Świątynia Pumapunku („Brama Pumy”) została wzniesiona z wielkich bloków
kamiennych około 1500 lat temu przez
przedstawicieli kultury Tiwanaku, którzy zamieszkiwali ziemie dzisiejszej
zachodniej Boliwii. Budowla ta uważana jest za szczytowe osiągnięcie prekolumbijskiej
architektury andyjskiej. Zachwycali się nią już Inkowie, uważając za wyjątkowe
miejsce, a konstrukcje w Tiwanaku stały się dla nich inspiracją do stworzenia
własnego stylu architektonicznego. Pod wielkim wrażeniem świątyni Pumapunku pozostawali także hiszpańscy
konkwistadorzy oraz inne osoby, które widziały ją w XVI i XVII w.
Pozostałości kompleksu świątynnego Pumapunku. Fotografię wykonał Max Uhle w 1893 roku |
Niestety w minionych 500 latach
ruiny Tiwanaku, a szczególnie świątynia Pumapunku
były wielokrotnie plądrowane. Chociaż prace archeologiczne prowadzono tam przez
ostatnie 150 lat, to jednak do tej pory nikt nie wiedział, jak dokładnie
wyglądała niegdyś świątynia. Tworzące ją kamienne bloki nie znajdują się w
swych oryginalnych miejscach, a część z nich jest połamana, rozrzucona i bardzo
zniszczona.
Kamienne bloki tworzące niegdyś świątynię Pumapunku (źródło fot. Heritage Science) |
Archeolog Alexei Vranich i jego współpracownicy z Uniwersytetu
Kalifornijskiego w Berkeley postanowili wykorzystać dane historyczne i
archeologiczne, technikę drukowania przestrzennego i program komputerowy w celu
wirtualnego zrekonstruowania Pumapunku.
Badacze przygotowali trójwymiarowe, miniaturowe modele 140 zachowanych,
oryginalnych fragmentów budowli, których rozmiary oparte są na pomiarach
dokonanych przez archeologów. Wykorzystano również analizy porównawcze i
interpolację do odtworzenia połamanych bloków kamiennych.
Wirtualna rekonstrukcja fragmentów kompleksu Pumapunku (autor: Casto Vocal) |
Jak podaje Alexei Vranich, dysponując miniaturowymi modelami
o wymiarach stanowiących 4% oryginałów, można łatwo i szybko je układać i
zmieniać ustawienia, jak przy zabawie klockami Lego.
Jeden z wydrukowanych przestrzennie miniaturowych modeli (fot. Alexei Vranich) |
Miniaturowe modele poszczególnych fragmentów budowli (fot. Alexei Vranich) |
Podczas prac zdołano wysnuć kilka ciekawych wniosków. Przede
wszystkim wydaje się, że dawni mieszkańcy Tiwanaku wykonywali prototypy
poszczególnych bloków kamiennych, a potem je kolejno powielali. Dzięki
trójwymiarowej rekonstrukcji badacze odkryli, że budowniczowie starali się
odtworzyć w kamieniu wcześniejsze formy wykonywane z suszonych cegieł adobe, co stanowi przykład skeumorfizmu.
Wirtualna rekonstrukcja świątyni (autor: Casto Vocal) |
Okazało się również, że bramy świątyni zostały ustawione w
taki sposób, aby wywołać efekt lustra, to znaczy najpierw mamy jedną dużą
bramę, następnie drugą mniejszą na tej samej linii i potem kolejną, co wywołuje
wrażenie jakby patrzyło się w nieskończoność.
Brama z efektem lustra (autor: Casto Vocal) |
Dr Alexei Vranich zaznacza, że co prawda wirtualne
odtworzenie podstawowego wyglądu Pumapunku
jest wierne, ale zawsze pozostają pewne nieznane bliżej detale
architektoniczne. Ma jednak nadzieję, że na terenie stanowiska archeologicznego
zostaną jeszcze odnalezione kolejne bloki kamienne i będzie można kontynuować
prace nad dalszymi rekonstrukcjami kompleksu świątynnego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz