Oryginalny artykuł: El arte del tatuaje en el Perú precolombino: técnicas ancestrales, influencia en la identidad y significado en el estatus social
Na przestrzeni dziejów dawni mieszkańcy Peru starali się dzielić swoim dziedzictwem kulturowym na różne sposoby, czy to poprzez huacas, malowidła jaskiniowe, a nawet poprzez skórę. W prekolumbijskim Peru znane były tatuaże, a ich liczne przykłady zachowały się na zmumifikowanych ciałach znalezionych w grobowcach na ziemiach wzdłuż środkowego wybrzeża Peru. Praktyka tatuaży wykraczała poza estetykę i nabierała znaczeń kulturowych, duchowych i społecznych, dostarczając wskazówek na temat życia, tożsamości i wierzeń dawnych kultur.
Mapka przedstawiajaca miejsca opisywane w artykule (rys. Benoit Robitaille, źródło: czasopismo Andean Past) |
Przykłady pokrytych tatuażami szczątków z kolekcji Muzeum Etnologicznego w Berlinie (rys. Benoit Robitaille, źródło: czasopismo Andean Past) |
Dawne kultury Peru, w tym Moche, Chincha, Lima i Paracas, były ekspertami w wykorzystywaniu ciała jako środka do wyrażania przekonań religijnych, demonstrowania statusu społecznego, a nawet symbolizowania wydarzeń z życia człowieka. W niektórych przypadkach tatuaże przedstawiały istoty mitologiczne lub zwierzęta o mistycznych znaczeniach, takie jak węże, ptaki i jaguary, podczas gdy w innych przypadkach na ramionach i nogach powtarzały się proste wzory geometryczne. Szczegółowe badania, które przeprowadziła międzynarodowa grupa badaczy: Aaron Deter-Wolf, Benoit Robitaille, Rhoda Fromme, Robin Gerst i Danny Riday zapewniają jaśniejszy wgląd w narzędzia i techniki stosowane w tych tatuażach. Uczeni podają, że ilość zachowanych w prekolumbijskich Peru tatuaży przewyższa liczebnie jakikolwiek inny region na świecie, co wynika prawdopodobnie z wyjątkowych warunków zachowania dzięki pustynnemu klimatowi peruwiańskiego wybrzeża. Poza tym, praktyki te były głęboko zintegrowane z kontekstem kulturowym i duchowym tamtych czasów.
Przykłady tatuaży na zmumifikowanych szczątkach znalezionych w El Brujo (fot. Kompleks archeologoiczny El Brujo) |
Szczególnie interesującym przypadkiem jest okaz ze zbiorów Muzeum Etnologicznego w Berlinie, na którym znajdują się ślady tatuażu utworzone za pomocą narzędzi składających się z wielu skupionych razem drobnych ostrzy. Linie wytatuowane tą metodą są niezwykle cienkie, mają czyste krawędzie i zwężają się na jednym lub obu końcach. Linie mają zazwyczaj szerokość od 0,2 do 0,3 milimetra. Oprócz techniki nakłuwania niekiedy stosowano technikę nacięć, która polegała na przecięciu skóry ostrym narzędziem, a następnie nałożeniu pigmentu na rany, tworząc niezwykle cienkie linie z wyraźnie zaznaczonymi brzegami. Niektórzy artyści tatuażu połączyli obie techniki, uzyskując wzory jeszcze bardziej wypracowane i szczegółowe. Spośród zbadanych przykładów pięć wykazało tatuaże wykonane w całości przez nacięcie, a szesnaście przedstawiało połączenie nakłuwania i nacięcia.
Przykład tatuażu wykonanego przez nacięcia (rys. Benoit Robitaille, źródło: czasopismo Andean Past) |
Jednym z najbardziej fascynujących odkryć dokonanych podczas badań są świadectwa nakładania się tatuaży, co sugeruje, że tatuaże nie zawsze były trwałe i nietykalne. Wręcz przeciwnie, mogły zmieniać się przez całe życie człowieka. Przykład tej praktyki zaobserwowano w przypadku zmumifikowanego ramienia znalezionego w Ancón, które przedstawiało wzór nałożony na poprzednie. Jak podkreślają badacze, jest to pierwszy dowód na występowanie tatuaży sekwencyjnych w kulturze archeologicznej i pokazuje, że tatuaże niektórych osób ewoluowały i rozszerzały się przez całe życie, w zależności od zmian w ich roli społecznej, tożsamości, przekonaniach i osiągnięciach. Ten rodzaj tatuaży sekwencyjnych utwierdza także w przekonaniu, że tatuaże w prekolumbijskim Peru pełniły nie tylko rolę dekoracyjną, ale służyły jako rodzaj wizualnego pamiętnika, opowiadającego historię i zmiany zachodzące w życiu osoby. Badania pokazują, że tatuaże te mogły oznaczać status społeczny, zwycięstwa militarne lub ważne przemiany osobiste.
Przykład nakładających się tatuaży (rys. Benoit Robitaille, źródło: czasopismo Andean Past) |
Charakterystyczny przykład tatuażu w prekolumbijskich kulturach Peru znajdujemy w przypadku tak zwanej „Dama z Cao”, kobiety z elity kultury Moche, której grobowiec odkryto w 2006 roku w Huaca Cao Viejo, na terenie stanowiska archeologicznego El Brujo. To odkrycie nie tylko pozwoliło lepiej poznać praktyki grzebalne elity, ale także dostarczyło istotnych szczegółów dotyczących roli tatuaży w kulturze Moche. Zmumifikowane szczątki „Damy z Cao” wykazały dużą ilość tatuaży na jej ramionach i nogach. Przedstawiały one węże, pająki, jaguary i inne zwierzęta, którym Mochica przypisywali mistyczne moce.
Tatuaże na odtworzonym wizerunku "Damy z Cao" (fot. Kompleks archeologiczny El Brujo) |
Te tatuaże, prawdopodobnie podkreślające jej status przywódczyni i kapłanki, sugerują, że miały one nie tylko walory estetyczne, ale także odgrywały kluczową rolę w życiu duchowym i rytualnym kultury Moche.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz