Specjaliści z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii
(INAH) w Meksyku prowadzą prace, mające na celu dokładny rejestr postaci i
kolorów na słynnym malowidle w Wielkiej
Piramidzie w Choluli (stan Puebla,
Meksyk), znanym jak Los bebedores i
przedstawiającym osoby raczące się prawdopodobnie pulque – napojem alkoholowym sporządzonym z agawy. Jak podkreśla
Dulce María Grimaldi, zatrudniona jako konserwator zabytków na terenie tego
stanowiska archeologicznego, będzie to jedno z najbardziej kompletnych i
szczegółowych źródeł informacji od czasów odkrycia tego malowidła przed 46 laty,
gdy zafascynowało zarówno uczonych, jak i historyków sztuki.
Fragment malowidła Los bebedores w Wielkiej Piramidzie w Choluli (fot. INAH) |
Specjaliści INAH szczegółowo rejestrują wszystkie fragmenty malowidła (fot. CNCPC-INAH) |
Obecnie rysunki poddawane są ostatecznej kontroli in situ w celu upewnienia się, że
zarejestrowano wszystkie fragmenty malowidła i przedstawione na nim postacie.
Szkic miał również odtworzyć wizerunki postaci w miejscach, które uległy
zniszczeniu. Dulce María Grimaldi zaznaczyła, że jako konserwatorzy zabytków
nie zamierzają interpretować przedstawionej sceny i chodzi im jedynie o
dokładne odtworzenie obrazu, co umożliwi przeprowadzenie dalszej
analizy. Na przykład już obecnie wiadomo, że malowidło przedstawia dokładnie
103 osoby, a nie 110, jak wcześniej sądzono. Można określić w jakiej pozycji
ukazano poszczególne postacie czy też jakie mają nakrycia głowy.
Szkic wykonany na podstawie fotografii (fot. CNCPC-INAH) |
Ustalenie palety barw na malowidle Los bebedores nie było łatwym zadaniem ze względu na znaczny
stopień zniszczenia niektórych fragmentów, gdzie do zmiany kolorów przyczyniły
się brak osłony, nacieki solne i prolifikacja grzybów. W celu przygotowania
rejestru wykorzystano szkice malowidła z zaznaczeniem kolorów, które można
dostrzec gołym okiem, po czym porównano je z kalkami wykonanymi w latach
80-tych XX wieku oraz z archiwalnymi fotografiami, co pozwoliło skorygować
niektóre odcienie. Wykorzystano też dokumenty i raporty sporządzone podczas
wcześniejszych prac archeologów, konserwatorów i badaczy.
Fotografia z nałożonym na nią szkicem (fot. CNCPC-INAH) |
Podstawowa paleta barw obejmuje dwa odcienie ochry, dwa
odcienie czerwieni, czerń i zieleń. Na niektórych fragmentach malowidła
pojawiają się kolory kawowy i różowy, chociaż – jak podkreśla Dulce María Grimaldi – nie można ustalić, czy
są one wynikiem zniszczenia i nacieków soli. Do badań wykorzystano zatem
mikroskop optyczny i kolorymetrię, a wyniki prac są obecnie przygotowywane.
Dokładna analiza pozwoli również określić zastosowaną technikę malarską.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz