Nowe badania szczątków papugi ary
(Ara macao), znalezionych na terenie
dawnego Pueblo wskazują, że na
południowo-zachodnich ziemiach obecnych Stanów Zjednoczonych hierarchia
społeczno-polityczna była zauważalna znacznie wcześniej niż do tej pory sądzono.
Uczeni ustalili bowiem, że papugi, których błyszczące, czerwone i niebieskie
pióra były wysoko cenione przez kulturę Pueblo
sprowadzano z odległości setek kilometrów, z północnych terenów Mezoameryki już
począwszy od X wieku. Wyniki badań, opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences sugerują, że
nabywanie i sprawowanie kontroli nad handlem papugami, podobnie jak w przypadku
kakao i turkusów, wpłynęły na formowanie się zhierarchizowanego
społeczeństwa. Jak podkreśla główny autor publikacji, dr Adam Watson z Wydziału
Antropologii przy American Museum of Natural History, datowanie szczątków papug dowodzi istnienia dalekosiężnych sieci handlowych, a zatem wyniki badań sugerują, że nabywanie papug nie było efektem ubocznym wzrostu
społeczeństwa w Chaco, lecz stanowiło raczej związek przyczynowy.
Pozostałości jednej z budowli w Chaco Canyon (fot. Troy Cline) |
Od kilkudziesięciu lat
archeolodzy wiedzieli, że prekolumbijscy mieszkańcy Pueblo z południowo-zachodnich ziem Stanów Zjednoczonych sprowadzali
najróżniejsze towary z Mezoameryki, w tym muszle morskie z Zatoki
Kalifornijskiej, miedź i wykonane z niej dzwoneczki – z zachodniego Meksyku,
kakao – z regionów neotropikalnych. Na liście tej znajdowały się również ptaki
tropikalne, zwłaszcza papugi ary, których szczątki znaleziono na terenie wielu
stanowisk na południowym zachodzie, szczególnie w Chaco Canyon w stanie Nowy Meksyk, dużym centrum kulturowym, które
było gęsto zamieszkane w latach 800 – 1200 n.e. i wyróżniało się wieloma kilkupiętrowymi
„wielkimi domami”. Ptaki pochodziły z lasów deszczowych Ameryki, głównie z ziem
na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej, Ameryki Środkowej i północnych krańców
Ameryki Południowej, a zatem ich obecność w Chaco
Canyon wskazuje na istnienie dalekosiężnych sieci handlowych, zazwyczaj
typowych dla złożonych społeczeństw.
Do tej pory sądzono, że mieszkańcy Pueblo nie sprowadzali takich towarów przed 1040 r. n.e., kiedy to nastąpił szybki rozwój architektoniczny, związany z okresem rozkwitu Chaco. Jednak nowe datowanie radiowęglowe znalezionych na tym stanowisku artefaktów doprowadziło do zmiany poglądów. W 1896 roku ekipa archeologów z Muzeum odkryła największą grupę wielkich domów Chaco Canyon w Pueblo Bonito, liczącą około 650 pomieszczeń. W jednym z nich, w najstarszej części Pueblo, natrafiono na nietypową kryptę z 14 szkieletami ludzkimi, którym towarzyszyły przedmioty o znaczeniu symbolicznym, jak turkusy, muszle i flety. Dwie osoby pochowano pod rzadko spotykaną drewnianą posadzką, z wieloma darami grobowymi, świadczącymi o szczególnymi traktowaniu osób z elity w Pueblo Bonito.
Pueblo Bonito (fot. AMNH / A. Watson) |
Jak podkreśla Stephen Plog -
profesor archeologii z University of Virginia i współautor publikacji - przez
wiele lat większość badaczy przyjmowała, że pojawienie się hierarchii
społecznej i rozległych sieci handlowych biegnących w stronę ziem Meksyku,
zbiegało się z okresem rozkwitu Chaco,
gdy budowano drogi i wznoszono ośrodki imitujące architekturę tego centrum
kulturowego. Jednak przeprowadzone w 2010 r. przez Ploga datowanie radiowęglowe
wykazało, że dwa pochówki pochodzą z lat 775-865 n.e., co podawało w wątpliwość
pogląd o znacznie późniejszym formowaniu się zhierarchizowanego społeczeństwa w
Chaco. W tej sytuacji uczeni
postanowili raz jeszcze przyjrzeć się zachowanym szczątkom papug. Adam Watson
zwrócił uwagę na znaczenie papugi ary w kosmologii mieszkańców Pueblo, zgodnie z którą czerwono-pomarańczowy
kolor piór papug mógł nawiązywać do jednej ze stron świata: kierunku
południowego. Udokumentowano też rytualne wykorzystywanie piór ptaków,
służących do ozdoby ceremonialnych lasek, strojów i masek, które odgrywały
znaczącą rolę w komunikowania się z bóstwami. Sprowadzanie i kontrolowanie
handlu papugami leżało przypuszczalnie w gestii elit społecznych i religijnych.
Jak zaznaczył Peter Whiteley - kurator Wydziału Antropologii w Muzeum i
współautor publikacji - ptaki wyróżniają
się pewnymi magicznymi cechami, które mogą być wykorzystywane przez człowieka.
Często wierzy się, że lot lub samo pojawienie się pewnych ptaków związane jest
z opadami deszczu lub śniegu, porami roku, promieniami słońca lub ciepłem.
W Pueblo Bonito znaleziono szczątki 30 papug, z czego 14 w jednym
pomieszczeniu, oznaczonym numerem 38, które ze względu na ilości guano na
posadzce można uznać za ptaszarnię. Wcześniejsze próby pośredniego
datowania szczątków papug wykazały, że pochodziły one z okresu rozkwitu Chaco, ale dokładność wykorzystanych
metod analizy słojów rocznych i typów ceramiki została zakwestionowana. Datowaniu
radiowęglowemu poddano zatem 14 szkieletów papug z Pueblo Bonito, znajdujących się obecnie w kolekcji Muzeum. Badania
wykazały, że 12 z 14 szkieletów pochodzi z końca IX w. i pierwszej połowy X w.,
a zatem z okresu poprzedzającego rozkwit Chaco
o około 150 lat. Uczeni przyznają, że sprowadzanie papug musiało być trudnym
zadaniem, gdyż młode ptaki zabierano z gniazd przypuszczalnie wkrótce po
narodzeniu i musiały pokonać trasę do Chaco,
liczącą 1800-2500
kilometrów . Zdaniem autorów publikacji, stratyfikacja
społeczna w Chaco stała się zauważalna
już w początkowym okresie wznoszenia wielkich domów i rozwijała się na
przestrzeni niemal dwustu lat, aż przybrała bardziej widoczną formę w okresie
rozkwitu Chaco. Jak w wielu częściach
świata był to raczej długotrwały proces, a nie krótka i nagła
transformacja.
Czaszka papugi ary odkryta w Pueblo Bonito (fot. AMNH / A. Watson) |
Poza informacjami podanymi przez
autorów, warto jeszcze dodać, że szczątki papug Ara macao znaleziono nie tylko w Pueblo Bonito, ale również w innych, współczesnych mu ośrodkach
leżących na terenie obecnych stanów Nowy Meksyk i Arizona, a mianowicie w Point of Pines Wupatki i Los Mimbres. Na szczególną uwagę
zasługuje natomiast stanowisko archeologiczne Paquimé (stan Chihuahua, Meksyk), gdzie archeolodzy odkryli
szczątki aż 322 papug, w tym zarówno młodych, jak i starszych osobników. Poza
tym natrafiono na budowle z adobe
(cegły suszonej na słońcu), pokryte plecionymi matami i z zamontowanymi wewnątrz
drewnianymi belkami, na których mogły zaczepiać się papugi. Można zatem wysnuć
wniosek, że budowle te pozwalały trzymać papugi w zamknięciu i że ptaki rozmnażały się w Paquimé, choć proces
ten obejmował jedynie lata 1060-1340 n.e., a zatem okres największego rozkwitu Paquimé.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz