Konserwatorka zabytków Dawn Kriss
z Brooklyn Museum, we współpracy z innymi ekspertami przeprowadziła nowe
badania barwnej ceramiki kultury Paracas (900-100 p.n.e.), charakteryzującej
się różnorodnością motywów abstrakcyjnych, antropomorficznych i zoomorficznych.
Okazało się, że naczynia dostarczają ważnych i zaskakujących informacji na
temat stosowanych pigmentów, a przede wszystkim związków utrzymywanych z innymi
kulturami.
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Przeanalizowano czternaście
naczyń ceramicznych kultury Paracas, znajdujących się w kolekcjach American
Museum of Natural History i Metropolitan Museum of Art. O ile czas i miejsce
wykonania naczyń, a nawet kolory różniły się od siebie, o tyle badaczy
zaintrygował skład substancji wiążącej pochodzenia roślinnego wykorzystywanej
niemal we wszystkich przypadkach, choć nie udało się jeszcze jej
zidentyfikować.
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Badacze wykazali, że w przypadku ceramiki z Cahuachi zmieszanie pigmentów
z ekskrementami gada było zamierzone. Nie wiadomo, jak twórcy naczyń
ceramicznych kultury Paracas wykorzystywali w tym celu gady. Jak podaje biolog Christopher V.
Anderson z University of South Dakota, ilość uryny wydalanej przez poszczególne
gady różni się i zależy od wielu czynników. Na przykład, w przypadku kameleonów są to bardzo małe ilości.
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Nie jest również jasne, czy użycie uryny
gada miało jakieś szczególne znaczenie dla kultury Paracas, chociaż – jak
zaznacza Dawn Kriss – niektóre motywy na ceramice nawiązują do węży i mogą
przedstawiać salamandry lub kameleony. Jednak aby lepiej to zrozumieć należałoby
poświęcić temu zagadnieniu dalsze badania.
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Uczeni odkryli również, że rodzaj
substancji używanych na naczyniach ceramicznych w celu uzyskania poszczególnych
kolorów mówi nam o relacjach ludności Paracas z innymi kulturami. Uważa się, że
kultura Paracas pozostawała pod wpływem Chavin. W przypadku starszej ceramiki
Paracas widoczne jest stosowanie cynobru wydobywanego przez przedstawicieli
kultury Chavin. Jednak z czasem cynober został zastąpiony na ceramice czerwoną ochrą, co mogło być związane z
ustaniem wpływów Chavin w kulturze Paracas. Zdaniem Dawn Kriss, ta zmiana
wskazuje na wymianę handlową i relacje międzykulturowe utrzymywane w tym
regionie.
Naczynie ceramiczne kultury Paracas (źródło fot. Kriss et al., Antiquity) |
Ann H. Peters z University of
Pennsylvania Museum of Archaeology and Anthropology zwraca uwagę, że
różnorodność stosowanych pigmentów pokazuje, że garncarze kultury Paracas
eksperymentowali i byli otwarci na zmiany. Dawn Kriss podkreśla natomiast, że
nie znając składu roślinnej substancji wiążącej, nie wiadomo, czy pochodziła z
rejonów pustynnych, czy też była sprowadzana z innego obszaru, a to dowodziłoby
nieznanych do tej pory relacji kulturowych i wspólnej technologii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz