Oryginalny artykuł: Rock art and archaeological record reveal man's complex relationship with Amazonian animals
Sztuka naskalna badana przez archeologów w kolumbijskiej Amazonii pozwoliła im lepiej zrozumieć złożoną relację między pierwszymi osadnikami na kontynencie a zwierzętami, które spotkali. Spektakularne malowidła w kolorze ochry ukazują różnorodne gatunki zwierząt, a także przedstawienia zwierząt i ludzi przekształcających się wzajemnie, świadcząc o bogatej mitologii, która kierowała pokoleniami rdzennych mieszkańców Amazonii. Choć nie udało się jeszcze dokładnie określić daty obrazów zdobiących skaliste zbocza Cerro Azul w Serranía de la Lindosa, to uczeni szacują, że malowidła mogą pochodzić z około 10 500 roku p.n.e. Badania, prowadzone przez międzynarodowy zespół z University of Exeter (Wielka Brytania), Universidad de Antioquia w Medellín (Kolumbia), Universidad Nacional de Colombia (Bogota, Kolumbia) i Max Planck Institute (Jena, Niemcy) obejmowały zintegrowaną analizę zooarcheologiczną szczątków zwierząt zebranych podczas pobliskich wykopalisk i analizę malowideł.
Mapka przedstawiajaca położenie Cerro Azul (źródło ilustracji: Journal of Anthropological Archaeology) |
Sześć badanych paneli: El Mas Largo, Principal, Las Dantas, Currunchos, Demoledores i Reserva (źródło ilustracji: Journal of Anthropological Archaeology) |
Łącznie, przy użyciu fotogrametrii i tradycyjnej fotografii, skatalogowano 3223 obrazy, które skategoryzowano według ich formy, przy czym najczęściej występują obrazy figuralne, stanowiące 58% całości. Ponad połowa z nich dotyczyła zwierząt. Zidentyfikowano co najmniej 22 różne zwierzęta, w tym jelenie, ptaki, pekari, jaszczurki, żółwie i tapiry. Chociaż szczątki ryb są liczne w pozostałościach archeologicznych, ich pojawienie się w sztuce ogranicza się do zaledwie dwóch paneli, gdzie prawdopodobnie przedstawiono sceny połowu ryb. Brak natomiast wizerunków dużych kotów, co jest godne uwagi. Uczeni spekulują, że artyści byli potencjalnie ograniczeni w przedstawianiu potężnych bestii, takich jak jaguar. Obrazy postaci łączących w sobie cechy ludzkie i zwierzęce ujawniają złożoną mitologię transformacji, która jest nadal obecna we współczesnych społecznościach Amazonii.
Malowidła zachowane na poszczególnych panelach: a) Currunchos, b) Las Dantas, c) Demoledores. d) El Mas Largo, e) Principal, f) Reserva (źródło ilustracji: Journal of Anthropological Archaeology) |
Jak podkreśla Javier Aceituno (z Universidad de Antioquia, Medellin), rdzenni mieszkańcy Cerro Azul i okolicznych terenów polowali i przedstawiali różnorodne zwierzęta z różnych środowisk, od ryb po małpy; od jeleni po ptaki, zarówno nocne, jak i dzienne. Posiadali dogłębną wiedzę na temat odmiennych siedlisk w regionie i dysponowali odpowiednimi umiejętnościami tropienia i polowania na zwierzęta oraz zbierania roślin jako części szerokiej strategii przetrwania.
Malowidła przedstawiające przypuszczalnie: a) łowienie ryb, b), c) i e) polowanie d) małpy, f) nieznane zwierzę (źródło ilustracji: Journal of Anthropological Archaeology) |
Jose Iriarte (z University of Exeter) zaznacza, że podejście uczonych ujawnia różnice między tym, co społeczności tubylcze wykorzystywały jako źródło pożywienia, a tym, co jest istotne pod względem koncepcyjnym i co można, a czego nie należy reprezentować w sztuce. Chociaż nie można być pewnym, jakie znaczenie miały te obrazy, to z pewnością dostarczają one więcej detali dla lepszego zrozumienia mocy mitów w społecznościach tubylczych. Są one szczególnie odkrywcze, jeśli chodzi o bardziej kosmologiczne aspekty życia w Amazonii, takie jak to, co było uważane za tabu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz