Trzydzieści
dziewięć lat temu, podczas pierwszego sezonu wykopaliskowego prowadzonego w ramach Projektu Templo Mayor, Elsa Hernandez Pons natrafiła na dziewięć kamiennych rzeźb złożonych w depozycie
ofiarnym na stopniach Wielkiej Świątyni (Templo
Mayor)
dawnego Tenochtitlan.
Pochodziły z trzeciej fazy konstrukcji, za panowania Itzcoatla
(lata 1427-1440 n.e.). Jak podaje archeolog Diego Matadamas z
Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH), rzeźby
przedstawiają centzonhuitznahuah
– braci bogini Coyolxauhqui
oraz bóstwa pulque
i deszczu. Dokładna analiza polichromii rzeźb wykazała jednak, że
tożsamość postaci jest znacznie bardziej złożona.
Dziewięć rzeźb odkrytych 39 lat temu na terenie Templo Mayor (fot. Mirsa Islas, PTM-INAH) |
Postacie
mają kokardy na karku, czworokątne ozdoby uszu i przepaski na
biodra. W pięciu przypadkach widoczne są turkusowe diademy, a także
ozdoby nosa typowe dla bóstw lunarnych. Zgodnie z mitem,
centzonhuitznahuah
– bracia Coyolxauhqui
zamierzali pokonać boga Huitzilopochtli,
uosabiającego wschodzące słońce. W czasach Itzcoatla,
na platformie, na której zostały ustawione owe rzeźby, umieszczono
również wizerunek bogini Coyolxauhqui,
aby w ten sposób odtworzyć dawny mit o walce istot lunarnych z
Huitzilopochtli.
Niektóre z postaci trzymały w prawej ręce siekierki z obsydianu,
inne zasłaniały swe serca rękoma złożonymi na piersi, Należy
jednak zaznaczyć, że prawdopodobnie w tym miejscu znajdował się
wcześniejszy wizerunek Coyolxauhqui,
którego nie można mylić ze słynnym okrągłym monolitem, odkrytym
w 1978 roku i pochodzącym z późniejszego okresu, a mianowicie z
1469 r.
Dokładną
analizę dziewięciu rzeźb przeprowadzili: Diego Matadamas, Michelle
De
Anda
Rogel
i
Martha
Soto
Velázquez.
Najpierw wykonano fotografie wysokiej rozdzielczości, po czym
wykorzystano program DStrech w celu uzyskania odpowiedniego kontrastu
kolorów. Dzięki zastosowaniu mikroskopu cyfrowego natrafiono na
pozostałości oryginalnych barwników, zachowanych w zagłębieniach
porowatej powierzchni rzeźb. Pigmenty i sposób ich nałożenia
porównano z innymi rzeźbami i z wizerunkami pochodzącymi z
kodeksów prekolumbijskich i kolonialnych. Ostatecznie wykonano
modele, które ukazują przypuszczalny, oryginalny wygląd rzeźb.
Jak podkreśla Diego Matadamas, niekiedy barwniki nakładano
bezpośrednio na kamienną powierzchnię, a czasami dopiero na
warstwę stiuku pokrywającą rzeźbę.
Zastosowanie programu DStrech w celu uzyskania kontrastu kolorów (fot. PTM-INAH) |
Czerwonym
kolorem malowano twarze, ręce, stopy i uszy Na ozdobach uszu i rąk
zachowały się kolory czerwony i niebieski. Niebieski służył też
do podkreślenia diademów i pektorałów w kilku przypadkach.
Kolorem ochry pokrywano usta, uszy, łydki, a nawet tors jednej z
wyrzeźbionych postaci. Kolor biały był przeznaczony na kokardy,
przepaski na biodra oraz ozdoby nosa i rąk. Czarny pigment zawsze
pojawia się na ciele i twarzy. Diego Matadamas zaznaczył, że
połączenie i rozmieszczenie kolorów jest typowe dla bóstw pulque
i istot lunarnych, które walczyły z Huitzilopochtli. Natomiast twarze pokryte czerwonym pasem w części środkowej i czarnymi
pasami po bokach są charakterystyczne dla bóstw wodnych, które
wyróżniały się ciałem pomalowanym na czarno oraz czerwonymi
rękoma i stopami. Na powierzchni rzeźb badacze dostrzegli również
pozostałości czarnej substancji, być może gumy lub żywicy, która
mogła zostać nałożona podczas rytualnego pochówku rzeźb.
Pozostałości pigmentów na jednej z rzeźb (autor: Michelle de Anda, PTM-INAH) |
Wizerunki
centzonhuitznahuah
mają
elementy typowe dla bóstw pulque:
ozdoby nosa, twarze malowane dwoma kolorami i turkusowe diademy.
Wynika to ze związku napoju pulque z Księżycem. Zdaniem Diega
Matadamas, skoro Coyolxauhqui
reprezentowała Księżyc, bóstwa pulque
mogły być jej braćmi. Jednocześnie, w przypadku dwóch rzeźb
można dostrzec pewne cechy charakterystyczne dla pomocników boga
Tlaloka,
zajmujących się sprowadzaniem deszczu, który zapewniał wzrost
roślin. Jedna z postaci ma gogle typowe dla Tlaloka.
Archeolog podkreśla, że w panteonie Mexików, centzonhuitznahuah,
bóstwa pulque
i tlalokowie
wykazywali podobne cechy, wymieniali się atrybutami i łączyli w
jedno.
Rzeźba i model przedstawiający jej oryginalne kolory (fot. PTM-INAH) |
Kiedy
Mexikowie zakończyli trzecią fazę budowlaną Templo Mayor,
postanowili zakopać rzeźby podczas rytualnego pochówku. W pobliżu
znaleziono drewniany pal ozdobiony wizerunkami ludzkich czaszek jako
symboli świata podziemnego i śmierci, dwie maski z ceramiki oraz
kadzielnicę, która mogła być wykorzystana podczas ceremonii
poświęcenia depozytu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz