Analiza
ludzkich szczątków kostnych znalezionych na terenie Templo Mayor (Wielkiej Świątyni - Huey Teocalli) w Tenochtitlan
wykazała, że nie wszystkie osoby złożone w ofierze podczas poświęcania świątyni
były jeńcami wojennymi, jak podawały źródła historyczne. Archeolog Alan Barrera
Huerta, na podstawie badań izotopów strontu w materiale kostnym z depozytów
ofiarnych w Templo Mayor ustalił, że
osoby te nie zostały złożone w ofierze w momencie swego przybycia do Tenochtitlan i pochodziły z różnych
rejonów Mezoameryki: z Tuli (stan Hidalgo), Wyżyn Chiapas; Doliny Oaxaca, Półwyspu
Jukatan i północnych ziem centralnego Meksyku. Badaniom zostały poddane
szczątki kostne znalezione w depozytach ofiarnych, które umieszczono w związku
z poświęcaniem poszczególnych faz konstrukcyjnych Huey Teocalli: IVa (lata 1440–1469 n.e.); IVb (lata 1469–1481 n.e.)
i VII (lata 1502-1520 n.e.). Przeprowadzona analiza izotopu strontu pozwoliła
określić miejsce pochodzenia osób dzięki śladom, jakie w tkance kostnej pozostawiają
minerały typowe dla danego regionu. Jak podkreśla Barrera Huerta, minerały z
gleby, w tym również stront, przedostają się do żywych organizmów drogą
pokarmową i są wchłaniane przez układ kostny, co dostarcza informacji o
możliwym miejscu pochodzenia danej osoby.
Czaszka z Depozytu Ofiarnego 64. Analiza wykazała, że złożona w ofierze osoba pochodziła z Doliny Oaxaca lub Półwyspu Jukatan (for. Alan Barrera / INAH) |
Badania szkliwa zębów osób złożonych w ofierze (fot. Alan Barrera / INAH) |
Badania,
które przeprowadzono w Laboratorium Geochemii Izotopowej UNAM (Universidad Nacional
Autónoma de México) obejmowały szczątki ludzkie złożone w Depozycie Ofiarnym 111. We wszystkich przypadkach pobrano próbki z
podstawy czaszki i wykorzystano zdrowe zęby trzonowe każdej z osób. Archeolog
przekazał, że przede wszystkim wybrał depozyty ofiarne z fazy konstrukcyjnej
IV, gdyż już wcześniej ustalono, że zawierały one materiały z różnych regionów
Mezoameryki, a jego badania miały potwierdzić przypuszczenia odnośnie obcego
pochodzenia złożonych w ofierze osób. Jednocześnie wspomniane depozyty nie
tylko należą do najbardziej kompletnych i niejednorodnych, ale odwzorowują
kosmogram, gdyż umieszczone w nich przedmioty nawiązują do trzech poziomów wszechświata:
podziemnego, ziemskiego i niebiańskiego.
Czaszka pochodząca z Depozytu Ofiarnego 13 (fot. Alan Barrera / INAH) |
Wyniki
badań szczątków dziecka z Depozytu
Ofiarnego 111, z etapu IVa (lata 1440-1469 n.e.) dowodzą, że zamieszkiwało
ono północne rejony centralnego Meksyku (ziemie obecnych stanów Querétaro, San
Luis Potosí i Hidalgo), na co wskazują żółte plamy na zębach (fluoroza),
powstające w wyniku picia wody ze źródeł o dużej zawartości fluoru. W momencie
śmierci dziecko miało najwyżej pięć lat, zostało złożone w części Templo Mayor poświęconej kultowi boga Huitzilopochtli i jak można było
zauważyć, miało ozdoby typowe dla tego wojowniczego bóstwa. W Depozycie Ofiarnym 64, pochodzącym z
etapu VII (lata 1502-1520 n.e.) znajdowały się szczątki dziecka zmarłego w
wieku 10-11 lat. Analiza czaszki
wykazała, że pochodziło ono z centralnych ziem Doliny Oaxaca lub z Półwyspu
Jukatan. Te dwa regiony mają bardzo zbliżone znaczniki izotopowe. Depozyty Ofiarne 13 i 88, z etapu IVb (lata
1469-1481 n.e.) zawierały szczątki mężczyzn zmarłych w wieku około 20-30 lat. Analiza
szkliwa zębów dowodzi, że zamieszkiwali okolice Tuli (stan Hidalgo). W Depozytach Ofiarnych 11 i 20, z etapu IVb (lata 1469 – 1481 n.e.) znajdowały
się czaszki, należące odpowiednio do kobiety ściętej w wieku 20-30 lat i
młodzieńca ściętego w wieku 15-20 lat. Oboje pochodzili z Wyżyn Chiapas lub z rejonu
Perote (stan Veracruz).
Czaszka pochodząca z Depozytu Ofiarnego 11 (fot. Alan Barrera / INAH) |
Rezultaty
przeprowadzonych analiz próbek kości i szkliwa zębów pozwoliły ustalić, czy
dana osoba przybyła z innego regionu, czy też spędziła większość swego życia w
tym samym miejscu. Dane te są bardzo ważne, gdyż pokazują, że osoby złożone w
ofierze podczas poświęcania Templo Mayor
musiały przez co najmniej sześć lat zamieszkiwać Dolinę Meksyku. Był to
wystarczający okres, aby ich kości zachowały znaczniki izotopu strontu typowe
dla tego regionu. Osoby te pochodziły z rejonów wcześniej podbitych przez
Mexików. Wyjątek stanowi osoba z Depozytu
Ofiarnego 64, która urodziła się w centralnej części Doliny Oaxaca lub na
Półwyspie Jukatan, o czym świadczy analiza szkliwa zębów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz