Oryginalny artykuł: Charles Choi. Caffeinated 'Vomit Drink' Nauseated North America's First City. Live Science 6.08.2012
Czarny kofeinowy napój był znany w Ameryce wcześniej niż dotychczas sądzono: nie kawa, nie cola, ale napój parzony z liści ostrokrzewu. Po zbadaniu artefaktów ze stanowiska Cahokia - "pierwszego miasta Ameryki Północnej" – badacze doszli do wniosku, że starożytni pili ten napój przed rytualnym wymiotowaniem będącym elementem ceremonii oczyszczających.
Kopiec Mnichów w Cahokia. Wysokość 30 m, współczesne betonowe schody wzniesione na miejscu oryginalnych drewnianych (fot. Wikimedia Commons) |
Kultura Cahokia rozwinęła się około 1050-1350 u zbiegu rzek Missouri i Mississippi, na terenach dzisiejszego St. Louis, East St. Louis i okolicznych pięciu hrabstw. Greater Cahokia, największe prehistoryczne miasto na północ od Meksyku, u szczytu swojej potęgi miało 50 tysięcy ludności, mieszkającej pośród ziemnych kopców o wysokości ponad 30 metrów. Po kilkudziesięciu latach badań archeolodzy nadal nie są w stanie wyjaśnić nagłego pojawienia się i równie niespodziewanego upadku tej kultury, ale jej wpływy w sztuce, religii i architekturze są widoczne od Alabamy i Arkansas po Luizjanę i Wisconsin.
Archeolog Patricia Crown i chemik Jeffrey Hurst przeanalizowali osady roślinne z 8 pucharów ze stanowiska Greater Cahokia i okolic. Znaleźli dowody, że była w nich "czarna nalewka" - kofeinowy napar z liści ostrokrzewu Yaupon (Ilex vomitoria), rosnącego ponad 480 km na południe.
Wśród wielu rdzennych plemion północnoamerykańskich czarna nalewka była kluczowym elementem rytuałów odprawianych przed wyprawami wojennymi, ceremoniami religijnymi, radami politycznymi i innymi ważnymi wydarzeniami. Szybkie spożycie dużych ilości gorącego napoju poprzedzało rytualne wymioty jako część ceremonii oczyszczenia. Nie wiadomo, kiedy zaprzestano tych praktyk; być może stało się to pod wpływem Europejczyków, którzy zabraniali “pogańskich rytuałów”. Natomiast w Ameryce Południowej nadal robi się napoje z różnych odmian ostrokrzewu, na przykład yerba maté czy té o' maté, choć w celach bardziej prozaicznych.
Obecność w czarnej nalewce składników takich jak teobromina, kofeina i kwas ursolowy sugeruje, że Cahokia prowadziła ożywiony handel z południowym wschodem. Inne artefakty (na przykład muszle morskie i zęby rekina) świadczą o tym, że Cahokia handlowała również z ludami mieszkającymi od Zatoki Meksykańskiej po Wschodnie Równiny i Wielkie Jeziora.
Zdaniem Emerson Cahokia była pierwszym pan-indiańskim miastem w Ameryce Północnej, zarówno ze względu na szerokie kontakty jak i znaczącą emigrację. Dowody materialne świadczą o tym, że przybywali tam ludzie ze wszystkich stron, zarówno z obecnego Środkowego Zachodu USA (Midwest) jak i południowego wschodu (Southeast). Takiej gęstości zaludnienia i poziomu organizacji politycznej Ameryka Północna wcześniej nie znała.
Co spajało takiego molocha? Zdaniem Emerson oczywistą odpowiedzią wydaje się być religia. Czarna nalewka była stosowana w Cahokia w tym samym okresie co seria misternych figurek symbolizujących świat podziemny, rolnictwo i odnowę życia, wyrzeźbionych z miejscowego kamienia. Większość tych statuetek jest znajdowana na stanowiskach świątynnych. Emerson uważa, że ten symbolizm religijno-rolniczy związany z płodnością i odnową życia ściśle wiąże się ze wzrostem znaczenia kultury i miasta Cahokia. Był on popularny wśród wielu ludów, a stosowanie czarnej nalewki nawet w małych wioskach poza Cahokia tę tezę potwierdza.
Puchary są datowane na 1050-1250, czyli przynajmniej o 500 wyprzedzają najwcześniejsze znane użycie czarnej nalewki. Były przeznaczone do celów ceremonialnych, ponieważ wiele z tych nieszkliwionych naczyń z rączką z jednej strony i małą przykrywką z drugiej ma rzeźbienia symbolizujące wodę i świat podziemny, czym przypominają muszle morskie używane w ceremoniach z czarną nalewką, oglądanych kilkaset lat później na południowym wschodzie dzisiejszego USA, na terenach, gdzie rośnie ostrokrzew Yaupon.
Zdaniem Emerson Cahokia mogła być kolebką wielu koncepcji politycznych, społecznych i religijnych, typowych dla społeczeństw południowego wschodu między 1100 a 1600 n.e., a więc pierwsze północnoamerykańskie miasto odegrało kluczową rolę w przyszłym rozwoju rdzennych społeczeństw w lasach wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej.
Odkrycie dystrybucji historycznej i geograficznej czarnej nalewki nie będzie łatwe. Z pewnością była stosowana w 1050 n.e. w Cahokia, ale niektórzy archeolodzy spekulują, że mogła być stosowana już w I stuleciu n.e. Skoro znaleziono ją 450 km od miejsca pochodzenia, oznacza to, że mogła być eksportowana do wielu miejsc.
Makieta warsztatu garncarskiego, kultura Cahokia (fot. Wikimedia Commons) |
Fragment majańskiego (Ameryka Środkowa) naczynia ceramicznego przestawiający osobę wymiotującą w asyście trzech innych postaci (fot. Justin Kerr)
Zobacz także: strona muzeum Cahokia Mounds
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz