Kiedy pod koniec XIX wieku drezdeński bibliotekarz Ernst Förstemann badał kodeksy Majów, zwrócił uwagę na pojawiające się w nich bardzo charakterystyczne pasy. Były one podzielone na prostokąty zawierające różne symbole.
Fragment pasa, który zaintrygował Ernsta Förstemanna (Kodeks Madrycki) |
Förstemann uznał, że przedstawiają one glify siedmiu znanych w starożytności planet i nazwał je „pasami niebiańskimi”. Określenie to używane jest do dnia dzisiejszego, choć obecnie wiemy, że jedynymi ciałami niebieskimi, których glify spotykamy z całkowitą pewnością na pasie niebiańskim są: Słońce, Księżyc i Wenus.
Strona 74 Kodeksu Drezdeńskiego przedstawia prawdopodobnie scenę zniszczenia poprzedniego świata. Cielsko węża ozdobione jest pasem niebiańskim |
Na stronie 24 Kodeksu Paryskiego przedstawiono pas niebiański, pod którym można dostrzec glify zaćmienia Słońca, a pod nimi trzy gwiazdozbiory Majów: Skorpiona, Zółwia i Węża Grzechotnika |
Na początku XX wieku Edward Seler zauważył pasy niebiańskie zachowane na wymodelowanych w stiuku reliefach z Palenque: w Domu A w Pałacu oraz w Świątyni Krzyża, Świątyni Liściastego Krzyża i w Świątyni Inskrypcji. Pasy niebiańskie otaczały tutaj postacie władców i bóstwa.
Wymodelowane w stiuku reliefy zdobiące filary Pałacu w Palenque.
Pomimo zniszczenia, w górnej części można jeszcze dostrzec
fragmenty pasa niebiańskiego
Bardzo szczegółową analizę pasów niebiańskich w ikonografii Majów przeprowadzili John B. Carlson i Linda C. Landis. Okazało się wówczas, że pasy te spotkać można nie tylko w kodeksach Majów i na kamiennych zabytkach (fryzach, nadprożach, kolumnach), ale również na malowidłach i na ceramice (gdzie zdobiły trony, na których zasiadali bogowie lub otaczały wizerunki bóstw).
Przykład pasa niebiańskiego wymalowanego na ceramice (Talerz znaleziony w grobowcu w Dos Pilas, Gwatemala) (Narodowe Muzeum Archeologii i Etnologii w mieście Gwatemala) |
Uczonym udało się zidentyfikować kilkanaście symboli, które mogą poajwiać się na pasie niebiańskim. Do najczęściej spotykanych należą:
Pas niebiański na malowidle z Bonampak (replika w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Uczonym udało się zidentyfikować kilkanaście symboli, które mogą poajwiać się na pasie niebiańskim. Do najczęściej spotykanych należą:
- skrzyżowane pasy;
- k’in (Słońce, dzień);
- ek’ (gwiazda, Wenus);
- k’an (określające wszystko co cenne i szlachetne);
- ak’ab (ciemność, noc);
- man (glif z charakterystycznym trójkątem, pojawiającym się na cielsku węża grzechotnika);
- chan (niebo);
-"monstrum Zip" (nazwa pochodzi od glifu przedstawiającego tzw. „bestię z kwadratowym nosem”, patrona miesiąca Sip);
- lem?/win? (określający wszystko co lśniące i błyszczące).
Czasami pojawiają się też glify: kab (ziemia), ha’ (woda), k’uh (bóg, świętość) oraz symbole muszli i skrzyżowanych kości.
skrzyżowane pasy k'uh "monstrum Zip"
lem?/win? ek' chan man uh
(rysunki glifów: John Montgomery)
ak'ab k'an k'in kab ha'
(rysunki glifów: John Montgomery)
Dokładne prace Carlsona i Landis wykazały, że pasy niebiańskie zaczęły pojawiać się na zabytkach Majów już we wczesnym okresie klasycznym w miastach leżących w rejonie rzeki Usumacinta i spotykamy je jeszcze w okresie postklasycznym w ośrodkach na Jukatanie. Przypuszczalnie najwcześniejsze przykłady pasów na zabytkach kamiennych pochodzą z królestwa Piedras Negras. To właśnie tam przedstawiano władców siedzących w niszach, otoczonych pasem niebiańskim w formie dwugłowego węża. Takie motywy ikonograficzne pojawiają się na stelach, przedstawiających K’inich Yo’nal Ahk I (Stela 25 z 608 roku), K’inich Yo’nal Ahk II (Stela 6 z 687 roku), Władcę 4 (Stela 11 z 731 roku) i Yo’nal Ahk III (Stela 14 z 771 roku).
Stela 6 z Piedras Negras przedstawia władcę K'inich Yo'nal Ahk II, siedzącego w niszy otoczonej pasem niebiańskim (replika w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk) |
Bardzo podobny motyw niszy znajdujemy również na Steli I z Quiriguá, wzniesionej w 800 roku przez ostatniego tamtejszego króla, znanego jako „Jadeitowe Niebo”. Pas niebiański, otaczający postać władcy podkreśla jego szczególną pozycję i niebiański kontekst przedstawionej sceny.
Stela I z Quiriguá przedstawia władcę "Jadeitowe Niebo", otoczonego wizerunkiem dwugłowego wężą z pasem niebiańskim na ciele |
Motyw pasa niebiańskiego spotykamy także w ikonografii zabytków z Yaxchilán. Tutaj jest on związany przede wszystkim z otaczanymi kultem przodkami z dynastii królewskiej. Władcy Yaxchilán mieli zwyczaj przedstawiania – w górnej części steli – wizerunków swych rodziców. Są oni ukazani w kartuszach Słońca (w przypadku ojca) i Księżyca (w przypadku matki). Rodzice trzymają w ramionach laski ceremonialne w formie dwugłowego węża, a same kartusze umieszczone są na pasie niebiańskim.
Najpiękniejszy przykład wyrzeźbionego w kamieniu pasa niebiańskiego pochodzi z miasta Copán w Hondurasie. W Budowli 8N-66C , wzniesionej w Grupie 8N-11, w kompleksie rezydencjalnym w Las Sepulturas, archeolodzy odkryli wspaniały tron ozdobiony glifami pełnofigurowymi.
Ozdobiony pasem niebiańskim tron, odkryty przez archeologów w kompleksie rezydencjalnym w Las Sepulturas (Muzeum Rzeźby w Copán) |
Końce pasa niebiańskiego są udekorowane głowami mitologicznego ptaka Muwaan, wiązanego ze światem podziemnym. Na samym pasie natomiast możemy dostrzec przepiękne wizerunki bogini Księżyca oraz bogów Słońca, „Nocnego Słońca” i planety Wenus.
Bogini Księżyca z królikiem i glifem uh (Księżyc) po prawej stronie (Muzeum Rzeźby w Copán) |
Wizerunek boga Słońca K’inich Ajaw z charakterystycznym symbolem k’in (słońce, dzień) na ciele (Muzeum Rzeźby w Copán) |
Wizerunek „Nocnego Słońca”, boga jaguara świata podziemnego, z symbolem ak’ab (noc, ciemność) na ciele (Muzeum Rzeźby w Copán) |
Tron z pasem niebiańskim jest podtrzymywany przez czterech bakabów, których twarze pokryte są zmarszczkami, a nakrycia głowy ozdobione liliami wodnymi. Siadając na takim tronie, władcy zajmowali symbolicznie miejsce w samym centrum kosmosu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz