czwartek, 20 września 2018

Majowie również przetrzymywali dzikie koty w niewoli

Oryginalny artykuł: Cross-Legged Woman's Tomb Reveals Ancient Maya Kept Jaguars in Cages

Do tej pory było wiadomo, że w niektórych ośrodkach na terenie Mezoameryki wiele zwierząt, w tym również drapieżnych, przetrzymywano w niewoli, o czym świadczą przykłady Teotihuacan (post: "Mieszkańcy Teotihuacan przetrzymywali zwierzęta drapieżne w niewoli") i Tenochtitlan (post: "Wiwarium Moctezumy"). Obecnie uczeni: Nawa Sugiyama (George Mason University, Virginia, USA), William L. Fash (Harvard University, Cambridge, USA) i Christine A. M. France (Smithsonian Institution, Maryland, USA) zwrócili uwagę na szczątki zwierząt w majańskim mieście Copan (Honduras). Skupiono się przede wszystkim na dzikich kotach, których szkielety znaleziono w grobowcu w budowli Motmot i w depozycie ofiarnym pod Ołtarzem Q.

Czaszka pumy złożonej w grobowcu w budowli Motmot (fot. Nawa Sugiyama)
W pochodzącym z 435 r. grobowcu w budowli Motmot, przy ciele złożonej tam kobiety znajdowały się naczynia ceramiczne, artefakty z muszli, trzy ludzkie czaszki, szczątki dwóch jeleni i kajmana, a przede wszystkim kompletny szkielet pumy, które to zwierzęta zostały przypuszczalnie zabite podczas rytuału pogrzebowego. Natomiast w depozycie ofiarnym pod Ołtarzem Q, poświęconym w 776 r., znaleziono szkielety 16 dzikich kotów, w tym co najmniej sześciu jaguarów. Uczeni pobrali próbki kości i zębów dzikich kotów w celu przeprowadzenia dokładnych analiz składu izotopowego stabilnych izotopów węgla, azotu i tlenu. Tego typu badania pozwalają ustalić dietę zwierząt (na przykład, czy żywiły się one roślinami dziko rosnącymi czy udomowionymi) i miejsce ich pochodzenia.

 Ołtarz Q w Copan, pod którym znajdowały się szczątki 16 dzikich kotów,
złożonych w ofierze podczas rytuału
Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że część dzikich kotów, w tym te z Motmot i Ołtarza Q była przetrzymywana w niewoli i przypuszczalnie karmiona indykami, które z kolei żywiły się udomowioną kukurydzą. Inne szczątki wskazują natomiast, że dzikie koty dorastały w swym naturalnym środowisku i zostały upolowane. Jednak nie wszystkie z tych zwierząt pochodziły z rejonu Copan. Uczeni sądzą, że szczególnie w przypadku depozytu pod Ołtarzem Q, byłoby trudno upolować w okolicy aż tyle zwierząt specjalnie na potrzeby jednej ceremonii, a zatem musiały one trafić do miasta wcześniej. Jednocześnie wskazywałoby to na wymianę towarów, która obejmowała nie tylko gotowe produkty, jak skóry czy kły dzikich kotów, ale i żywe zwierzęta transportowane z miejsc ich pojmania i przeznaczone przede wszystkim na złożenie w ofierze podczas różnych rytuałów. Badacze sugerują, że zwyczaj przetrzymywania zwierząt w niewoli mógł dotrzeć do Copan z Teotihuacan w czasach władcy K’inich Yax K’uk’ Mo’, kiedy to stały się bardzo widoczne wpływy tego odległego ośrodka. Tradycja tego typu wiwarium była kontynuowana przez wiele lat, aż do momentu, kiedy to Yax Pasaj Chan Yopaat dokonał poświęcenia Ołtarza Q.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz