Badacze
z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) odkryli na terenie Tlatelolco pozostałości prekolumbijskiej
świątyni boga wiatru Ehecatla-Quetzalcoatla.
Eduardo Matos Moctezuma i Pedro Francisco Sánchez Nava z INAH przekazali, że
okrągła budowla znajduje się w południowo-zachodniej części ceremonialnego
centrum dawnego Tlatelolco. Mówiąc o
początkach Tlatelolco, Matos
Moctezuma przypomniał, że sięgają one 1329 roku, kiedy to grupa Mexików,
niezadowolona z władzy zwierzchników, osiedliła się na „piaszczystym wzgórzu”,
które z czasem stało się nie tylko bliźniaczym miastem Tenochtitlanu, ale i ośrodkiem handlowym, ważnym zarówno dla
Trójprzymierza, jak i całej Mezoameryki.
Tlatelolco - świątynia boga wiatru Ehecatla-Quetzalcoatla (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Dyrektorka
stanowiska archeologicznego Tlatelolco,
Edwina Villegas Gómez wyjaśniła, że prace wykopaliskowe prowadzone są w ramach
Projektu Tlatelolco, którym kieruje Salvador Guilliem Arroyo. Ustalono, że
świątynia boga Ehecatla-Quetzalcoatla
została wzniesiona ponad 650 lat temu. Ma 11 metrów średnicy, 1,20 metra
wysokości i znajduje się na głębokości trzech metrów pod poziomem obecnej
ulicy.
Materiał ceramiczny znaleziony podczas prac wykopaliskowych (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Pozostałości stiuku na ścianach świątyni (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Przy
wschodnim wejściu do świątyni znajdował się depozyt ofiarny, zawierający
szczątki niemowlęcia, kości ptaków, obsydian, kolce agawy, żywicę kopal i
paciorek z zielonego kamienia. W umieszczonym w pobliżu saganie złożono
przęśliki, kadzielnice i figurki ceramiczne przedstawiające małpy i kacze
dzioby, wskazujące na związek z bogiem wiatru Ehecatlem-Quetzalcoatlem, co znajduje również potwierdzenie w
formie budowli.
Skrzynia, w której znajdował się depozyt ofiarny (fot. Edgar Iván Robles, INAH) |
Świątynia
jest zaokrąglona po stronach północnej, zachodniej i południowej. Natomiast jej
wejście od strony wschodniej zbudowano na planie prostokąta. Taki sam plan i
zorientowanie budowli jest widoczne również w przypadku drugiej, wcześniej
odkrytej świątyni Ehecatla-Quetzalcoatla,
znajdującej się przy wejściu na teren stanowiska archeologicznego Tlatelolco.
Figurka ceramiczna z kaczym dziobem, charakterystycznym dla boga wiatru Ehecatla-Quetzalcoatla (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Nowo
odkryta świątynia wyróżnia się jednak pewnymi szczególnymi cechami. Jej
pierwszy etap konstrukcyjny przypada na lata po założeniu miasta w 1337 roku.
Wówczas ściany budowli były pochylone, co nie jest spotykane w przypadku innych
budowli w Tlatelolco. Druga faza
konstrukcyjna, obecnie najlepiej widoczna, pochodzi z lat 1376-1417.
Ostrze z obsydianu znalezione w depozycie ofiarnym (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Kolejna
przebudowa nastąpiła około 1427 roku, ale niewiele się z niej zachowało. Eduardo
Luna Vargas sądzi, że prawdopodobnie uległa zniszczeniu podczas prac
budowlanych prowadzonych w I połowie XX wieku, kiedy powstało w tym miejscu
targowisko El Sardinero. Znaleziono również pozostałości kamiennej dekoracji,
która mogła być związana z czwartym etapem konstrukcyjnym.
Okrągła świątynia w Tlatelolco (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Już w
2014 roku natrafiono na rząd pali pochodzących z czasów prekolumbijskich i
mających chronić świątynię przez zapadaniem się w gliniastej glebie dawnej
wyspy. Pomimo to budowla jest odchylona o 60 centymetrów w kierunku północnym.
W sumie, podczas dwóch lat prac wykopaliskowych znaleziono 43 000
najróżniejszych przedmiotów, z których 1000 odzyskano w całości.
Żywica kopal znaleziona w depozycie ofiarnym świątyni (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Antropolog
Nancy Miramón Valdez wspomniała, że na początku października odkryto czaszkę
dorosłego mężczyzny, przy której leżała ozdoba znana jako bezote. W znalezionych dokoła świątyni pochówkach znajdowało się
osiem kompletnych szkieletów, należących do sześciorga dzieci oraz dorosłych
kobiety i mężczyzny, a także siedem częściowych szkieletów, szczęki, czaszki i
kości udowe.
Czaszka mężczyzny i znaleziona przy niej ozdoba bezote (fot. Héctor Montaño, INAH) |
Prace
prowadzone w ramach Projektu Archeologicznego Templo Mayor i Projektu
Archeologicznego Tlatelolco odsłaniają historię dwóch bliźniaczych miast
Mexików, Tenochtitlanu i Tlatelolco, pozwalając poznać ich
podobieństwa i różnice.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz