W północnej części półwyspu Baja California
(Meksyk) badacze Narodowego Instytutu Antropologii i Historii (INAH) prowadzą
prace, których celem jest konserwacja licznych malowideł naskalnych i graffiti
na terenie Sierra de Juárez. Projekt rozpoczął się już w 2013 roku i jest
kierowany przez Sandrę Cruz. Na obszarze 180 hektarów
zarejestrowano 23 miejsca z malowidłami naskalnymi, choć zwiedzającym
udostępniono do tej pory jedynie pięć. Najważniejszym z nich jest stanowisko
archeologiczne El Vallecito.
El Vallecito, Baja California, Meksyk
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El
Vallecito, Baja California / INAH)
|
W El Vallecito zachowały się wizerunki postaci ludzkich o
nieproporcjonalnie dużych palcach u rąk i nóg. Wymalowane są różnymi odcieniami
czerwieni, w stylu artystycznym określanym jako La Rumorosa.
Są one dziełem Indian Kumiai,
liczą ponad 500 lat i pochodzą z najpóźniejszego okresu zamieszkiwania tego
rejonu.
Wizerunki postaci na skale w El Vallecito
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El
Vallecito, Baja California / INAH)
|
El Diablito (fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El Vallecito, Baja California / INAH) |
Malowidła naskalne w Sierra de Juarez
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El
Vallecito, Baja California / INAH)
|
Jak podaje Sandra Cruz, wstępne
badania nałożonych na siebie warstw barwników wskazują, że na powierzchni skał
pojawiają się wzory i motywy, które mogą odpowiadać różnym okresom historycznym. Na
tym obszarze kulturowym natrafiono na świadectwa archeologiczne sprzed 3000
lat, a zatem część malowideł może pochodzić nawet z tamtych czasów. Potwierdzi
to jednak dopiero dokładne datowanie barwników.
Malowidła i graffiti
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El
Vallecito, Baja California / INAH)
|
Celem prac, związanych z
konserwacją malowideł było także ustalenie składu podstawowych barwników.
Zidentyfikowano szeroką paletę odcieni koloru czerwonego, pomarańczowy, ochrę, biały
i czarny. Niektóre pigmenty uzyskano z uwodnionego tlenku żelaza i siarczanu
wapniowego. Obecnie specjaliści starają się zbadać substancję lepiącą, do
której zazwyczaj wykorzystywano materiały pochodzenia organicznego.
Prace nad konserwacją sztuki naskalnej w Sierra de Juarez
(fot. Proyecto de Conservación del Sitio Rupestre El
Vallecito, Baja California / INAH)
|
Sandra Cruz podkreśliła, że prace
konserwatorskie prowadzone są w ramach projektu interdyscyplinarnego, którego
celem jest ustalenie typu malowideł i ich kontekstu, stopnia zniszczenia oraz
wpływu środowiska. Należy bowiem pamiętać, że obszar ten charakteryzuje się
dużymi skokami temperatury, która zimą spada poniżej zera, a latem może
dochodzić nawet do + 50 stopni Celsjusza . Zniszczenie malowideł
następuje też w wyniku gwałtownych wiatrów, gdyż ich porywy powodują pokrywanie
malowideł naniesionym przez nie materiałem, który przywiera do nich i
uniemożliwia ich podziwianie. Podczas badań wykorzystuje się najnowocześniejsze
technologie, jak fotogrametrię 3D, celowniki termowizyjne oraz cyfrowe mierniki
temperatury i wilgotności. Prowadzony jest też rejestr fotograficzny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz