Najnowsze analizy i datowanie materiału archeologicznego,
pochodzącego z okolic wulkanu Xinantécatl
(znanego obecnie jako Nevado de Toluca) wykazały, że miejsce to odgrywało dużą
rolę w życiu rytualnym mieszkańców Mezoameryki. Jednocześnie zostały potwierdzone
informacje, które zachowały się w kronikach spisanych w XVI i XVII w. przez
hiszpańskich zakonników, takich jak Bernardino de Sahagún, Juan de Torquemada,
Alonso Ponce czy też Jacinto de la
Serna (autor Tratado de las supersticiones, idolatrías, hechicerías, y otras
costumbres de las razas aborígenes de México). Badacze z Narodowego
Instytutu Antropologii i Historii (INAH) ustalili, że dary ofiarne składano w
tym rejonie przez okres około 1200 lat.
Rejon wulkanu Nevado de Toluca (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Iris Hernández Bautista i Roberto Junco, specjaliści archeologii
podwodnej z SAS (Subdirección de Arqueología Subacuática) analizowali
najróżniejsze przedmioty znalezione podczas kilku sezonów prac, prowadzonych w
ramach interdyscyplinarnego projektu, który obejmował nie tylko wykopaliska w
terenie, ale również poszukiwania pozostałości archeologicznych w wodach
jezior. W minionych latach zebrano materiał w pięciu znajdujących się na szczycie i w kraterze
miejscach: La Estructura , El Mirador, Lago del Sol (Jezioro Słońca), El
Ombligo i Lago de la Luna (Jezioro Księżyca).
Okazało się, że w rejonie Lago del Sol, dary ofiarne składano pod koniec
okresu epiklasycznego (lata 650-900 n.e.) i na początku wczesnego okresu
postklasycznego (lata 900–1520 n.e.). Natomiast w późniejszym czasie miejscem składania
darów stało się Lago de la Luna.
Wydobywanie pozostałości archeologicznych (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Fragmenty ceramiki znalezione w rejonie Nevado de Toluca (fot. INAH) |
Do
interesujących znalezisk należą również kuliste
i stożkowate grudki żywicy kopal,
kolce agawy służące do rytuału samoofiary i fragmenty ceramiki, a przede
wszystkim drewniane przedmioty o
wężowatych kształtach, z których największy ma 122 centymetry
długości. Przypominają one sceptry, będące jednym z atrybutów boga deszczu Tlaloka. Jeden z takich artefaktów,
wyłowiony z Lago del Sol, datowany
został na lata 1280-1395 n.e., co stanowi dowód na to, że sceptry Tlaloka niegdyś uważane za typowe dla
Mexików, były już znane w kulturze Matlatzinca,
gdyż dominacja Trójprzymierza w Dolinie Toluki zaznaczyła się dopiero około
1473 r., czyli później.
Drewniany przedmiot o wężowatym kształcie (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Dr Corina Solís Rosales przeanalizowała również próbki węgla
zawarte w stiuku wykorzystanym w architekturze oraz żywicę kopal, znalezione na
północno-wschodnim brzegu Lago de la Luna.
Zostały one datowane
na lata 1426-1618, czyli późny okres postklasyczny i czasy wicekrólestwa. Okazuje
się jednak, że kult związany z wulkanem Nevado de Toluca był kontynuowany w
późniejszym okresie. W 1966 roku, w czasopiśmie Radiocarbono ukazała
się informacja o znalezieniu w tym rejonie kawałków żywicy kopal datowanej na 1930 r., a zatem złożonych jako dary ofiarne w
XX wieku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz