środa, 12 listopada 2014

Mapy cyfrowe tras lądowych Mexików

Oryginalny artykuł: Buscan construir mapas digitales de las rutas de transporte en el Imperio Mexica

Którędy wiodły szlaki handlowe Mexików? Jak kontrolowali oni podległe im ziemie? Jakimi drogami docierały do nich daniny? Jak przemieszczały się wojska Mexików? To tylko część pytań, na które stara się znaleźć odpowiedzi Igor Lugo Olmos, badacz z Regionalnego Centrum Badań Interdyscyplinarnych (CRIM) na UNAM (Universidad Nacional Autónoma de Mexico) w mieście Meksyk. Niektóre z tych tajemnic zamierza on rozwiązać w ramach prac nad systemem transportu dawnych cywilizacji. Celem projektu jest przygotowanie map cyfrowych, które wskażą te trasy z dobrym przybliżeniem, dzięki czemu będzie można lepiej poznać, jak rozwijała się cywilizacja Mexików.

Wojownicy Mexików (Kodeks Mendoza)
Lugo Olmos wyjaśnił, że podstawowymi materiałami źródłowymi będą: 1) dokumenty historyczne zarówno pisane (na przykład Cartas de Relación Cortesa), jak i przekazy ustne; 2) kodeksy (zawierające głównie informacje historyczne, choć niekiedy także geograficzne) oraz 3) dane uzyskane z badań satelitarnych. Pozwolą one na ukazanie obszaru całego imperium Mexików, które w momencie swego największego rozkwitu objęło ziemie należące obecnie do kilku meksykańskich stanów (Meksyk, Veracruz, Puebla, Oaxaca, Guerrero, Chiapas i Hidalgo) oraz część Gwatemali.

Kupcy Mexików (Kodeks Florentyński)
Uczony rozpoczął badania od przeanalizowania sposobu przemieszczania się Mexików drogą lądową (należy pamiętać, że istniał również transport rzeczny i morski). Okazuje się, że trasy te były bardzo złożone, niekiedy dość chaotyczne, szczególnie w porównaniu z drogami Majów. Igor Lugo Olmos wykorzysta symulacje komputerowe również do ustalenia strategii wojskowej Mexików. Najpierw generuje się model sieci i ustala trasę, na przykład z Tenochtitlan do Veracruz, aby przekonać się, jak długo trwała podróż w tę i z powrotem. Następnie umieszcza się w danym punkcie grupę Mexików przemierzających tę trasę, aby sprecyzować, ile czasu potrzebowali i jaki był najlepszy sposób pokonania tej odległości. Być może po dotarciu do jakiegoś miasta zwoływano więcej wojowników, co wywoływało efekt kuli śnieżnej. Istnieje wiele możliwości do zbadania.

Igor Lugo Olmos (fot. UNAM)
Lugo Olmos zamierza przeanalizować zarówno sieci tras lądowych istniejących przed konkwistą (w okresie do 1521 r.), jak i zmiany, które nastąpiły wraz z przybyciem Hiszpanów, kiedy do wraz z nimi pojawiły się konie. Uczony opublikuje pierwszą przybliżoną mapę transportu lądowego Mexików w przyszłym roku, a później będzie kontynuował badania w odniesieniu do Majów i innych cywilizacji, które zamieszkiwały Mezoamerykę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz