Ceramika Majów stanowi bezcenne
źródło wiedzy, gdyż sceny namalowane na wazach i talerzach przedstawiają
zarówno bóstwa i istoty fantastyczne, jak i wnętrza pałacowe oraz najróżniejsze
ceremonie. Naczynia ozdabiano motywami roślinnymi i zwierzęcymi, a także
licznymi symbolami ikonograficznymi, które spotykamy również na rzeźbionych
zabytkach Majów. Sporo naczyń zachowało namalowane lub wyryte inskrypcje
glificzne dotyczące wydarzeń historycznych lub mitologicznych. Dodatkowe teksty
umieszczano na obrzeżach naczyń. Podają nam one informacje o rodzaju naczynia,
na przykład yuk’ib (jego/jej waza)
lub ulak (jego/jej talerz) oraz
imiona ich właścicieli. Poza tym dowiadujemy się do czego były
przeznaczone wazy lub talerze, a zatem czy do spożywania atole (kaszki kukurydzianej), czy też kakao, które Majowie
doprawiali na różne sposoby miodem, kukurydzą lub aromatycznymi ziołami. Często
pojawiają się też imiona skrybów-malarzy, których odmienny styl i stosowana paleta
barw świadczą o istnieniu różnych warsztatów rzemieślniczych, zajmujących się
wyrobem ceramiki. Naczynia polichromowane zostały znalezione przez archeologów
przede wszystkim w grobowcach i były przypuszczalnie wykonywane na zamówienie.
Część z nich mogła stanowić prezenty od władców zaprzyjaźnionych królestw, gdyż
biskup Diego de Landa wspominał, że podczas proszonych bankietów przedstawiciele
elity obdarowywali się pięknymi naczyniami. Ceramika trafiała też do grobowców
jako dary dla zmarłego, które składała rodzina bądź goście uczestniczący w
uroczystościach pogrzebowych, dzięki czemu dowiadujemy się o wzajemnych relacjach
społecznych i politycznych pomiędzy członkami różnych rodów królewskich. Jednocześnie poznajemy też kontakty handlowe utrzymywane pomiędzy nawet dość odległymi ośrodkami. Nie
wszystkie naczynia były jednak tak luksusowymi przedmiotami. Zachowało się
również wiele znacznie skromniejszych mis, waz, talerzy czy dzbanów
przeznaczonych do codziennego użytku.
Wystawa czasowa
“El tiempo y la sociedad maya”
w Museo Nacional de Antropología (miasto Meksyk) (luty 2013)
w Museo Nacional de Antropología (miasto Meksyk) (luty 2013)
El Museo Maya de
Cancún (Cancún, Meksyk)
El Gran Museo del
Mundo Maya de Mérida (Mérida, Meksyk)
Museo de las
piezas prehispánicas “Rufino Tamayo”
(miasto Oaxaca, Meksyk)
(miasto Oaxaca, Meksyk)
Museo Regional de
Antropología “Carlos Pellicer Cámara” (Villahermosa, Meksyk)
Museo
Arqueológico Santa Barbara (Flores, Gwatemala)
Na temat ostatniej wazy (przedstawionej poniżej) pisze Sven Gronemeyer w swej publikacji "A painted ceramic vessel from San Miguel Tayasal, El Petén, Guatemala" w Mexicon, vol. XXXII, December 2010.
Zobacz też: Fotogaleria: Ceramika Majów - część I
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz