Największym majańskim miastem okresu klasycznego w północnej części półwyspu Jukatan, na terenie obecnego stanu Quintana Roo, było niewątpliwie Cobá, zajmujące powierzchnię aż 70 kilometrów kwadratowych. Majowie zbudowali je wokół jezior Cobá, Macanxoc, Xcanhá i Sakacal. Zwiedzanie ruin robi wielkie wrażenie, gdyż są one otoczone tropikalną roślinnością. Wydaje się, że nie pasują zupełnie do miast na Jukatanie i aż chciałoby się przenieść je na ziemie gwatemalskiej dżungli Petén. W Cobá bowiem można wyróżnić dwa style architektoniczne, jeden właśnie z Petén, typowy dla miast okresu klasycznego, i drugi – ze wschodniego wybrzeża, dominujący w okresie postklasycznym.
Począwszy od XIX wieku do Cobá przybywali liczni podróżnicy i badacze. W 1842 roku zjawił się tu znany nam dobrze John Lloyd Stephens, w 1882 roku – Juan Peón Contreras, dyrektor Muzeum Archeologicznego w Meridzie, a w 1891 roku – Teobert Maler. Wspominany już też Thomas Gann, po swej wizycie w Cobá w 1926 roku, swą relacją zainteresował archeologów z Carnegie Institute w Waszyngtonie, którzy postanowili rozpocząć tu systematyczne wykopaliska.
|
Panorama Cobá |
Pierwsze ślady osadnictwa w
Cobá sięgają okresu preklasycznego. Od 100 r. n.e. nastąpił stopniowy wzrost liczby ludności, a znaczenie ekonomiczne i polityczne miasta zaczęło wzrastać. Już w latach 200-600 n.e.
Cobá sprawowało kontrolę nad rozległym obszarem, być może nawet nad większością portów na wybrzeżu Morza Karaibskiego, choć miasto przeżywało swój największy rozkwit w latach 600-900. Pod koniec X wieku
Cobá popadło w konflikt z
Chichén Itzá i wkrótce straciło swe znaczenie w rejonie. W tym okresie pojawia się też nowy styl w tutejszym budownictwie. Miasto przetrwało co prawda do 1450 roku, ale sto lat później, gdy dotarli tu Hiszpanie, o wielkim niegdyś
Cobá nikt już nie pamiętał.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że
Cobá dysponowało siecią 45 dróg, o łącznej długości około dwustu kilometrów. Najdłuższa z dróg
sacbé miała sto kilometrów i łączyła
Cobá z miastem
Yaxuná. Na rozległym obszarze miasta zachowało się w dobrym stanie pięć grup architektonicznych, z których cztery udostępniono zwiedzającym. Największą jest
Grupa Cobá (Grupa B), położona pomiędzy jeziorami Cobá i Macanxoc. Obejmuje ona
Akropol, boisko do gry w piłkę, budowle pałacowe i rezydencjalne ze sklepieniami łukowymi i dziedzińcami, stele z inskrypcjami (z lat 613–780), a przede wszystkim piramidę o wysokości
24 metrów, zwaną
Kościołem.
|
Piramida zwana Kościołem |
Nazwę tę nadali budowli współcześni mieszkańcy okolic, zwłaszcza myśliwi i rolnicy, którzy do chwili obecnej modlą się tutaj, a przed stelą wznoszącą się u stóp piramidy zapalają świece i składają ofiary swym dawnym bogom. Tuż obok, w
Budowli 4, zachowało się wewnętrzne przejście ze sklepieniem łukowym.
|
Przejście ze sklepieniem łukowym |
Na terenie boiska do gry w piłkę archeolodzy znaleźli depozyt ofiarny z wczesnego okresu klasycznego. Zawierał on przedmioty z jadeitu, obsydianu, pirytu i muszli.
|
Boisko do gry w piłkę Grupie Cobá |
Grupa
Chumuc Mul, położona na północy pomiędzy czterema drogami, jest znacznie mniejszych rozmiarów i obejmuje szereg platform i budynków.
|
Grupa Chumuc Mul |
Kolejny zespół budowli (Grupa D) tworzą głównie
Świątynia Malowideł, drugie na terenie miasta boisko do gry w piłkę i kilka mniejszych świątyń w stylu wschodniego wybrzeża.
Świątynia Malowideł to budowla, której wnętrze ozdobiono motywami piktograficznymi. Należy tu podkreślić, że większość świątyń i piramid w
Cobá była bogato dekorowana, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Mury pokrywano dekoracjami modelowanymi w stiuku, malowanym przede wszystkim na kolor czerwony. Archeolodzy znaleźli tu wiele fragmentów najróżniejszych ozdób z wizerunkami postaci antropomorficznych i zoomorficznych.
|
Świątynia Malowideł w Grupie D |
Oba boiska do gry w piłkę na terenie
Cobá pochodzą z okresu klasycznego i są bardzo do siebie podobne. Ozdobiono je kamiennymi pierścieniami i panelami.
|
Boisko do gry w piłkę w Grupie D |
W pobliżu boiska do gry w piłkę odkryto znaczną liczbę kamiennych płyt pokrytych inskrypcjami glificznymi i przedstawiających postacie dostojników oraz pojmanych jeńców.
|
Kamienne płyty z inskrypcjami glificznymi |
Kolejną ciekawą budowlą jest piramida o zaokrąglonych narożnikach, ze schodami, które spełniały raczej funkcję dekoracyjną. Wznosi się ona w miejscu zwanym
Xaibé, czyli na skrzyżowaniu dróg, gdyż właśnie w tym miejscu zbiegają się cztery drogi
sacbé. Przypuszczalnie funkcjonowała ona jako rodzaj drogowskazu bądź punktu granicznego.
|
Piramida na skrzyżowaniu dróg - Xaibé |
Największe budowle
Cobá zgrupowane są w
Grupie Nohoch Mul (Grupa A), wśród których wyróżnia się piramida o tej samej nazwie.
Nohoch Mul oznacza
wielką górę. Piramida ta, wzniesiona w okresie klasycznym i wielokrotnie potem modyfikowana, ma siedem platform i
42 metry wysokości.
|
Piramida Nohoch Mul |
W okresie postklasycznym postawiono na szczycie
Nohoch Mul świątynię z postacią zstępującego boga kukurydzy, typową dla wschodniego wybrzeża Jukatanu. W tej części miasta wznosi się też wielka platforma o wysokości
30 metrów i podstawie 110 na
125 metrów, z dwoma poziomami, na których znajdują się pomieszczenia mieszkalne.
|
Świątynia na szczycie piramidy Nohoch Mul |
Do
Grupy Macanxoc (Grupy C) prowadzi najszersza z dróg
sacbé. Ta część miasta służyła zapewne funkcjom ceremonialnym. Znajdują się tutaj stele z zatartymi w znacznej części inskrypcjami, okrągłe ołtarze i sanktuaria, ukryte obecnie wśród otaczającej zieleni. Ale właśnie to czyni z
Grupy Macanxoc miejsce szczególne, gdzie poczuć można jeszcze romantyzm pierwszych podróżników.
|
Jedna ze stel w Grupie Macanxoc |
Na terenie
Cobá znaleziono 34 stele. Niestety uległy one znacznej erozji i dlatego trudno dziś ustalić imiona władców i dokładne dzieje dynastii rządzącej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz