Cerro de Coamlies, położone na środkowym wybrzeżu stanu Nayarit
(Meksyk), było jednym z głównych ośrodków kultury Aztatlán, która rozwijała się w okresie od 850/900r. n.e. do 1350 r.
n.e. Badania prowadzone w Cerro de
Coamlies od 2005 roku dotyczyły najwyższych platform na
południowo-zachodnim zboczu wzgórza, gdzie znajdują się znacznych rozmiarów
wały ziemne w formie schodkowej, na których zbudowano główne kompleksy
architektoniczne o charakterze ceremonialnym. Archeolog Mauricio Garduño Ambriz
z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) w Meksyku przekazał, że
zlokalizowano tam obserwatorium astronomiczne, co stanowi ważny krok w
zrozumieniu symbolicznego znaczenia ceremonialnej architektury Aztatlán, związanej z kalendarzem
słonecznym i rytualnym cyklem rolniczym.
Kamienny blok w formie steli na szczycie Cerro de Coamlies (fot. INAH) |
Fragmenty naczyń ceramicznych znalezionych na terenie Cerro de Coamlies
(fot.
Mauricio Garduño / INAH)
|
Mauricio Garduño podkreślił, że w
religijnej tradycji Mezoameryki góry lub piramidy schodkowe w szczególny sposób
wiązały się ze słońcem. Stopnie piramid symbolizowały kroki słońca wznoszącego
się i zstępującego podczas swej dziennej wędrówki po niebie. Owa symbolika przetrwała
do dziś w wierzeniach i praktykach rytualnych ludności zamieszkującej rejon Gran
Nayar. Na rozległym obszarze nizinnego wybrzeża, zalewanego niekiedy
wodami, wzgórze Cerro de Coamiles
musiało być miejscem szczególnym w krajobrazie.
Widok na wzgórze Cerro de Coamlies (fot.
Mauricio Garduño / INAH) |
Archeolodzy INAH prowadzili też
wykopaliska w Platformie 4, na rozległym
placu o przeznaczeniu ceremonialnym, gdzie natrafiono na cztery równoległe mury
wysokości prawie 3 metrów ,
odpowiadające czterem fazom konstrukcyjnym. Znaczący rozkwit budownictwa nastąpił w okresie postklasycznym. Modyfikacja
oryginalnej topografii Cerro de Coamiles została uwzględniona w kartografii w Plano de Senticpac e Yscuintla,
dokumencie ze środkowego wybrzeża Nayarit, sporządzonym w drugiej połowie XVIII
wieku. Uczeni uważają, że realizacja takich planów budowlanych wymagała
scentralizowanych instytucji politycznych i mechanizmu wewnętrznej kontroli
ideologicznej, którą zajmowały się grupy elity Aztatlán.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz