Majańskie
miasto Ek’ Balam (stan Jukatan,
Meksyk), stolica dawnego królestwa Talol,
mogło poszczycić się własną grupą wysoko wykwalifikowanych skrybów-malarzy. Leticia
Vargas de la Peña
i Víctor R. Castillo Borges (archeolodzy z Narodowego Instytutu Antropologii i
Historii w Meksyku) oraz Alfonso Lacadena García-Gallo (specjalista z zakresu
epigrafiki Majów, z Universidad Complutense w Madrycie) uważają, że miasto to
wyróżniało się wyjątkową tradycją artystyczną, a tamtejsza szkoła
skrybów-malarzy znacząco wpłynęła na rozwój tradycji malarskiej w regionie,
szczególnie we wczesnym okresie w Chichén
Itzá. Niektóre cechy epigraficzne, uważane za reprezentatywne w Chichén Itzá, mają swe pierwowzory w Ek’ Balam. Poza tym, widoczne są
podobieństwa w technicznym przygotowywaniu barwników i wygładzaniu powierzchni
wapiennych. María Luisa Vázquez de Ágredos dodała, że na podstawie badań z
wykorzystaniem mikroskopii elektronowej ustalono, iż w obu ośrodkach stosowano
glinę o tym samym składzie chemicznym, pochodzącą z okolicznych jaskiń.
Detal z malowidła w Ek' Balam (fot. Leticia Vargas de |
Szkołę
skrybów-malarzy z Ek’ Balam
wyróżniały barwne malowidła ścienne i piękna kaligrafia. Inskrypcje glificzne i
wizerunki postaci, wykonane delikatnymi pociągnięciami pędzla, zwłaszcza na
kamieniach szczytowych, są wyjątkowe i niekiedy przypominają tradycję skrybów,
którzy wykonywali kodeksy.
Kamień szczytowy 15 z komnaty grobowej Ukit Kan Le'k Tok' (fot. Leticia Vargas de |
W
okresie od ostatnich trzydziestu lat VIII w. n.e. do początków IX w. n.e.,
artyści z Ek’ Balam wykorzystywali
praktycznie całą dostępną powierzchnię: sufity, zewnętrzne i wewnętrzne ściany
pomieszczeń, sklepienia, posadzki, ławy, stiukowe reliefy i rzeźbione elementy
architektoniczne. Pozostawili ślady swej pracy na elementach boiska do gry w
piłkę, w Pałacu Owalnym i Piramidach Bliźniaczych, a zwłaszcza na Akropolu. Wspominani wyżej uczeni sądzą,
że początkowo szkoła skrybów-malarzy w Ek’
Balam została utworzona przez obcych artystów, których do miasta sprowadził
władca Ukit Kan Le'k Tok’, zasiadający
na tronie w latach 770-801 n.e. To właśnie podczas jego rządów powstał słynny Mural 96 Glifów i malowidła z inskrypcjami
glificznymi w Komnacie 22 na Akropolu. Inskrypcja z Komnaty 22 opowiada o ceremoniach związanych z miesiącem Wayeb i o obchodach Nowego Roku, co jest szczególnie ważne, gdyż stanowi pierwszy dowód epigraficzny na temat odprawiania takich rytuałów w późnym okresie klasycznym. O podobnych ceremoniach było bowiem wiadomo jedynie dzięki zapiskom biskupa Diego de Landa.
Fragment Muralu 96 Glifów (rys. Alfonso Lacadena) |
Kiedy Ukit Kan Le'k Tok’ postanowił zmienić
wygląd frontowej części Akropolu i
dodać nowe pomieszczenia, artyści z Ek’
Balam mogli w pełni wykazać się swymi umiejętnościami. Motywem przewodnim w
sztuce stała się militarna potęga królestwa. Na zachowanych fragmentach
malowideł można dostrzec wojowników z ozdobnymi nakryciami głowy, uzbrojonych w
tarcze i włócznie. Leticia Vargas de la
Peña i Víctor R. Castillo Borges zwracają również uwagę na
postacie pozbawione odzienia i krwawiące, które mogą przedstawiać jeńców bądź
osoby odprawiające jakąś ceremonię związaną z bitwą i spryskujące krwią
przedmioty rytualne. Są też wizerunki muzyków grających na bębnach i skorupach
żółwia, w które uderzano rogami jeleni.
Fragment malowidła z Komnaty 12 (fot. Leticia Vargas de |
Pochodzące
z końcowego okresu rządów Ukit Kan Le'k
Tok’ malowidła w Komnatach 42, 50 i 64,
pod względem stylu wyróżniają się naturalizmem i przedstawianiem postaci w małym
formacie, które to cechy charakterystyczne pojawiały się w Ek’ Balam również później. W ostatnich latach meksykańscy eksperci
z INAH i UNAM, między innymi Alejandra Alonso Olvera, przeprowadzili dokładne
badania malowideł, wykorzystując mikroskopię elektronową, spektroskopię
ramanowską i dyfrakcję promieni rentgenowskich. Do chwili obecnej
przeanalizowano 80 próbek i skatalogowano ponad 5000 fragmentów malowideł. Z
otrzymanych danych wynika, że skrybowie-malarze stosowali dwa rodzaje czerwieni
(w tym jeden otrzymywany z cynobru sprowadzanego z centralnego Meksyku lub z
Wyżyn Chiapas), czerń (z węgla), biel (z zaprawy wapiennej) i tradycyjny błękit
majański. Barwniki zielony i żółty mogły być pochodzenia organicznego z
dodatkami jakichś minerałów lub błękitu. Uczeni zaobserwowali również przykłady
nakładania na siebie warstw kolorów, na przykład błękitu na ciemnoczerwony lub
pomarańczowy, zieleni na pomarańczowy, ciemnoczerwony, niebieski lub żółty, czy
też żółci na czerwony i biały.
Fragment malowidła z Komnaty 50 (fot. Leticia Vargas de |
Leticia
Vargas, Víctor Castillo i Alfonso Lacadena podkreślają, że szkoła
skrybów-malarzy w Ek’ Balam,
słynących z malowideł ściennych i kaligrafii, osiągnęła swe mistrzostwo w
krótkim czasie, obejmującym zaledwie jedno pokolenie, a ten wyjątkowy nurt
twórczości artystycznej rozkwitał pod patronatem miejscowych władców. Jednocześnie
odzwierciedla to mający miejsce w późnym okresie klasycznym rozwój
fascynującego ruchu artystycznego, wywodzącego się z Południowych Nizin Majów,
gdzie wspaniali skrybowie znani byli już we wczesnym okresie klasycznym.
Czytaj też: Miasta Majów: Ek' Balam (stan Jukatan, Meksyk)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz