W
północno-wschodniej części stanu Guanajuato (Meksyk) znajduje się wiele miejsc
z zachowanymi malowidłami naskalnymi, które świadczą o wielowiekowej, bogatej i
różnorodnej tradycji malarskiej, obejmującej bardzo długi okres, od czasów
prekolumbijskich aż do początków XIX wieku. Archeolodzy Carlos Viramontes
Anzures i Luz María Flores Morales z Narodowego Instytutu Antropologii i
Historii (INAH), zlokalizowali, zarejestrowali i zbadali ponad 50 takich miejsc,
a liczba ta może wzrosnąć w miarę postępu prac.
Malowidła naskalne w dolinie rzeki Victoria (fot. Ramiro Valencia) |
Od
najdawniejszych czasów region ten był schronieniem i miejscem zamieszkiwania
myśliwych-zbieraczy i rolników. Pozostawione przez nich malowidła pokrywają
zewnętrzne ściany skalne bądź znajdują się w jaskiniach i schroniskach skalnych.
Tematyka zmienia się w zależności od okresu, w którym zostały wykonane. Malowidła
z czasów prekolumbijskich ukazują sceny związane z łowami i tańcami, odciski dłoni
oraz motywy zoomorficzne i roślinne. Wyróżniają się także różnej wielkości
wizerunki postaci ludzkich, od miniaturowych (2-5 cm ) do niemal jednometrowych.
Zachowało się również wiele motywów pochodzących z okresu wicekrólestwa, szczególnie
symbole religijne, na przykład krzyże i ołtarze.
Malowidła w jednym ze schronisk skalnych (fot. Ramiro Valencia) |
Różne motywy namalowano kolorami: czerwonym, czarnym i żółtym (fot. Ramiro Valencia) |
Malowidła
naskalne znajdują się na obszarze około 20 hektarów i zdaniem
specjalistów INAH zachowały się w dobrym stanie. Większość motywów została namalowana
w odcieniach kolorów czerwonego, czarnego i żółtego, a także wymieszanych ze
sobą barw czerwonej z czarną i czerwonej z żółtą. Kolor biały był głównie
wykorzystywany w czasach kolonialnych. Użyte pigmenty są pochodzenia roślinnego
i mineralnego (tlenki żelaza i manganu).
Malowidła naskalne z rejonu Guanajuato (fot. Ramiro Valencia) |
Stanowisko
archeologiczne Arroyo Seco jest już dość znane. Zarejestrowała je po raz pierwszy archeolog Ana María
Crespo, która w latach 80-tych XX wieku realizowała projekt “Atlas malowideł
naskalnych w stanie Guanajuato” i przygotowała bardzo dokładny katalog
fotografii. Dziesięć lat później dołączył do niej archeolog Carlos Viramontes w
celu przeprowadzenia pierwszych badań. W 2003 roku zaplanowano projekt
interdyscyplinarny, w którym uczestniczyli archeolodzy, antropolodzy, biolodzy
i historycy, zainteresowani sztuką naskalną tego regionu. Po śmierci Any
Crespo, Carlos Viramontes zaprosił do współpracy Luz Flores i od 2004 roku
prace prowadzone są w sposób ciągły, w ramach projektu “Sztuka naskalna w
dolinie rzeki Victoria”, który obejmuje cały region, a w szczególności miejsce Arroyo Seco.
Arroyo Seco (fot. Ramiro Valencia) |
Miejscowość
Victoria, znana niegdyś jako San Juan Bautista Xichú (lub Xichú de Indios), leży
w centrum małej i żyznej doliny przeciętej korytem rzeki, które pozostaje
wyschnięte przez większą część roku. Chociaż miasto zostało założone w 1580
roku, dolina i otaczające ja ziemie były zamieszkiwane już wiele wieków
wcześniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz