Podczas
prac wykopaliskowych, prowadzonych na terenie Zultépec-Tecoaque (stan Tlaxcala, Meksyk), odkryto nietypowy
pochówek z końca okresu postklasycznego (około 1520 r.). Szczątki młodego
mężczyzny, zmarłego w wieku 25-28 lat, znajdowały się wewnątrz jednego ze
zbiorników, na głębokości 6,20
m . Średnica otworu zbiornika wynosi 45 cm . Jednak zbiornik rozszerza
się i jego średnica w dolnej części osiąga 1,20-1,30 m . Tego rodzaju cysterny
służyły zazwyczaj do gromadzenia wody, ale w przypadku Zultépec-Tecoaque również do ukrycia przedmiotów, należących do
złożonych w ofierze jeńców hiszpańskich. Do tej pory odkryto tam mnóstwo naczyń
ceramicznych, figurek, rzeźb, kości zwierząt, a także hiszpańskie ostrogi i
gwoździe. Nigdy wcześniej nie znaleziono jednak szkieletu ludzkiego.
Zbiornik, w którym odkryto szkielet mężczyzny (fot. Meliton Tapia, INAH) |
Archeolodzy
Enrique Martínez Vargas i Ana María Jarquín Pacheco przekazali, że w zbiorniku
z pochówkiem znajdowały się też figurki oraz naczynia ceramiczne, zwłaszcza
dzbany i misy, służące do przechowywania pulque
(napoju alkoholowego z agawy). W czasach prekolumbijskich, w Zultépec-Tecoaque produkowano i
magazynowano pulque oraz wysyłano je do
Tenochtitlan. Bóstwem pulque, upojenia alkoholowego i żyzności
był Ometochtli („2 Królik”). Glif z
tym imieniem kalendarzowym został wyrzeźbiony na złożonym przy szkielecie
kamieniu w kształcie walca o wysokości 40 cm i szerokości 20 cm . Kamień ma kolor
ciemnozielony, ale jest pokryty warstwą błękitnego barwnika, tak cenionego
przez kultury Mezoameryki. Ten sam glif został też wyryty na znajdującym się
tam kamieniu wyrzeźbionym z tezontle,
mającym 25 cm
wysokości, 20 cm
szerokości i 30 cm
długości. Nie wiadomo, czy glif Ometochtli
odnosił się w tym przypadku bezpośrednio do bóstwa, czy też był imieniem
pochowanej osoby.
Kamień cylindryczny z wyrytym glifem Ometochtli (2 Królik) (fot. Meliton Tapia, INAH) |
W
pobliżu szkieletu złożono również szczątki kostne dzieci, w tym żebra, kręgi
grzbietowe i pas miednicowy. Antropolog Bertha Alicia Flores Hernández podała,
że trudno jest ustalić płeć i przynależność etniczną dzieci. Obecność kości
dzieci wydaje się dość dziwna, choć zdaniem archeologów mogła być związana z
żyznością.
Szkielet mężczyzny i szczątki kostne dzieci (fot. Meliton Tapia, INAH) |
Młodego
mężczyznę złożono w zbiorniku w pozycji leżącej, z głową skierowaną na wschód.
Wstępna analiza szkieletu wykazała, że młodzieniec był rdzennym mieszkańcem
Mezoameryki. Nie natrafiono na ślady, które świadczyłyby o wykonywaniu za życia
ciężkiej pracy fizycznej. Również ubytki zębowe są niewielkie. Wszystko
wskazuje na osobę o wysokim statusie społecznym, przygotowywaną przypuszczalnie
do sprawowania funkcji kapłana lub władcy ludu Acolhua. Jednak dopiero po złożeniu całego szkieletu i dokładnym
zbadaniu będzie można ustalić, czy mężczyzna zmarł śmiercią naturalną, czy też
został złożony w ofierze.
Prace wykopaliskowe na terenie stanowiska archeologicznego Zultepec-Tecoaque (fot. Meliton Tapia, INAH) |
Jak
podkreślają archeolodzy, na uwagę zasługuje fakt, że pochówek znajduje się w
strefie mieszkalnej miasta, a nie na terenie centrum ceremonialnego. Sam
zbiornik nigdy nie służył do gromadzenia wody, a dla mieszkańców Zultépec-Tecoaque pochówek mógł mieć
duże znaczenie i stanowić miejsce kultu.
Czytaj
też: Zultepec-Tecoaque dostarcza nowych informacji na temat pierwszych lat hiszpańskiego podboju
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz