sobota, 8 grudnia 2012

Zultepec-Tecoaque - nowe stanowisko archeologiczne w Tlaxcala

Oryginalny artykuł: Presidente Calderón abre zona arqueologica en Tlaxcala
Zobacz także: Fotografie INAH

W ubiegłym tygodniu zostało otwarte dla zwiedzających stanowisko archeologiczne Zultepec-Tecoaque w stanie Tlaxcala (Meksyk). Ośrodek ten był zamieszkiwany we wczesnym okresie klasycznym (300 – 500 n.e.) przez ludność pochodzącą z Teotihuacan, a wiele lat później, w okresie postklasycznym (1300 – 1520 n.e.) został zasiedlony ponownie, tym razem przez ludy z rejonu Acolhua. Miasto jest szczególnie ważne i zasłynęło na kartach historii dzięki temu, że właśnie tutaj – w czerwcu 1520 roku – doszło do spotkania Tlaxcallan z hiszpańskimi konkwistadorami, którzy po wyruszeniu z Villa Rica de la Vera Cruz kierowali się w stronę Tenochtitlan. Ludzie Cortesa zostali pojmani i złożeni bogom w ofierze.

Lienzo de Tlaxcala - scena przedstawiająca przybycie Cortesa do Tlaxcala
(źródło: Wikimedia Commons)
Alfonso de Maria y Campos z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii w Meksyku podaje, że prace archeologiczne prowadzone na terenie Zultepec-Tecoaque pozwoliły nie tylko zbadać tamtejsze świątynie i grobowce, ale dostarczyły również cennych informacji na temat aktywnego uczestnictwa kobiet w działaniach wojennych, poznania chorób przywleczonych przez Hiszpanów i dotarcia na tereny Meksyku nowych zwierząt, zwłaszcza świń i koni.

W centrum ceremonialnym Zultepec-Tecoaque wznoszą się cztery świątynie i budowle o charakterze mieszkalnym. Archeolodzy znaleźli tutaj szczątki dzieci złożonych w ofierze 700 lat temu. Natrafiono też na dwanaście zbiorników, służących do gromadzenia wody deszczowej i zawierających liczne przedmioty z czasów prekolumbijskich. W jednym ze zbiorników znajdowało się sześć kamiennych rzeźb przedstawiających boga deszczu Tlaloka i wizerunki nie zidentyfikowanych jeszcze bóstw żeńskich.

Bóg deszczu Tlalok (Codex Rios)
(źródło: Wikimedia Commons)
Archeolog Enrique Martinez Vargas poinformował, że w jednym z depozytów ofiarnych w  budowli mieszkalnej znaleziono szczątki dwunastu dzieci złożonych w ofierze i dwie rzeźby, przedstawiające boga wiatru Ehécatl-Quetzalcóatl i boginię kukurydzy Chicomecóatl.

Bóg wiatru Ehécatl-Quetzalcóatl (Codex Borgia)
(źródło: Wikimedia Commons)
Bogini kukurydzy Chicomecóatl (Codex Maglabecchiano)
(źródło: Wikimedia Commons)
Centrum ceremonialne tworzą trzy place: centralny, południowy i północny. Na placu centralnym wznoszą się świątynie boga wiatru Ehécatl-Quetzalcóatl oraz boga nieba i ziemi Tezcatlipoca. Na placu południowym natomiast znajdują się świątynie boga śmierci Mictlantecuhtli i boga deszczu Tlaloka.

Bóg nieba i ziemi Tezcatlipoca (Codex Borgia)
(źródło: Wikimedia Commons)
Bóg śmierci Mictlantecuhtli (Codex Borgia)
(źródło: Wikimedia Commons)
Uczeni uważają, że właśnie w tych świątyniach zostali złożeni w ofierze pojmani w 1520 roku ludzie Cortesa. Mogło też dojść do rytualnego kanibalizmu, o którym wspominają zapiski kronikarzy (Bernal Díaz del Castillo i Francisco López de Gómara), listy Cortésa i Codex Xolotl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz