Specjaliści
z Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) prowadzą prace
konserwatorskie kolekcji majańskich kadzielnic, ozdobionych
wizerunkami bóstw i pochodzących z Palenque. Zbiór obejmuje 117
ceramicznych i 13 kamiennych kadzielnic, a w zasadzie podstaw
kadzielnic. Część z nich od dawna jest prezentowana w różnych
muzeach (Narodowe Muzeum Antropologii w mieście Meksyk, Muzeum Majów
w Cancun, Muzeum “Alberto Ruz Lhuillier” w Palenque) bądź
pojawia się na wystawach czasowych w innych krajach. Badacze
postanowili jednak odtworzyć również wygląd tych kadzielnic, które do tej
pory przechowywane były we fragmentach, w specjalnych skrzyniach.
Kadzielnice z Palenque (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Jak
podkreśla Gabriela Mazón Figueroa, mająca 25 lat doświadczenia w
pracach nad tego typu artefaktami, nie każdy konserwator zabytków
jest w stanie złożyć w całość owe kadzielnice, gdyż składają
się one z różnych części: cylindra, masek umieszczonych pionowo
jedna nad drugą i drobnych detali. Poszczególne fragmenty,
znajdowane podczas wykopalisk, umieszczano w skrzyniach wraz z
ziemią, a zatem obecnie należy najpierw każdy kawałek bardzo
staranie oczyścić z nagromadzonego materiału organicznego.
Prace konserwatorskie kadzielnic z Palenque (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Składanie poszczególnych fragmentów kadzielnic (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Podczas
procesu składania poszczególnych części kadzielnicy, bierze się
pod uwagę grubość każdego fragmentu, barwę i fakturę.
Uwzględniając proporcje, specjaliści starają się odtworzyć
brakujące fragmenty i ich oryginalne kolory, aby przywrócić
kadzielnicom ich dawny wygląd.
Odtwarzanie wyglądu kadzielnic (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Najstarsze
kadzielnice, pochodzące z wczesnego okresu klasycznego i wyrabiane
około 350 r. n.e. mają około 50 cm wysokości i ważą około 12
kg. Z kolei najpóźniejsze, z lat 770-850 n.e., osiągają 1,20 m
wysokości i ważą nawet 70 kg. Odzwierciedla to zachodzące na
przestrzeni 600 lat zmiany w sposobie wyrobu kadzielnic i pozwala
prześledzić stosowane techniki i pigmenty.
Prace konserwatorskie (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Kadzielnice
z Palenque, po okresie ich wykorzystywania zostały złożone przez
Majów w depozytach, na platformach Świątyń Krzyża, Liściastego
Krzyża i Słońca oraz Świątyń XIV i XV. Kadzielnice odkrywano
podczas kolejnych prac archeologicznych, którymi kierowali Alberto
Ruz Lhuilllier i César Sáenz, Jorge Acosta, Arnoldo González Cruz,
Merle Greene i Alfonso Morales, począwszy od połowy lat
pięćdziesiątych do końca lat dziewięćdziesiątych XX wieku.
Kadzielnice w Muzeum "Alberto Ruz Lhuillier" w Palenque (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Martha
Cuevas, od lat specjalizująca się w badaniu ikonografii kadzielnic
z Palenque, podkreśla znaczenie kolekcji dla poznawania religii i
bóstw Majów. Zdecydowana większość kadzielnic została ozdobiona
wizerunkami pięciu bóstw, w tym słynnej Triady z Palenque (bogów
GI, GII i GIII) oraz tak zwanych bogów-wioślarzy (Wioślarza
Jaguara i Wioślarza Kolec Płaszczki), którzy byli szczególnie
ważni dla przedstawicieli dynastii w Palenque. Kadzielnice zdobiono
również wizerunkami otaczanych kultem przodków. Na przykład,
kilka kadzielnic pochodzących ze Świątyni XIV przedstawia władcę
Kaan Bahlam.
Kadzielnice z Palenque (fot. Mauricio Marat, INAH)
Prace
konserwatorskie zbioru kadzielnic stanowią jedynie część
projektu, który ma na celu sporządzenie katalogu i bazy fotografii
o wysokiej rozdzielczości, dzięki czemu artefakty staną się
dostępne nie tylko dla badaczy, ale i dla szerszego grona odbiorców.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz