Nadproże 16 to drugi z trzech paneli zamówionych przez króla Yaxuun Bahlam IV do Budowli 21 w Yaxchilán. Pierwotnie zdobiło centralne wejście do głównej komnaty, w 1883 na życzenie angielskiego podróżnika Alfreda Maudslaya zostało przetransportowane do Muzeum Brytyjskiego w Londynie, gdzie do dziś jest wystawione. Panel z wapienia o wymiarach 70 x 60 cm zachował się w idealnym stanie, ale bez śladów barwników, które niegdyś prawdopodobnie podkreślały kształty i detale postaci.
Nadproże 16 z Yaxchilan, obecnie w Muzeum Brytyjskim w Londynie (fot. Wikimedia Commons)
Postać króla Yaxuun Bahlam IV dominuje scenę. W ręku trzyma włócznię i ma na sobie ten sam kostium wojownika, który jego ojciec nosił na Nadprożu 26 z Budowli 23. | |
U jego stóp klęczy jeniec ze sznurami na szyi i ramionach oraz z pewnym przedmiotem w ręku. Są to typowe atrybuty pokonanego wojownika. Typowy jest również gest przykładania ręki do ust. |
Co ciekawe inskrypcja wymienia trzy postaci. Król to:
Jeniec jest identyfikowany jako:
Jego suweren jest wymieniony w górnej części inskrypcji:
Pay Lakam Chahk, Władca Wak’aab (ale nie boski władca, a więc niżej w królewskiej hierarchii) |
Sceny przedstawiające pojmanych jeńców często pojawiają się w sztuce Majów. Pojmanie jeńców było ważnym elementem strategii wojennej, ponieważ byli potrzebni do wielu rytuałów. Na przykład ceremonia wstąpienia króla na tron wymagała złożenia ofiary ludzkiej.
Bibliografia:
- Martin, Simon, and Nikolai Grube. 2008. Chronicle of the Maya Kings and Queens. Thames&Hudson
- www.britishmuseum.org: Nadproże 16 z Yaxchilan
- www.peabody.harvard.edu: Nadproże 16 z Yaxchilan
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz