Na przełomie XV i XVI wieku
władcy Trójprzymierza (Texcoco, Tlacopan i Tenochtitlan) udawali się na wzgórze Monte Tláloc, wznoszące się na terenie Texcoco, na wysokości 4150 metrów n.p.m., aby
złożyć dary ofiarne dla boga deszczu. W obawie przed rabunkiem bądź
zniszczeniem darów przez Tlaxkalan, specjalni wojownicy byli zobowiązani do
pełnienia straży. Ich broń i stroje zostały obecnie zrekonstruowane i
zaprezentowane podczas specjalnej wystawy Wojownicy
z Monte Tláloc (Los guerreros del Monte Tláloc) zorganizowanej przez
Narodowy Instytut Antropologii i Historii (INAH). Kolekcja obejmuje 120 eksponatów zarówno reprodukcji, jak i artefaktów
oryginalnych, pochodzących z późnego okresu postklasycznego (lat 1200-1521
n.e.) i znalezionych podczas prac archeologicznych prowadzonych od 10 lat w
ramach Projektu Archeologicznego Monte Tláloc, którym kieruje Víctor Arribalzaga.
Rekonstrukcja ubioru władcy Nezahualcóyotl (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Badacz
INAH wyjaśnił, że parafernalia wojowników zrekonstruowano przy użyciu
miejscowych materiałów, biorąc pod uwagę informacje archeologiczne i
etnograficzne oraz źródła historyczne. Na wystawie zaprezentowano fragmenty
figurek przedstawiających wojowników odzianych w spódniczki i narzutki oraz mających na głowach hełmy w formie orła (wskazujące na
przynależność do Zakonu Orłów) lub z tarczami chimalli i miotaczami strzał átlatl.
Repredukcja łuku i strzał (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Fragment figurki przedstawiającej wojownika z atrybutami boga Tlaloka (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Podczas
prac archeologicznych na Monte Tláloc znaleziono również paciorki z
zielonego kamienia chalchíhuitl tworzące
niegdyś naszyjnik złożony w darze ofiarnym, podobnie jak prostokątne plakietki
z muszli z niewielkimi otworami, stanowiące część pektorału. Mała rzeźba z
andezytu, przedstawiająca Tlaloka, jest
jak dotąd jedynym wizerunkiem boga deszczu odkrytym na szczycie wzgórza.
Naszyjnik z paciorkami z zielonego kamienia (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Na
podstawie ceramicznych figurek wojowników zrekonstruowano ich ubiory. Wzorując
się na wizerunku z Códice Ixtlilxóchitl przedstawiono strój, który
prawdopodobnie miał na sobie Nezahualcóyotl
podczas kampanii wojennej przeciwko Azcapotzalco.
Ubiór obejmuje: hełm wykonany z trzciny, papieru amate, włókien agawy, skóry i barwnych piór; okrągłą ozdobę ucha nacaztli z
metalu; téntetl czyli
bezote (ozdobę umieszczaną na
brodzie) w formie orła, również wykonaną z metalu; strój éhuatl, składający się z ichcahuipilli czyli pancerza i poły, obu
sporządzonych z bawełny i piór. Dopełnieniem stroju są: panhuéhuetl (mały bębenek z drewna i skóry), tarcza chimalli (wykonana z trzciny,
skóry, drewna, papieru amate i kolorowych
piór), macuahuitl, (drewniana maczuga
z ostrzami z zielonego obsydianu) oraz ixcactli (obuwie ze skóry, bawełny i włókien agawy).
Pektorał wykonany z plakietek z muszli (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Rynsztunek
wojownika Tzitzímitl, niebiańskiego
potwora, który zstępował co 52 lata aby pożerać ludzi, obejmuje: hełm
przedstawiający ludzką głowę w zaawansowanym stopniu rozkładu, płócienne
odzienie ze skórzanym pasem, naramienniki ze skóry i bawełny, tepuztopilli (drewnianą lancę z romboidalnym
ostrzem i nożami z zielonego obsydianu), która służyła do obrony i jednocześnie
wzbudzała strach u przeciwnika. Przedstawiono również ubiory cuauhpilli
wojowników-orłów, cuextécatl (huasteckie)
i quáchic (solarne, ze względu na
żółty kolor).
Rekonstrukcja ubiorów i broni wojowników strzegących darów na wzgórzu Monte Tláloc
(fot. Melitón Tapia / INAH)
|
Jak
podaje Víctor Arribalzaga, stu wojowników znajdowało się na samym szczycie góry
i strzegło bogatych darów składanych Tlalokowi.
Gdyby ich wrogowie, Tlaxkalanie zrabowali lub zniszczyli dary, to wówczas prośby
nie zostałyby wysłuchane przez boga deszczu. Aby chronić darów ofiarnych,
musieli być wyposażeni w odpowiednią broń, a zatem w macuáhuitl (drewniane maczugi z obsydianowymi ostrzami), temalátlatl (procę ze strzałami), átlatl (miotacz strzał) i tlacochtli (strzały),
tepuztopilli (pikę z obsydianowymi ostrzami), łuki i strzały (tlahuitolli
ihuan mitl tlachotli).
Obsydianowy nóż técpatl (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Spośród
innych, przedstawionych na wystawie i związanych z wojną artefaktów znajdują
się: quauhololli (rodzaj
drewnianego młota), tarcze chimalli
quetzalxicalcoliuhqui, noże técpatl,
pancerze ichcahuipilli,
a także reprodukcja podstawowego wyposażenia wojennego, jak narzędzia i
przybory do krzesania ognia, przygotowywania posiłków i osłony ciała w
przypadku zmiennej pogody. Wojownik nosił cały swój ekwipunek na plecach, w trzcinowej
skrzyni, przymocowanej skórzanym pasem omecatopilli.
Repredukcja tarczy chimalli (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Víctor
Arribalzaga podkreśla, że podczas ceremonii o charakterze rytualnym, ukazywanie
potęgi militarnej było bardzo ważne, stanowiąc część wojennej strategii
stosowanej wobec przeciwników i
wywołując wielkie wrażenie psychologiczne poprzez ubiór i broń. Wystawa
zorganizowana przez INAH przedstawia to, co oznaczała wojna i wojownicy,
niezbędni dla ochrony przestrzeni rytualnych i władców w społeczeństwie
prekolumbijskim.
Rekonstrukcja darów ofiarnych (fot. Melitón Tapia / INAH) |
Czytaj też: Wzgórze Monte Tlaloc świętym miejscem Mexików
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz