Rząd Meksyku, za pośrednictwem
Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Narodowego Instytutu Antropologii i Historii
(INAH) przekazał władzom peruwiańskim artefakty kultury Chiribaya, które zostały na początku bieżącego roku podarowane
przez osobę prywatną i były przechowywane w Centrum INAH-Morelos. Ekspertyza,
którą przeprowadzili Pavel Carlos Leiva García
(archeolog peruwiański) i María Judith Galicia Flores wykazała, że wszystkie
przedmioty pochodzą z tego samego pochówku kultury Chiribaya, kwitnącej w latach 900-1300 n.e. na południowym wybrzeżu
obecnego Peru.
Jedno z przekazanych naczyń ceramicznych kultury Chiribaya (fot. Manuel Curiel, INAH) |
Dzięki analizie, którą
przeprowadził antropolog Juan Alberto Román
Berrelleza można było ustalić, że szczątki kostne: czaszka z wyraźną
deformacją, piszczele i fragmenty żuchwy należały do jednej osoby, dorosłego
mężczyzny.
Zachowane szczątki kostne (fot. Manuel Curiel, INAH) |
Tkanina ze wzorami geometrycznymi i wizerukami ptaków (fot. Manuel Curiel, INAH) |
Artefakty
pochodzą z rejonu leżącego w pobliżu portowego miasta Ilo, w departamencie Moquegua i datowane są na schyłek horyzontu
środkowego (lata 900-1300 n.e.). Był to okres, kiedy po upadku cywilizacji Huari zaczęły rozkwitać różne kultury, w
tym Chiribaya. Sytuacja ta trwała do
1300 r. n.e., gdy niektóre z tych państewek zostały podbite przez Inków. Kultura Chiribaya objęła swymi wpływami regiony Moquegua i Tacna w Peru
oraz niewielką, północną cześć obecnego terytorium Chile.
Miniaturowy kubek (fot. Manuel Curiel, INAH) |
Jak wyjaśnia archeolog Pavel Leiva, przedstawiciele kultury Chiribaya zajmowali się głównie rolnictwem, wyrobem ceramiki i
tkactwem. Podczas rytuałów grzebalnych tej kultury ciała zmarłych balsamowano,
zawijano w tkaniny i składano w fosach. Po bokach umieszczano dary niezbędne
podczas drogi w zaświaty. W kulturze andyjskiej nie istniało bowiem pojęcie
śmierci, gdyż była ona traktowana jako rytuał przejścia i dlatego wyposażano
zmarłych w to, co niezbędne podczas podróży. Osoby te nadal były uważane za
żywe, jednoczące się z przyrodą, z Matką Ziemią Pachamama.
Miniaturowy dzbanek z wlewem (fot. Manuel Curiel, INAH) |
Przykładem
takiego podejścia są pochodzące z pochówku naczynia ceramiczne: sagan niegdyś zawierający prawdopodobnie chichę,
kubek i miniaturowy dzbanek z wlewem. Zachowały one oryginalne barwy: czerwoną,
pomarańczową, białą i czarną, typowe dla kultury Chiribaya.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz