Kolekcja
Narodowego Muzeum Antropologii w mieście Meksyk obejmuje około
126 000 najróżniejszych artefaktów znajdujących się w
magazynie i 15 000 wystawionych w salach poświęconych
archeologii i etnografii. Jak podaje dr Laura Filloy, od wielu lat
specjaliści podejmują różne prace, które mają na celu nie tylko
konserwację zabytków, ale również badanie ich oryginalnych
kolorów, stosowanych barwników, substancji wiążących i i
rodzajów skał oraz techniki wyrobu. Jednocześnie pozwala to poznać
znaczenie poszczególnych materiałów, kontekst i przeznaczenie każdego
przedmiotu. Obecnie, w ramach projektu skupiono się na rzeźbach z
Sali Mexików.
Sala Mexików w Narodowym Muzeum Antropologii w mieście Meksyk (fot. Mauricio Marat, INAH) |
Na
szczególną wzmiankę zasługuje badanie rzeźb przedstawiających
węże, w przypadku których zaobserwowano obecność pigmentów w
kolorze czerwonym, niebieskim, ochry, białym i czarnym. Jest to pięć
kolorów, które Mexikowie
stosowali w przypadku kamiennych rzeźb. Pomocą służą różni
specjaliści, w tym Noemie Kopczinski, znawczyni chromatyzmu w sztuce
grecko-rzymskiej. Dodała ona, że bazalt jest bardzo porowatą skałą
wulkaniczną i dlatego w zagłębieniach na powierzchni kamienia
można było dostrzec liczne pozostałości pigmentów.
Po lewej: obecny wygląd kamiennej rzeźby węża; po prawej: wygląd rzeźby w czasach Mexików (fot. MNA-INAH) |
Dr
Laura Filloy przekazała, że stosowana metoda obejmuje kilka faz.
Najpierw bada się każdy zabytek przy różnym oświetleniu, z
wykorzystaniem ultrafioletu i podczerwieni, aby lepiej poznać jego
podstawowe cechy. W drugim etapie prowadzi się badania nieinwazyjne
in
situ,
co umożliwia ustalenie podstawowego składu, techniki wytwarzania i
barwy. W trzeciej fazie, choć nie zawsze koniecznej, pobiera się
próbki i stosuje inne metody, na przykład dyfrakcję promieniowania
rentgenowskiego. Dzięki dotychczasowym badaniom stało się możliwe
odkrycie pozostałości barwników na wymodelowanej w stiuku głowie
przedstawiającej króla Pakala
z Palenque.
Poza tym, dzięki spektrometrii ramanowskiej zdołano ustalić, że
maska grobowa Pakala
została wykonania z trzech rodzajów kamienia o zielonej barwie:
jadeitu, albitu i kosmochloru.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz