Dzięki zapiskom hiszpańskich
kronikarzy i tradycjom zachowanym przez potomków dawnych Majów wiadomo, że już
w czasach prekolumbijskich zarówno kakao, jak i atole były doprawiane do smaku na różne sposoby. W miarę rozwoju
prac nad odczytaniem pisma glificznego Majów okazało się jednak, że nawet sami
Majowie pozostawili nam wiele informacji na ten temat. Początkowo naczynia
ceramiczne Majów zachwycały jedynie wspaniałymi scenami namalowanymi na ich
powierzchni i tym samym dostarczały bezcennych informacji na temat wielu
aspektów życia i wierzeń Majów. Towarzyszące scenom teksty glificzne uważano za
element dekoracyjny, choć rzeczywiście część z nich to tak zwane „pseudoglify”.
Historia rozpoczęła się w 1973 roku, kiedy Michael D. Coe zwrócił uwagę na
glify namalowane na brzegach naczyń i biorąc pod uwagę ich podobieństwo uznał,
że stanowią one szczególną formułę, przypominającą hymn ku czci zmarłego.
Należy bowiem pamiętać, że większość naczyń znaleziono w grobowcach. Michael D.
Coe nazwał ten rodzaj inskrypcji Początkową Sekwencją Standardową i choć jego
sugestia odnośnie hymnu nie była zgodna z prawdą, to określenie PSS (skrót od
angielskiego Primary Standard Sequence)
jest używane do dnia dzisiejszego.
Jednocześnie trwały badania zachowanych ksiąg Majów, czyli kodeksów. Niektóre sceny w Kodeksie Drezdeńskim i w Kodeksie Madryckim przedstawiają bóstwa trzymające w dłoniach naczynia z owocami lub ziarnami kakaowca, a scenom towarzyszą krótkie teksty. Na glif oznaczający „kakao” zwrócił już uwagę Cyrus Thomas, choć poprawny odczyt ka-ka-wa, kakaw, podał w 1973 roku Floyd Lounsbury.
Scena z Kodeksu Drezdeńskiego przedstawia bóstwa z ziarnami i owocami kakaowca. W górnym wierszu dwukrotnie pojawia się blok glificzny oznaczający kakao |
Kolejny przełom nastąpił w
połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to Barbara MacLeod odczytała
pojawiające się w inskrypcjach zachowanych na wazach słowo yuk’ib – "jego/jej naczynie do picia”,
odnoszące się do waz cylindrycznych lub beczkowatych oraz do głębokich mis i być
może do naczyń przypominających wyglądem nasze dzbanuszki. Z kolei uczeni Steven Houston i Karl Taube odczytali
słowa ulak – „jego/jej talerz”,
określające płaskie, szerokie talerze i półmiski. Później zdołano znaleźć jeszcze
wyrażenie jawante’, którym Majowie nazywali
ceramiczne talerze na nóżkach.
Glify oznaczające: 1) yuk'ib (jego/jej naczynie do picia),
2) lak (talerz) i 3) jawante' (talerz na nóżkach)
(rys. John Montgomery)
O ile na wysokich wazach pojawiał
się glif „kakaw”, o tyle na niskich
misach zastępował go wyraz „ul” (atole), odczytany również przez Barbarę
MacLeod. Atole to gęsty napój
przygotowywany na bazie kukurydzy i do dziś lubiany przez mieszkańców Ameryki
Środkowej. Przypomina półpłynną kaszkę kukurydzianą. Ponieważ naczyniami do atole były zarówno wazy, jak i talerze
na nóżkach, a zatem wybór naczynia zależał zapewne od konsystencji atole. Bardziej płynne podawano
prawdopodobnie w wazach, a gęstą kaszkę na talerzach. Biskup Diego de Landa
wspomina, że atole było bardzo
pożywne, gęstością przypominało nasz twaróg i spożywano je na ciepło. Natomiast
do atole, które pozostało po porannym
posiłku, dolewano wodę i wypijano w ciągu dnia.
Zapis glificzny słowa ul (atole) (rys. John Montgomery) |
Inskrypcja namalowana na naczyniu podaje, że zostało ono przeznaczone do napoju z dojrzałego kakao (fot. Justin Kerr) |
Inskrypcja namalowana na naczyniu podaje, że zostało ono przeznaczone do picia kakao z miodem (fot. Justin Kerr) |
Do słodkiego kakao mogło odnosić
się również określenie tzah kakaw, o
którym wspominają Dmitri Beliaev, Albert Davletshin i Alexandre Tokovinine.
Autorzy zwracają także uwagę na określenie suutzil
kakaw, gdzie suutz jest nazwą
owocu podobnego do naszej wiśni. Owocowy smak miał też prawdopodobnie napój
opisywany w inskrypcjach jako yutal kakaw
lub yutal k’an kakaw i najczęściej
spotykany w inskrypcjach zachowanych na naczyniach Majów.
Inskrypcja namalowana na naczyniu przeznaczonym prawdopodobnie do picia kakao o smaku owocu zbliżonego do naszej wiśni (fot. Justin Kerr) |
Inskrypcja namalowana na naczyniu podaje, że zostało ono przeznaczone do picia iximte'el kakaw (fot. Justin Kerr) |
Waza z zakręcanym wieczkiem, znaleziona w Rio Azul (Gwatemala) |
Inskrypcja na naczyniu podaje, że zostało ono przeznaczone do picia kakaowego atole (fot. Justin Kerr) |
Inskrypcja na naczyniu podaje, że zostało ono przeznaczone do picia sak ha' (fot. Justin Kerr) |
Zobacz też naczynia Majów w
Fotogalerii: Ceramika Majów - część I, Ceramika Majów - część II
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz