Nahualac, miejsce u podnóża
wulkanu Iztaccíhuatl w
Meksyku mogłoby nawiązywać do mezoamerykańskich mitów o stworzeniu świata,
zgodnie z którymi ziemia powstała z cielska ziemskiego potwora unoszącego się
na pierwotnych wodach. W Nahualac, w
naturalnym zbiorniku wodnym znajduje się bowiem miejsce kultu zwane tetzacualco,
a tworzący się w lustrze wody efekt optyczny sprawia wrażenie, że budowla
wyłania się z wód. W ten sposób miejsce to mogło reprezentować miniaturowy model wszechświata. Taką wizję przedstawiła
archeolog Iris del Rocío Hernández Bautista z Narodowego Instytutu Antropologii
i Historii (INAH), odpowiedzialna za badania prowadzone u stóp wulkanu, w
gminie Amecameca (stan Meksyk), na wysokości 3870 m n.p.m.
Nahualac widoczne z lotu ptaka (fot. Arturo Cruz, Terrasat Cartografía) |
Prace w ramach
Projektu Archeologicznego Nahualac podjęto w 2015 roku, a podczas wykopalisk w
2016 roku natrafiono na wiele fragmentów ceramiki, przedmioty z kamienia i
materiał organiczny. Nauhalac
obejmuje dwie strefy. Pierwszą i główną jest sezonowo zasilany wodą staw, w
którym zachowało się wspomniane tetzacualco. Świątynia ma czworokątną podstawę o wymiarach
11,5 m na 9,8 m i została wzniesiona z kamieni, bez użycia spoiwa. Druga część Nahualac
znajduje się po stronie południowo-wschodniej, w odległości 150 m od tej
budowli, na rozległej dolinie, gdzie biorą początek źródła. Tam również
natrafiono na fragmenty ceramiki z elementami dekoracyjnymi związanymi z bogiem
deszczu Tlalokiem. Część zebranego na powierzchni materiału ceramicznego
została zidentyfikowana jako należąca do typów: Coyotlatelco (750-900 n.e.), Mazapa (850-900 n.e.) y Complejo
Tollan (900-1150 n.e.).
Jedno z
naczyń ceramicznych znalezionych na terenie Nahualac (fot. Isaac Gómez, Projekt Archeologiczny Nahualac, SAS-INAH) |
Obecnie
przeprowadzane są analizy przedmiotów wykonanych z kamienia, w których to
pracach pomaga dr Emiliano
Melgar z Muzeum Templo Mayor. Głównie są to wyroby z obsydianu i łupków, a
celem badań jest, między innymi, ustalenie miejsca pochodzenia surowców. Z
kolei dr Aurora Montúfar z Laboratorium Paleobotanicznego INAH przeprowadzi analizę zebranego materiału
organicznego. Chodzi tutaj przede wszystkim o zbadanie osadów pobranych z
wnętrza kilku naczyń złożonych jako dary ofiarne, co dostarczy informacji o ich zawartości.
Prace
wykopaliskowe na terenie Nahualac (fot. Isaac Gómez, Projekt Archeologiczny Nahualac, SAS-INAH) |
Iris del Rocío Hernández Bautista przypomniała, że do Nahualac dotarł już w XIX wieku
francuski badacz Desiré Charnay, przemierzający okolice wulkanów Popocatépetl i
Iztaccíhuatl. Później, w 1957 roku archeolog José Luis Lorenzo opisał to
miejsce szczegółowo, datując na IX-XIII w. Wykonał również szkic budowli tetzacualco i sporządził rejestr znalezionego na
powierzchni materiału archeologicznego. W 1986 roku Stanisław Iwaniszewski i
jego współpracownicy zebrali sporą kolekcję wyrobów ceramicznych, z których
większość należy do fazy Mazapa (850-900 n.e.). Uwzględniając wszystkie
wcześniejsze raporty i nowe badania można przypuszczać, że Nahualac było
miejscem odprawiania rytuałów, gdzie widoczny był kult Tlaloka, choć
istnieją też związki z żeńskimi bóstwami wody i ziemi.
Nahualac – staw z widocznym w wodzie
miejscem kultu tetzacualco (fot. Isaac Gómez, Projekt Archeologiczny Nahualac, SAS-INAH) |
Zdaniem Iris del Rocío Hernández Bautista, w
czasach prekolumbijskich kontrolowano napływ wody z pobliskich źródeł, gdyż
chodziło o wypełnienie stawu tak, aby powstał efekt optyczny, dzięki któremu
budowla i kamienne wzgórza zdawały się unosić nad lustrem wody, odbijającej
otaczający krajobraz. W ten sposób Nahualac
mogło reprezentować mikrokosmos, który przywoływał wody pierwotne i początek
mitycznej czasoprzestrzeni.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz