W nadprzyrodzonym świecie Majów spotykamy wielu bogów, których charakteryzowały specyficzne atrybuty i którym przypisywano określone funkcje. W różnych przedstawieniach bogów obdarzano zarówno cechami antropomorficznymi, jak i zoomorficznymi. Niekiedy pojawiali się w odmiennych aspektach, na przykład jako bóstwa dnia albo nocy, bądź jako bogowie związani z czterema stronami świata. O przychylności bogów albo jej braku decydowali ludzie, którzy musieli im okazywać posłuszeństwo i składać należne ofiary, często z własnej krwi, gdyż bogowie, stwarzając człowieka z kukurydzy, obdarzyli go również własną krwią. Większość majańskich bóstw uosabiała ciała niebieskie lub siły przyrody (deszcz, grzmot, błyskawicę czy wiatr).
Najpiękniejsze wizerunki majańskich bogów zawiera Kodeks Drezdeński i chociaż został on spisany w okresie postklasycznym, to przedstawione tam bóstwa pojawiają się również na wcześniejszych zabytkach, a zwłaszcza na malowanej ceramice Majów, co świadczy o tym, że panteon Majów nie uległ znaczącym zmianom w miarę upływu wieków. Niestety, nie zawsze znamy imiona konkretnych bogów i w niektórych przypadkach nadal oznaczamy ich tylko literami alfabetu. Taki sposób zaproponował na początku XX wieku niemiecki uczony Paul Schellhas, badający kodeksy pod kątem zawartych w nich informacji o bogach. Należy bowiem pamiętać, że w owych czasach nie potrafiono jeszcze odczytywać majańskich glifów.
Najważniejszym bogiem Majów, którego kult sięga okresu preklasycznego, był bóg D według klasyfikacji Schellhasa. Przedstawiany był zazwyczaj jako bezzębny starzec, z zapadniętymi policzkami i z charakterystycznym orlim nosem. W literaturze bóg D wspominany jest jako Itzamnaaj, chociaż jego imię nie zostało do tej pory zadowalająco odczytane. Niektórzy uczeni zasugerowali imię Kokaaj. Z kolei w okresie postklasycznym znany był na Jukatanie jako Itzamná.
K'uh (bóstwo) jako postać antropomorficzna w Kodeksie Drezdeńskim |
Najważniejszym bogiem Majów, którego kult sięga okresu preklasycznego, był bóg D według klasyfikacji Schellhasa. Przedstawiany był zazwyczaj jako bezzębny starzec, z zapadniętymi policzkami i z charakterystycznym orlim nosem. W literaturze bóg D wspominany jest jako Itzamnaaj, chociaż jego imię nie zostało do tej pory zadowalająco odczytane. Niektórzy uczeni zasugerowali imię Kokaaj. Z kolei w okresie postklasycznym znany był na Jukatanie jako Itzamná.
Jednym z najważniejszych atrybutów boga Itzamnaaj było symbolizujące ciemność obsydianowe zwierciadło, które pojawia się jako ozdoba na jego nakryciu głowy. Dzięki zachowanym inskrypcjom wiemy, że jako pan niebios Itzamnaaj uczestniczył w stworzeniu świata i nadzorował liczne rytuały. Zgodnie z informacjami podanymi przez biskupa Diego de Landa uważano go za pierwszego kapłana i mędrca, twórcę pisma i autora pierwszych kodeksów glificznych, uzdrowiciela i dobroczyńcę ludzkości.
Itzamnaaj pojawiał się niekiedy z cechami zoomorficznymi. Jeden z wizerunków boga, zachowany w Toniná (stan Chiapas, Meskyk) przedstawia go z ptasimi piórami, szponami, pektorałem z muszli i zwierciadłem jako ozdobą.
Bóg kukurydzy (bóg E według klasyfikacji Schellhasa) przedstawiany był jako młody, silny i szczupły mężczyzna. Nosił siatkową spódniczkę w romboidalne wzory, które z jednej strony mogły symbolizować poletko kukurydzy, a z drugiej strony przypominały skorupę żółwia, nawiązując w ten sposób do odrodzenia boga.
Bóg kukurydzy zajmował szczególne miejsce w panteonie Majów, gdyż jego mityczne życie, od narodzin po dekapitację i późniejsze odrodzenie, odwzorowywało cykl wegetacyjny najważniejszej dla Majów rośliny, kukurydzy, którą trzeba zasiać i ściąć, aby zebrane w ten sposób ziarna mogły ponownie zakiełkować.
Bóg kukurydzy pojawia się w dwóch aspektach. Jako Ajan ma głowę ozdobioną liśćmi w odniesieniu do młodej, zielonej i niedojrzałej jeszcze kukurydzy. Jako Ixiim ma wyraźnie wydłużoną głowę, przypominającą wyglądem kaczan dojrzałej, żółtej kukurydzy.
Bóg kukurydzy (Kodeks Drezdeński) |
Wizerunek boga kukurydzy na Steli H w Quiriguá (Gwatemala) |
Wizerunek boga kukurydzy na wazie ceramicznej Majów (Muzeum Popol Vuh w mieście Gwatemala) |
Chahk (bóg B wg Schellhasa), bóg deszczu przedstawiany był z haczykowatym nosem i małymi wężami wyłaniającymi się z kącików ust. Jego najbardziej typową cechą była ozdoba ucha z muszli Spondylus. Często trzymał w ręku siekierkę, symbol piorunów i błyskawic.
Bóg deszczu Chahk (Kodeks Drezdeński) |
Chahk odgrywał bardzo ważną rolę w religii Majów, gdyż deszcze decydowały o udanych zbiorach. Otaczano go więc szczególnym kultem w tych rejonach, gdzie brak wody odczuwano najdotkliwiej. Liczne dary składano mu zwłaszcza w grotach i w studniach cenotes na Jukatanie.
Kadzielnica z wizerunkiem boga Chahk (Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Znane są różne aspekty tego bóstwa, między innymi związane z czterema stronami świata (wschód, północ, zachód, południe) i ich odpowiednimi kolorami: chak (czerwony), sak (biały), ihk' (czarny) i k'an (żółty). Poza tym inskrypcje wspominają też boga Yax Ha'al Chahk, czyli boga pierwszego deszczu.
Tańczący bóg Chahk (rysunek na podstawie sceny wymalowanej na wazie ceramicznej Majów) |
Boga słońca, K’inich Ajaw (bóg G wg Schellhasa), przedstawiano z typowym dla niego zezem i zębem w kształcie litery T. Poza tym jego twarz lub ciało zdobił glif k’in, które to słowo oznaczało u Majów zarówno „słońce”, jak i „dzień”.
Bóg K'inich Ajaw (Kodeks Drezdeński) |
Władcy Majów bardzo często utożsamiali się z bogiem K'inich Ajaw. W momencie objęcia tronu, kiedy przyjmowali nowe, królewskie imię, bardzo często dodawali do niego tytył K'inich. Znane są dwa aspekty boga, nawiązujące do dziennej wędrówki słońca po niebie i nocnej przeprawy przez mroczny świat podziemny.
Wizerunek boga Słońca - detal z tronu w Dos Pilas (Gwatemala) (Narodowe Muzeum Archeologii i Etnologii w mieście Gwatemala) |
Jako bóg nocy oznaczał słońce-jaguara, gdyż właśnie jaguar, wyruszający na polowania po zmroku, był zwierzęciem kojarzonym z nocą. W tym aspekcie boga charakteryzowały uszy jaguara i linia biegnąca pod oczyma. Jego wizerunki zdobiły często tarcze wojenne, gdyż wiązany był z wojną, ofiarami i śmiercią.
Wizerunek boga słońca-jaguara zdobiący jedną z kadzielnic z Palenque (Muzeum Albertu Ruz Lhuiller w Palenque, stan Chiapas, Meksyk) |
K’awiil (bóg K wg Schellhasa) przedstawiany był z jedną nogą zmieniającą się w węża i z płonącą pochodnią na czole. Był bóstwem związanym z samoofiarą i przywoływano go bardzo często podczas rytuałów wizji. Na zachowanych zabytkach można dostrzec jego głowę wyłaniającą się z rozwartych paszczy węży zdobiących laski ceremonialne, stanowiące jeden z najważniejszych atrybutów władzy królewskiej.
Wizerunek boga K'awiil na jednej z waz ceramicznych Majów (Muzeum Popol Vuh w mieście Gwatemala) |
K'awiil był głównym bóstwem związanym z rządzącą dynastią, gdyż to właśnie jego postać pojawiała się na królewskich berłach-sceptrach przyjmowanych przez władców w dniu objęcia tronu. Większość takich sceptrów była przypuszczalnie wykonana z drewna i nie przetrwała do naszych czasów. Na kamiennych zabytkach zachowały się jednak wspaniałe wizerunki władców trzymających w dłoniach królewskie berła.
Królewskie berła ozdobione wizerunkiem boga K'awiil
(detale ze stel w Dos Pilas, Gwatemala)
K'awiil - jako bóstwo zapewniające żyzność i dostatnie życie - był przedstawiany z naczyniami lub koszami pełnymi ziaren kukurydzy i kakaowca.
K'awiil (Kodeks Drezdeński) |
Kamień szczytowy z budowli w Dzibilnocac (stan Campeche, Meksyk) (Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Wizerunek innego boga, nie pojawiającego się na stronach kodeksów lecz również funkcjonującego w symbolice władzy królewskiej, zdobił Sak Huun, białą opaskę z papieru amate, zawiązywaną wokół głowy w momencie koronacji. Często określany jest przez uczonych jako bóg „Trefniś”, gdyż jego charakterystyczne nakrycie głowy z trzema ozdobami kojarzyło się uczonym z czapkami błaznów na dworach królewskich średniowiecznej Europy. Na Steli H w Quiriguá (Gwatemala) zachował się pięknie wyrzeźbiony glif określający dzień Ajaw w sakralnym kalendarzu Majów. Ponieważ słowo ajaw odnosi się do władcy, a zatem dzień przedstawiono jako głowę króla z opaską ozdobioną wizerunkiem boga Sak Huun.
Glif dnia Ajaw przedstawiający głowę władcy z opaską Sak Huun (detal z inskrypcji wyrzeźbionej na Steli H w Quiriguá |
Hełm ko'haw ozdobiony wizerunkiem boga (detal ze sceny wyrzeźbionej na platformie w Świątyni XIX w Palenque) (Muzeum Alberto Ruz Lhuillier w Palenque, Chiapas, Meksyk) |
Bóg L (Kodeks Drezdeński) |
Bóg L z cygarem i nakryciem głowym ozdobionym ptakiem Muwaan (rysunek na podstawie tzw. Wazy Siedmiu Bóstw) |
Bóg L jako wędrowny kupiec. Kolumna z Bakná (Campeche, Meksyk) (Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Ze światem podziemnym - zwanym w języku jukateckim Metnal, a w języku k'iche Xibalbá - związane były dwa bóstwa śmierci. Paul Schellhas uznał ich za jednego boga i określił literą A, a dopiero później uczeni zrozumieli, że chodzi o dwie różne postacie, określane obecnie jako bogowie A i A'.
Bóg śmierci (Kodeks Drezdeński) |
Boga A możemy rozpoznać po obnażonych kościach i trupiej czaszce oraz ozdobach w formie skrzyżowanych piszczeli lub gałek ocznych – najczęściej spotykanych u Majów symboli śmierci.
Wizerunek boga śmierci zdobiący kadzielnicę (Wystawa czasowa w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
W różnych rejonach Majów, zwłaszcza w okresie postklasycznym, bóg A nosił imiona Ah Puch, Kisin, Yum Kimil lub Kimi, jednak w okresie klasycznym był przypuszczalnie znany jako Chamiiy.
Szkieletowa postać boga śmierci na stiukowym reliefie w Toniná (Chiapas, Meksyk) |
Bóg Akan (Kodeks Drezdeński) |
Wizerunek boga Akan na jednej z waz Majów (Muzeum Ameryki w Madrycie) |
Bóg N (Kodeks Drezdeński) |
Wizerunek boga Pawahtuun na jednej z waz ceramicznych Majów (Muzeum Popol Vuh w mieście Gwatemala) |
Postać boga N podtrzymującego kamienną ławę w tzw. Domu Bakabów, w dzielnicy Las Sepulturas w Copán, Honduras (Regionalne Muzeum Archeologiczne w Copán Ruinas, Honduras) |
Bogowie wioślarze zabierali zmarłych władców, personifikujących boga kukurydzy, w podróż do świata podziemnego. Uosabiali dzień i noc, a zatem światło i ciemność, życie i śmierć. Wioślarz Jaguar przedstawiany był jako bezzębny starzec z nakryciem głowy w kształcie łba jaguara, a Wioślarz Kolec Płaszczki – z perforatorem z kości lub kolca, umieszczonym w przegrodzie nosowej.
Bogowie ci wspominani są w inskrypcjach opowiadających o wydarzeniach związanych ze stworzeniem świata. Teksty z wielu majańskich miast, jak Toniná, Piedras Negras, Dos Pilas, Tikal czy Naranjo opisują rytuały odbywające się "w towarzystwie" - yitaj - bogów-wioślarzy. Stele z Ixlu (Gwatemala) przedstawiają w górnej części postacie bogów-wioślarzy nadzorujących ceremonie.
Bogowie-wioślarze zabierający boga kukurydzy do świata podziemnego (współczesny ryt na podstawie kości z Grobowca 116 w Tikal, Gwatemala) |
Bóg wiatru przedstawiany był jako piękny młodzieniec, z opaską na głowie ozdobioną symbolem kwiatu. Natomiast glif oznaczający wiatr - Ik' (przypominający naszą literę T) pojawiał się na jego policzku lub uchu.
Pochodzący z Palenque glif przedstawiający głowę boga wiatru (Muzeum Majów w Cancún, Meksyk) |
Bóg ten uosabiał tchnienie duszy, ale wiązany był też z zapachem kwiatów i dźwiękami muzyki.
Glif przedstawiajacy głowę boga wiatru, wymalowany na naczyniu ceramicznym (Muzeum na wyspie Santa Barbara, Peten, Gwatemala) |
W Panteonie Majów nie zabrakło również kobiet. Chak Chel (bogini O wg klasyfikacji Schellhasa) przedstawiano jako zgarbioną staruszkę, ze zmarszczkami na twarzy. Jej głównymi atrybutami były: nakrycie głowy w formie motka bawełny lub zwiniętego węża, ozdoby w postaci gałek ocznych lub skrzyżowanych piszczeli oraz uszy i łapy jaguara.
Bogini Chak Chel (Kodeks Drezdeński) |
Sprawowała ona różne, można by rzec przeciwstawne, funkcje. Z jednej strony wiązano ją z narodzinami dzieci, czyli z życiem, a z drugiej strony – ze zniszczeniem świata. Jako patronka porodów i tkactwa była najważniejszą boginią majańskich kobiet, które przechowywały w domach figurki przedstawiające Chak Chel i udawały się z pielgrzymkami do jej sanktuariów.
Figurka z wyspy Jaina przedstawiająca być może boginię Chak Chel (Didrischen Art Museum, Helsinki, Finlandia) |
Bogini Księżyca z kolei była piękną, młodą kobietą. Przedstawiano ją najczęściej siedzącą na sierpie Księżyca i trzymającą w ręku królika, którego zarys Majowie dostrzegali na tarczy Księżyca.
Bogini Księżyca (Kodeks Drezdeński) |
Wizerunek bogini Księżyca na wieczku skrzynki z groty w Alta Verapaz (Narodowe Muzeum Archeologii i Etnologii w mieście Gwatemala) |
Witam, bardzo prosil bym o okreslenie co to jest za bozek http://www.tatuaze.org/media/wzory/1_1_1256545727.jpg
OdpowiedzUsuńTo jest współczesny i bardzo stylizowany rysunek, przygotowany jako tatuaż. Autor chciał prawdopodobnie nawiązać do jakichś cech majańskich bóstw, ale wiele rzeczy pomieszał i dlatego nie można niestety określić kogo w zasadzie zamierzał przedstawić.
UsuńBardzo dziekuje za odpowiedz.
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń