Badacz Óscar Moisés Torres Montúfar, w
swej książce Los señores del oro. Producción, circulación y consumo de oro entre los mexicas, wydanej przez Narodowy Instytut
Antropologii i Historii (INAH), opowiada o znaczeniu złota w gospodarce
Mexików. Autor poszukiwał informacji w
najróżniejszych źródłach historycznych takich, jak: kroniki konkwistadorów,
zakonników i urzędników Korony Hiszpańskiej, spisy inwentarza z czasów
kolonialnych, rejestrujące przedmioty wysyłane do Hiszpanii, relacje
geograficzne z XVI wieku oraz Matrícula de Tributos, Códice Mendocino i Códice Azoyú.
Złoto docierało do Tenochtitlan
drogą wymiany handlowej i w formie danin. Przeznaczone było tylko dla władców
Mexików Huey tlatoani, którzy
podkreślali swój status społeczny i szlachetne pochodzenie poprzez
najróżniejsze ozdoby uszu i nosa, bransolety, zawieszki i diademy, wykonane ze
złota i kamieni szlachetnych oraz piór egzotycznych ptaków. Jak podkreśla autor
książki, władcy Mexików mogli obdarowywać przedmiotami ze złota wojowników
szczególnie zasłużonych w bitwach, ale sprezentowane ozdoby wolno im było nosić
jedynie podczas ceremonii o charakterze rytualnym lub politycznym. Huey tlatoani wykorzystywał również
złoto aby przypieczętować przemierza oraz ugody polityczne i dyplomatyczne. Óscar
Moisés Torres Montúfar powołuje się tutaj na relacje Bernala Díaz del Castillo,
który wspomina, że w momencie przybycia Hiszpanów, ówczesny władca Moctezuma Xocoyotzin przekazał liczne
przedmioty ze złota zarówno hiszpańskim żołnierzom, jak i ich indiańskim
sprzymierzeńcom.
Militarna ekspansja Mexików zwiększyła możliwość nabywania
licznych surowców, w tym złota i wykonanych z niego przedmiotów. Tenochtitlan stało się hegemonem i
centrum, do którego docierały daniny, towary przeznaczone na handel, podarunki
i nagrody oraz łupy wojenne. Jak podaje autor, złoto wydobywano w górzystych
rejonach należących obecnie do meksykańskich stanów Guerrero, Oaxaca i Chiapas.
Tamtejsi mieszkańcy udawali się na brzegi rzek, gdzie wstrząsali wodę i
poruszali piasek, w wyniku czego złoto wypływało na powierzchnię.
Po zdobyciu tych terenów przez Tenochtitlan,
zostali zmuszeni do wysyłania danin, w tym tkanin bawełnianych, ptasich piór i
złota w postaci proszku lub w kawałkach.
Kupcy pochtecas
również dostarczali różne produkty na targowiska, gdzie dokonywano wymiany
miedzianych siekierek na metal szlachetny. Najważniejszymi targowiskami,
gdzie nabywano złoto były Coixtlahuaca (na terenie obecnego stanu
Oaxaca) i Tepeaca (na ziemiach
dzisiejszego stanu Puebla). Kiedy szlachetny kruszec docierał do stolicy
Mexików, trafiał na targowisko w Tlatelolco,
do kupców specjalizujących się w handlu złotem. Obowiązywały jednak rygorystyczne
zasady odnośnie nabywania przedmiotów zbytkownych i nie mogły one dostać się w
ręce byle kogo.
W Tenochtitlan,
złotnicy obrabiający metal mogli zamieszkiwać dzielnicę Yopico, a swe umiejętności przypuszczalnie przekazywali z pokolenia
na pokolenie. Jedynie oni mieli prawo wyrabiania luksusowych przedmiotów ze
złota, chociaż rzemieślnicy z pałacu władcy również zajmowali się produkcją
artefaktów wykorzystywanych podczas ceremonii o charakterze rytualnym. Złotnicy
specjalizowali się w odlewaniu i wykuwaniu złota poprzez uderzanie.
Utrzymywali bliskie kontakty zarówno z kupcami pochtecas, jak i z amatecas
- osobami zajmującymi się obróbką ptasich piór, gdyż wiele ozdób wykonywano z
połączenia złota i piór ptaków tropikalnych.
Najstarsze informacje historyczne na temat wyrabiania
przedmiotów ze złota w Dolinie Meksyku sięgają lat 1372-1418 n.e., kiedy to
zlotem handlowano na targowisku w Tlatelolco.
Jednak obróbka złota przez Mexików rozwinęła się dopiero w czasach ich
ekspansji, w latach 1440-1520 n.e., kiedy to do Tenochtitlan napływało znacznie więcej najróżniejszych surowców, w
tym metale szlachetne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz