Od wielu lat badacze
prekolumbijskiego Meksyku poszukują znanego z azteckich legend miejsca Aztlán oraz świętej góry Coatepec. Początkowo sądzono, że mogły
one leżeć na terenie obecnych stanów Durango, Zacatecas, Sinaloa lub Nayarit. Z
czasem zweryfikowano poglądy i uznano, że musiały one znajdować się znacznie
bliżej, być może na ziemiach stanów Michoacán, Guanajuato, Querétaro lub
Hidalgo. Fernando López Aguilar z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii
(INAH) zapewnił ostatnio, że zlokalizował górę Coatepec w Dolinie Mezquital (stan Hidalgo). Znana jest ona obecnie
jako Wzgórze Hualtepec i wznosi się w odległości około 30 kilometrów od
stanowiska archeologicznego Pahñú,
miejsca zamieszkiwanego przez kulturę xajay,
której początki sięgają okresu preklasycznego (500 r. p.n.e. – 300 r. n.e.).
Coatepec - Wzgórze Węża, Kodeks Trovar (fot. INAH) |
Coatepec (Wzgórze Węża) było dla
Azteków miejscem szczególnie ważnym i świętym. Zgodnie z ich mitologią to
właśnie tam zaszła w ciążę bogini Coatlicue
i tam też przyszedł na świat jej syn, bóg Hutzilopochtli.
Jednocześnie góra stała się sceną bitwy przeciwko Centzon Huitznahuas (synom Coatlicue)
i złożenia w ofierze Coyolxauhqui,
siostry Huitzilopochtli.
Kamienny monolit przedstawiający rozczłonkowane ciało Coyolxauhqui (Muzeum Templo Mayor w mieście Meksyk) |
Fernando López Aguilar
zapewnił, że jego teoria opiera się na badaniach archeologicznych, które zgadzają
się ze źródłami historycznymi, zarówno prekolumbijskimi, jak i kolonialnymi,
oraz na podobieństwach pomiędzy mitem a geografią Doliny Mezquital. Jego zdaniem Coatepec, o którym wspominali już tacy
kronikarze, jak Bernardino de Sahagún czy Fernando de Alvarado Tezozomoc, może
być Wzgórzem Hualtepec, uważanym za święte miejsce już przez mieszkańców Teotihuacan i przypuszczalnie właśnie
tam zatrzymali się Aztekowie podczas swej wędrówki. Jak podaje legenda,
Mexikowie wyruszyli z mitycznego Aztlán
(Miejsca Czapli), zatrzymali się w Teoculhuacán-Chicomoztoc
(Miejscu Siedmiu Jaskiń) i dotarli do Coatepec
(Wzgórza Węża) przed przejściem przez Tulę, miasto Tolteków. Zgodnie z informacjami
podanymi przez wspomnianych wyżej kronikarzy, Coatepec leżało stosunkowo blisko Tuli i faktycznie odległość ta w
linii prostej wynosi tylko 35 kilometrów . Już amerykański badacz Paul
Kirchoff sugerował, że mityczne Aztlán
mogło znajdować się w pobliżu jezior Yuriria i Teoculhuacán–Chicomoztoc na
terenie obecnego stanu Guanajuato, gdzie wznosi się Wzgórze Culiacán, w
odległości 166
kilometrów od Wzgórza Hualtepec. Jak podaje López
Aguilar – biorąc pod uwagę teorię Kirchoffa – Aztekowie podążali trasą
prowadzącą z zachodu na wschód, do miejsca, gdzie wyłania się słońce, w kierunku
świętej góry Coatepec.
Hipoteza, że Hualtepec
mogło być świętą górą Azteków opiera się na świadectwach archeologicznych
znalezionych podczas prac prowadzonych już od 1991 roku. Na najwyższym szczycie
tego wzgórza, po stronie południowej, znajduje się prostokątna podstawa o
długości 20 metrów ,
na której obecnie wznosi się skromna kaplica, zbudowana z kamieni pochodzących
z dawnych konstrukcji prekolumbijskich. Archeolodzy natrafili też na wyrzeźbioną
w kamieniu głowę węża, być może wizerunek Xiuhcoatla
(broni, którą zabito Coyolxauhqui) i na
co najmniej siedem elementów w formie ostrołuku, które mogły stanowić blanki
muru. Mają one wyrzeźbiony wzór podwójnego łuku i trzech kręgów,
Glif Coatepec na murze kościoła w Amealco, stan Hidalgo (fot. INAH) |
López Aguilar dodał, że w
połowie Wzgórza Hulatepec znajduje się skalisty cypel znany jako Peña de la Luna i przedstawiający –
zgodnie z azteckim mitem – głowę Coyolxauhqui,
która pozostała na wzgórzu, podczas gdy jej pocięte na kawałki ciało runęło w
dół. Chociaż wzgórze było rabowane w latach 40-tych i 50-tych XX wieku, to archeolodzy
dowiedzieli się o istnieniu dwóch innych rzeźb z głowami węży, które według informacji
miejscowej ludności pochodziły ze Wzgórza Hualtepec.
Wzgórze Coatepec z wizerunkiem głowy Coyolxauhqui na stoku (fot. INAH) |
W Dolinie Mezquital, która do
XVIII wieku była nazywana Teotlalpan
(„Ziemia bogów” lub „Ziemia panów”) wznoszą się trzy święte wzgórza: Coatepec, Xithá (poświęcona przodkom) i Tezcatepec
(„Wzgórze zwierciadła”), które zgodnie z mitologią stało się schronieniem Copil, wroga Hutzilopochtli. López Aguilar przekazał, że od czasu gdy odwiedził
te ziemie po raz pierwszy na początku lat 90-tych XX wieku, miejscowa ludność
zapewniała go, iż to właśnie tam przysiadł orzeł zanim udał się na miejsce
przyszłego Tenochtitlan. Archeolog
przypomniał też, że jeszcze kilka lat temu okoliczni mieszkańcy odprawiali na
Wzgórzu Hualtepec ceremonie podczas przesilenia zimowego, która to data
związana była z narodzinami Huitzilopochtli.
Huitzilopochtli walczący na wzgórzu Coatepec, Kodeks Florentyński (fot. INAH) |
Archeolog kierujący
Specjalnym Projektem Pahñú uważa, że mit związany z narodzinami Hutzilopochtli jest przypuszczalnie
znacznie starszy i mógł być znany przed wyruszeniem Mexików w stronę Doliny
Meksyku w XIV wieku n.e. Poszukiwanie przez nich wzgórza Coatepec już na początku wędrówki wskazuje, że góra ta była uważana
za miejsce święte o wiele wcześniej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz