Pierwsze
kipu znaleziono na terenie stanowiska
archeologicznego Incahuasi już w 2013
roku. W późniejszym okresie natrafiono na kolejne, liczące 500 lat i zachowane
w bardzo dobrym stanie ze względu na suchy klimat. Odkrycia te miały szczególne
znaczenie, gdyż wcześniej archeologom udawało się znaleźć kipu jedynie w grobowcach, a w przypadku innych, przechowywanych
obecnie w kolekcjach muzealnych lub prywatnych, nie zawsze jest znane miejsce
ich pochodzenia i kontekst archeologiczny. Natomiast w Incahuasi, kipu
znajdowały się w magazynie, w którym gromadzono produkty rolnicze, a zatem
służyły do zachowania informacji na temat ilości fasoli, kukurydzy, chili czy
orzeszków ziemnych. Wiadomo, że węzełki odnosiły się do liczby, a odpowiednie
zestawienie węzełków i sznurków mogło wyrażać działania matematyczne, dodawanie
i odejmowanie. Gary Urton (ekspert od kipu) i Alejandro Chu (archeolog
kierujący wykopaliskami) uważają, że dokładne przeanalizowanie kipu i ich porównanie pozwoli ustalić,
czy poszczególne kipu związane z
kukurydzą, orzeszkami ziemnymi, chili czy fasolą wyróżniają się kolorami,
rodzajem węzełka lub innymi cechami charakterystycznymi. Na tej podstawie można
by opracować listę symboli, jakimi posługiwali się Inkowie.
Zwój splątanych kipu znalezionych w Incahuasi (fot. William Neuman / The New York Times) |
Obecnie
29 kipu z Incahuasi jest przechowywanych w Limie, wraz z innymi artefaktami,
w tym mumiami dziecka i psa, ludzkimi kośćmi, dziesiątkami fragmentów tkanin i
licznymi naczyniami ceramicznymi. Właścicielka domu i zarazem konserwator
zabytków, pani Patricia Landa z ogromną cierpliwością czyści kipu i przygotowuje je do dalszych
badań, gdyż część z nich była ze sobą splątana. Incahuasi było miastem stanowiącym w połowie XV w. i na początku
XVI w. bazę wypadową Inków na południowym wybrzeżu, a potem stało się dobrze
prosperującym centrum administracyjnym. Panował tam duży ruch i dostarczano
spore ilości produktów rolniczych. Magazyny, w których znaleziono kipu były przypuszczalnie wykorzystywane
do gromadzenia żywności dla wojska uczestniczącego w podbojach Inków. Dobrze
zorganizowani i zarządzający rozległymi terenami Inkowie mogli używać kipu do rejestrowania ilości prowiantu,
a kopie takich zapisów były przypuszczalnie wysyłane do większego centrum
administracyjnego, na przykład do stolicy w Cusco, gdzie można było je odczytać
i sprawdzić. Na terenie Incahuasi
znaleziono przykłady kilku kipu
związanych razem, co zdaniem badaczy może dowodzić dwukrotnego liczenia
produktów w celu zapewnienia poprawności w rejestrach księgowych. Jak podaje
Patricia Landa, jedno kipu miało
natomiast rozwiązane węzełki, co sugerowałoby, że zachowana tam informacja
została „wymazana” i w ten sposób kipu
mogło być wykorzystane ponownie.
Patricia Landa przygotowująca kipu do dalszych badań (fot. William Neuman / The New York Times) |
Alejandro
Chu podkreśla, ze chociaż kipu
znalezione w Incahuasi było
przypuszczalnie wykorzystywane jedynie do liczenia różnych produktów
rolniczych, to jednak dokumenty hiszpańskich kronikarzy podają, że zarówno w
czasach prekolumbijskich, jak i kolonialnych, kipu służyło również innym celom. Zapiski kolonialne wspominają, że
podczas sporów o tereny, Indianie przynosili kipu aby wykazać swoje prawa własności ziemi. Gary Urton
przygotował specjalną bazę danych wszystkich znanych 870 kipu. Dla większości z nich zostały podane dokładne informacje na
temat rozmiarów, kolorów i konfiguracji.
Czytaj
też: Ruiny Incahuasi (Peru) otwarte dla zwiedzających
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz