współpracownicy,
po
dokładnym
przebadaniu
stalagmitów
wykazali,
że
spore
opady
deszczu
doprowadziły
do
rozkwitu
miast
Majów,
trwającego
do
około
660
r.
n.e.
Gdy
jednak
deszcze
ustały,
powtarzające
się
susze
przyczyniły
się
do
upadku
wielu
ośrodków,
począwszy
od
około
800
r.
n.e.
Wówczas
to wyraźnie wzrastała
liczba
darów
ofiarnych
składanych
w
jaskiniach
i
cenotes.
Cenote w Cara Blanca (Tony Rath Photography) |
Archeolog
Holley
Moyes
z
University
of
California
przypomniała,
że
jaskinie
i
cenotes
były
uważane
przez
Majów
za
portale
do
świata
podziemnego. Dokładne
badania
pokazują,
że
w
okresach
gwałtownych
zmian
pogodowych
pielgrzymi
odczuwali
potrzebę
składania
większej
ilości
ofiar
bóstwom
wody.
Na
przykład,
na
terenie
stanowiska
Las
Cuevas,
leżącego
w
pobliżu
majańskiego
miasta
Caracol
(Belize),
Moyes
i
jej koledzy
natrafili na wejście do groty, znajdującej się pod
jedną
z
największych
piramid. Grota jest połączona z
cenote
i
podziemną
rzeką,
które
prawdopodobnie również stanowiły miejsca odprawiania
rytuałów.
Jak
podkreśla
Brent
Woodfill z
University
of
Minnesota
w
Minneapolis, Majowie wykorzystywali kamienie wydobywane z jaskiń i
naturalnych zbiorników wody przy wznoszeniu boisk do gry w piłkę, świątyń i innych budowli ceremonialnych, napełniając je w ten sposób świętością.
W
przypadku
wodnego
sanktuarium
w
Cara
Blanca,
o
jego
znaczeniu
jako
miejsca
świętego,
może zatem świadczyć fakt,
że
zostało
częściowo
zbudowane
ze
skały
pochodzącej
z
samego
cenote.
Podłoga
świątyni
była
pokryta
złożonymi
w
darze
fragmentami
ceramiki
oraz
skamielinami
zębów
i
pazurów,
wyłowionymi z
cenote.
Moyes
dodaje, że inne jaskinie, stanowiące w okresach suszy miejsca
szczególnego kultu boga Chahka,
również ozdabiano fragmentami ceramiki. W przeciwieństwie jednak do uczonych
prowadzących badania w Cara
Blanca Moyes sądzi, że sanktuarium funkcjonowało już wcześniej, w latach
poprzedzających upadek cywilizacji Majów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz