Na wysokości 250 metrów , w pobliżu potoku San Baltasar
znajduje się wejście do Jaskini San Borjitas, we wnętrzu której zachowały
się jedne z najpiękniejszych malowideł naskalnych, należących do tak zwanej
tradycji Gran Mural. Okoliczne rejony
były zamieszkiwane juz 7500 lat temu. San
Borjitas jest jednym z trzech udostępnionych zwiedzającym stanowisk
archeologicznych w paśmie górskim Guadalupe, rozciągającym się na zachód od
miejscowości Mulegé, kilka kilometrów od Zatoki Kalifornijskiej. Rozległa i
zacieniona jaskinia stanowiła idealne miejsce dla malowideł naskalnych.
Jaskinia San Borjitas (po prawej) (fot. Mauricio Marat / INAH) |
María de la
Luz Gutiérrez , archeolog z Narodowego Instytutu Antropologii
i Historii (INAH) w Meksyku od trzydziestu lat bada malowidła naskalne w
południowej części stanu Baja California (Meksyk). Swoją pracę rozpoczęła w
paśmie górskim San Francisco, a potem kontynuowała ją w górzystym rejonie
Guadalupe. Jest przekonana, że tradycja Gran
Mural pojawiła się po raz pierwszy właśnie w Jaskini San Borjitas i dopiero później rozprzestrzeniła się na cały
obszar kulturowy. Do tej pory zdołała zarejestrować w tej grocie 120 motywów o
różnych rozmiarach.
Malowidła w Jaskini San Borjitas (fot. Mauricio Marat / INAH) |
Region ten był zamieszkiwany przez Indian Cochimí. Prowadzone przez dziesiątki lat
badania pozwoliły wyróżnić co najmniej pięć stylów malarskich, które pojawiły się
w okresie od I w. p.n.e. do XIV w. n.e. i znane są jako: Rojo sobre granito, San
Francisco, La Trinidad , San Borjitas i Bahía Concepción, a także dwa ostatnio opisane: Guajademí i La
Matanza. Wszystkie charakteryzują się dużymi rozmiarami.
Malowidła w Jaskini San Borjitas (fot. Mauricio Marat / INAH) |
Na
setkach malowideł naskalnych w pasmach górskich Guadalupe i San Francisco, María de la Luz Gutiérrez zidentyfikowała kilka nałożonych na
siebie warstw malarskich. Na podstawie fotografii dokonała wirtualnego
oddzielenia poszczególnych motywów. Okazało się wówczas, że na najstarszych
warstwach stylu San Borjitas można dostrzec
wizerunki postaci całkowicie odmiennych od tych, które są typowe dla stylu San Francisco i pojawiają się dopiero na
najpóźniejszej warstwie malowideł.
Malowidła w Jaskini San Borjitas (fot. Mauricio Marat / INAH) |
María de la
Luz Gutiérrez uważa, że tak wielka różnorodność wykorzystania
i kombinacji kolorów świadczy o zmianach w wyrażaniu swej tożsamości.
Początkowo, w San Borjitas, różnice
pomiędzy osobami i/lub bóstwami wyrażano poprzez malowanie ciała, co później
zastąpiono przywiązywaniem szczególnego znaczenia do nakryć głowy, tak typowego
dla malowideł naskalnych w paśmie górskim San Francisco.
Wizerunki
postaci w stylu San Francisco, pojawiające się w najpóźniejszej warstwie
malarskiej w Jaskini San Borjitas
mogą dowodzić migracji grup kulturowych w rejon pasma górskiego Guadalupe,
gdzie przejęły obszar zajmowany przez inne rody.
Fotografie przedstawiające malowidła z wizerunkami kobiet (fot. Mauricio Marat / INAH) |
Petroglify w "żeńskiej części" Jaskini San Borjitas (fot. Mauricio Marat / INAH) |
Analiza
mikroskopowa poszczególnych warstw malarskich i datowanie radiowęglowe
potwierdziły praktykę przemalowywania wizerunków postaci i motywów, związaną
być może z rytuałami odwołującymi się do przodków i istot mitycznych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz