poniedziałek, 9 lipca 2012

Sekrety starożytnej biżuterii

Oryginalny artykuł: The Ancient Secrets of Pre-Hispanic Jewellery (English), El secreto antiguo de la joyería prehispánica (espanol)

W kulturach prekolumbijskich każdy metal używany do produkcji biżuterii miał znaczenie mistyczne, związane z jego transformacją, trwałością i regeneracją i zakorzenione w starożytnych poglądach na temat pochodzenia wszechświata. Każdy projekt był związany z magicznymi siłami, które mogły być przekazane osobie noszącej biżuterię poprzez rytuały i ceremonie. Popularnym rodzajem biżuterii były małe dzwoneczki przedstawiające zwierzęta, rośliny, bogów i mityczne istoty.

Obecnie najważniejszym źródłem informacji na temat prekolumbijskiej produkcji biżuterii jest aztecki Kodeks Florentyński, skompilowany pomiędzy 1548 a 1561 przez miejscowych rzemieślników dla zakonnika imieniem Bernardino de Sahagún. Prostota materiałów wymienionych w tym dokumencie (glina, węgiel drzewny, wosk pszczeli, kadzidło z kopalu, rurki) przywodzi na myśl pytanie, czy azteccy złotnicy znali jakiś sekret, który pozwalał im tworzyć tak kunsztowną i delikatną biżuterię, którą dziś można odtworzyć wyłącznie przy użyciu najnowocześniejszych technologii. 

Metoda wytapianych modeli, zwana także metodą traconego wosku, została opracowana w północnej części Ameryki Płd, Kolumbii, Peru i Kostaryce i rozprzestrzeniła się na całą Mezoamerykę między 800 a 600 r. p.n.e. Jest to bardzo złożona technika produkcji biżuterii i błąd na dowolnym w kilku etapów ma wpływ na jakość produktu końcowego. Biżuteria wykonana tą techniką ma większy rozmiar, wzór i fakturę niż biżuteria produkowana innymi metodami.

Metoda wytapianych modeli (metoda traconego wosku):

Etap 1: Mieszanie wosku pszczelego z kadzidłem z kopalu. Według Kodeksu Florentyńskiego surowcem do produkcji biżuterii w czasach prekolumbijskich był wosk pszczeli i biały kopal. Współcześnie ustalono, że wystarczy 1% dodatek białego kopalu do wosku pszczelego, aby uzyskać pożądaną plastyczność, elastyczność i konsystencję. 

Etap 2: Formowanie rdzenia z gliny i węgla drzewnego. Aby produkt końcowy był pusty w środku, należy przygotować rdzeń z gliny (60%) i węgla drzewnego (40%). 

Etap 3: Tworzenie projektu w wosku. Po przygotowaniu mieszaniny wosku pszczelego i kadzidła z kopalu, nitki wosku owija się wokół rdzenia z gliny i węgla drzewnego .

Etap 4: Wykonanie glinianej formy. 
Krok 1: Półpłynną mieszaninę pyłu węglowego (50 %) i gliny (50 %) nakłada się na powierzchnię gotowych wzorów woskowych. 
Krok 2: Półpłynną mieszaninę o tym samym składzie nakłada się na wierzch, aby utworzyć formę. 
Krok 3: Formy pozostawia się do wyschnięcia na 2-4 dni. 

Etap 5: Wkładanie kanału odlewniczego. Po wysuszeniu form do każdego projektu dodawano woskowe kanały odlewnicze o kształcie cylindrycznym. Nie stosowano kanałów wentylacyjnych. 

Etap 6: Formowanie lejka odlewniczego. Następnie robiono lejek z węgla drzewnego i gliny i mocowano go dookoła kanału odlewniczego, aby skierować metal do środka.

Etap 7: Usunięcie wosku i wypalanie formy. Po wysuszeniu formy wkładano do pieca na 2 godziny, aby wosk w środku się rozpuścił, a glina wypaliła. 

Etap 7: Odlewanie metalu. Używany metal to na przykład mieszanka miedzi i brązu (miedź z 5% cyny). Metal był topiony w tyglu w kształcie łyżki, zrobionym z takich samych materiałów co formy. Tygiel i metal umieszczano w glinianym piecu, do którego nadmuchiwano powietrze przez kilka rur, dzięki czemu wzrastała temperatura. Kiedy metal się stopił, wlewano go do formy, którą potem otwierano, aby ocenić jakość produktu końcowego.

Mistecki pektorał w formie tarczy ze strzałami, pochodzący z Yanhuitlan (stan Oaxaca, Meksyk). Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk
A Mixtec pectoral in the shape of a shield with arrows from Yanhuitlan, Oaxaca, Mexico. Museo Nacional de Antropologia, Mexico City
Figurka z metalu wyłowiona ze Świętego Cenote w Chichen Itza (Jukatan, Meksyk). Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk
A metal figurine found in the Sacred Cenote in Chichen Itza, Yucatan, Mexico. Museo Nacional de Antropologia, Mexico City